Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 234
Antal recensioner: 225

24 goda gärningar

En feelgoodpärla

12 december 2019

Jag har tidigare läst en bok av Jenny "Ett litet steg på vägen" och älskade den boken och jag tänker kan man toppa med två böcker.....säger bara JAAA och WOW vilken underbar bok "24 goda gärningar" är. Jag äskade även denna bok - en mysig och underbar feelgood med julkänsla men som har en allvarlig underton. Den innehåller allt; kärlek, hemligheter, sorg, smärta, komplicerade relationer....Denna bok är lättläst med ett enkelt språk som flyter på, jag drogs direkt med storyn i och tyckte om huvudkaraktären Emma direkt. Feelgood när det är som bäst - en riktig pärla.

Ett litet steg på vägen

En underbar feelgood

25 november 2019

Författaren Jenny Fagerlund var en ny bekantskap för mig och jag säger bara WOW! Jag kommer definitivt att läsa fler böcker från henne, hur har jag kunnat missat henne? En välskriven och lättläst roman som innehåller vänskap, kärlek, hemligheter och komplicerade familjerelationer. Otroligt bra miljöbeskrivningar både av platser och karaktärerna, jag kan verkligen känna med Stella som mamma, hennes oro och känslor för sin son och hur man som mamma vill göra allt för sitt barn. Vill man ha en mysig lässtund så missa inte denna feelgoodpårla jag njöt av varje sida och hade svårt att släppa den.

Det lilla galleriet i solen

En härlig och varm feelgood

12 november 2019

Detta är författarens första bok och en riktigt bra debut. Jag fastnade direkt för bokens omslag, otroligt fint och jag får känslan av att jag sitter vid havet och känner solens strålar och hör havets brus i bakgrunden. Boken är välskriven och lättläst, den innehåller många ingredienser som kärlek, vänskap, otrohet, sorg och nya relationener som till hunden Darth och nya bekantskaper. I boken får man följa huvudkaraktären Julias resa från flytten från Sverige till hur hon tappar fotfästet till hur hon växer och försöker hitta sitt nya jag. Kul att boken utspelar sig i Sydafrika och författaren bor där själv och avslutningsvis ger hon tips på ställen man kan besöka. En mysig feelgood om att hitta sig själv i livet och som gav mig mersmak att vilja läsa mer av Marie Sammeli så bara hoppas att hon skriver fler böcker.

Kistbyggarna

En humoristiskt och annorlunda feelgood

7 november 2019

För mig är Morgan Larsson en ny författare. Boken bygger på att Samuel anordnar en kurs för att bygga sin egen kista. Kursdeltagarna kommer till en idyllisk plats där bygge av kista och vänskap uppstår. En annorlunda feelgood bok som sticker ut, då både livet och döden berörs med svärta och humor. Stundtals tycker jag att boken är underbar, underhållande, härliga miljöbeskrivningar och som har ett djup och allvar. Man för följa och lära känna deltagarna genom deras resa med sitt bygge av kistan men också om deras hemligheter, liv och längtan. Och även hur denna gruppkonstalation fungerar och utvecklas. Tycker att denna bok verkligen skulle göra sig utmärkt som film. Att boken bara får 3+ av mig beror på att jag tyckte att den ibland blev lite rörig med alla karaktärers historier. En bok som berör, ger eftertanke, får mig att skratta och med otroliga miljöbeskrivningar.

En förlorad man

Ett familjedrama Betyg 3+

24 oktober 2019

Jag har hört talas om Jane Harpers tidigare böcker men aldrig läst något av henne innan så detta blev min premiär. Baksidestexten fångade mitt intresse och jag tyckte att boken lät väldigt intressant och spännande. Boken har en intressant berättelse och är bra skriven med ett bra språk och författaren lyckas hålla tråden till att den ska bli spännande och har oväntade intriger och vändningar och det gör att jag som läsare vill läsa vidare och komma till upplösningen. Jag tycker att det är otroligt bra miljöbeskrivningar - jag känner hettan och ödemarken i Australien. Jag ska erkänna att jag tyckte att boken var lite rörig och svår att komma in i men efter en stund så flyter boken på. En spännande bok men jag hade önskat ett lite högre tempo och mer driv för att det skulle bli en fullpoängare för mig.

Och eken står där än

Fantastiskt fin och välskriven bok.

14 oktober 2019

Jag har läst Sofias tidigare böcker "Den röda adressboken" och " Ett frågetecken är ett halvt hjärta" två fantastiska böcker. Och denna bok är inget undantag, jag älskar det fina omslaget. Boken är välskriven med fantastiska miljöbeskrivningar. Texten är fantastisk, jag kan inte sätta fingret på vad det är men Sofia skriver med så mycket känslor och på ett sätt som att jag själv sitter där på bänken under eken och lyssnar på Rut och Esther. Jag blir så berörd av denna bok, både av Rut och Esthers historia. En stark bok som innehåller stark vänskap, sorg och kärlek och som jag inte kunde lägga ifrån mig. Läs denna fina gripande och finstämda berättelse, en bok som kommer finnas kvar länge hos mig.

Tacksamhet

En varm bok med eftertanke

13 oktober 2019

När jag höll i den här boken första gången tänkte; Men vilken liten bok och så mycket bilder, min känsla var att boken skulle bestå av små "käcka" ordspråk om tacksamhet. Ack så fel jag hade, som man brukar säga "Liten men naggande god". Vilken underbar bok med så mycket reflektioner över livet. Boken har helt fantastiska bilder, Kristin delar med sig av sina privata och underbara naturbilder. Texten är så personlig och djup och sätter djupa spår och väcker många tankar hos mig. Kristin skriver på ett öppet, ärligt och känslosamt sätt, många tänkvärda tankar. Boken är uppdelade i kapitel som Familj, Kropp och själ, Platser, Själv etc...En varm bok som ger mig livsglädje och eftertanke, och framförallt att sätta värde på det jag har och hur tacksam jag över de människor som finns i mitt liv - alla dom som ger mig så mycket, att vara rädd om dom som finns och oxå vara rädd om sig själv.

Vackra unga döda

En engelsk pusseldeckare

18 september 2019

Detta är andra delen i serien om Mitfordmorden. Jag har inte läst den första boken i serien och vet inte om det har någon betydelse, det hade kanske underlättat för att lärt känna en del av karaktärerna, jag upplever att det blir rörigt med alla karaktärer. Boken utspelar sig i Englands societet på 1920-talet och författaren beskriver både människor och miljön på ett trovärdigt sätt från den tidsepoken. Jag saknar dock drivet i boken och upplever den stundtals lite seg och långdragen. En helt ok pusseldeckate med ett slut som jag inte kunde klura ut.

Höjden av förändring

En annorlunda roman med en stark 3 som betyg

14 september 2019

Jag blev tillfrågad av författaren om jag ville läsa hans bok, stort tack David för att jag fick läsa din bok. En annorlunda feelgood/roman som fick mig att le ett flertal gånger och många reflektioner om hur vi lever i dagens samhälle. En välskriven bok som är skriven i dagboksform med ett bra och enkelt språk att förstå. Otroligt fina miljöbeskrivningar, jag var verkligen i uppe Norrland. En välskriven debutroman med humoristiska inslag, allvar, sorg, vänskap och många träffsäkra punkter av igenkänningar.