Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 249
Antal recensioner: 240

Liten tvåa med potential

En supermysig feelgood

25 oktober 2019

När man känner för att att krypa upp i soffan och dra filten över sig med te och chokladpraliner och läsa en riktigt bra feelgood med kärlek och intriger då rekommenderar jag verkligen denna bok. En lättläst, välskriven, romantisk och supermysig bok. Jag har svårt att släppa den, en riktig bladvändare. Jag tycker att författaren Camilla är otrolig på att blanda det romantiska, vardagliga och även få in ett djup i sina texter och beröra jobbiga saker som vi upplever i verkliga livet. I denna bok får vi följa huvudpersonen Sofias kontrollbehov, stress och hur det leder till utmattningssyndrom, viktiga ämnen och som väcker tankar och reflektioner hos mig. Jag som läsare kan drömma mig bort och känna den där måbra myskänslan av denna feelgood bok, en riktig fullträff.

Den goda fen E5

En hästbok för vuxna

22 oktober 2019

Jag har lyssnat på denna kortroman som är uppdelad i fem avsnitt. Till en början var det en lite trög start men den hämtade upp sig snabbt. En lättlyssnad bok med inslag av kärlek, vänskap, relationer och ensamhet. Miljön i boken utspelar sig mycket kring hästar och stall, en helt ny värld för mig. Författaren skrev på ett sätt som gjorde att jag som läsare kände den mysiga och fina miljön som utspelar sig i stallet och sambandet som människorna känner tillsammans med hästar, skickligt gjort. Boken blommade verkligen ut i senare delen så jag hade gärna önskat att boken hade varit lite längre.

Inte alltid en dans på rosor

En gripande och öppenhjärtlig bok

21 oktober 2019

Jag tycker om att läsa självbiografiska böcker, att få ta del av hur andra människor öppnar och blottar upp sina liv och känslor är otroligt intressant. Min bild av Tobias Karlsson är från det jag har sett från Let,s dance - en positiv och glad person, fylld med energi. Efter att jag nu har läst hans bok är jag så imponerad av hur han lyser av energi och livsglädje, självklart så förstår att jag att det finns dagar som är mörkare och att ibland håller man upp en fasad, precis som vi alla andra. Boken var en otrolig resa att få läsa, den var gripande, öppenhjärtlig, ärlig, berörande, sorglig men också fylld med humor. Det har kommit tårar både av glädje och sorg, jag har skrattat högt, fått många reflektioner om både vänskap, kärlek, rädsla och hat om homofobi. Ett stort plus är att det är Tobias själv som är uppläsare på ljudboken. Tack Tobias för att du skrev denna fantastiska bok och att du bjuder in oss läsare i ditt liv med sån kärlek och öppenhet.

När ljungen blommar

En välskriven roman som får 3+ av mig

17 oktober 2019

Detta är författarens debutroman. En välskriven roman med ett bra språk som är lite lågmäld och har ett långsamt tempo. Boken utspelar sig i den Bohusländska skärgården under 1800-talet. Författaren har en fin förmåga att beskriva miljöerna i boken då jag känner att jag är där både i tid och rum. För mig var detta inte en bok i min smak, själv hade jag i början lite svårt att hålla koll på karaktärerna innan jag kom in i handlingen ordentlig. En annan anledning är att jag önskar ett högre tempo och mer driv i de böcker jag läser. Tycker ändå att det är en välskriven och gripande bok om människors öden med mycket känslor.

Skamvrån

En riktig bladvändare

17 oktober 2019

Jag har läst alla Sofies böcker och detta är den sjunde delen om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag förundras över hur författaren Sofie lyckas gång på gång att skriva böcker som får mig som läsare att fängslas och dras med i hennes berättelser, så skickligt gjort. Denna bok var inget undantag jag fastande direkt, det går bara inte att sluta läsa, jag sträckläste den. Och personligen så längtar jag efter att få läsa om alla karaktärerna som man fått lära känna och följa genom hennes böcker. Boken är lättläst, spännande, en riktig bladvändare. I bokens berättelse skriver Sofie om otroligt viktiga ämnen som psykisk ohälsa, mobbning och om sociala mediers mörka sidor.
Om ni inte läst hennes böcker så rekommenderar jag dom starkt. Och det borde vara "förbjudet" att avsluta böcker med en cliffhanger som denna...hihi.
Väntar tålmodigt på nästa bok.

Mitt år med MS : är jag botad nu?

En stark och gripande berättelse

11 oktober 2019

Detta är en otroligt stark och gripande berättelse. Jag sträckläste boken, jag blir så tagen av Idas historia och att hon så öppet och ärligt skriver om sina känslor från lågt till högt, det är sorg, kärlek, besvikelse, skratt, smärta, förhoppningar.... Jag lever mig in så otroligt i boken och känner i varje del av min kropp alla de känslor Ida går iegonom, tårar har trillat nerför min kind av både sorg och glädje. En lättläst bok med korta kapitel som starkt griper tag i mig som läsare och som jag för alltid kommer minnas.

Resten av allt är vårt

En fantastiskt bok om livet och dess kaos.

10 oktober 2019

Jag har läst de flesta av Emmas böcker och gillat dem väldigt mycket. Denna bok är lite olik de andra feelgood böcker hon skrivit då denna handlar om hennes eget liv. Vi läsare får följa med på hennes resa, genom kärlek, vänskap, familj, separation etc under ett år. Emma skriver på ett fantastiskt sätt, jag dras med alla känslostormar i både skratt, förtvivlan,kärlek, tårar och med en hög igenkänningsfaktor. Ibland känns det som att jag tjuvläser en dagbok...att jag är inne på förbjudet område. Denna bok är lättläst, ärlig och självutlämnande och helt underbar. Starkt av Emma att dela med sig så naket om sina känslor och sitt liv. En bok som som kommer finnas kvar länge i mitt hjärta

I denna ljuva villervalla

En charmig och mysig feelgood.

9 oktober 2019

Detta är fjärde delen om begravningsbyrån Tranan i Tranås. Här möter vi Sandra och hennes moster Majken och får följa livet kring dem. Det är en efterlängtad återförening att få läsa denna bok. Har älskat de tre tidigare böckern i serien och det känns som att komma tillbaka till sina "vänner". Eva skriver med en fin känsla och otroliga miljöbeskrivningar. En mysig, charmig och lättläst feelgood.

Vi skulle ha fjällvandrat : och 25 andra misstag jag...

Underbar bok med igenkänning och skratt.

7 oktober 2019

Jag har läst Gunillas förra bok "Familjens projektledare säger upp sig" en fantastisk bok och älskade den. Den här boken är precis som den förra, skriven med hög igenkänningsfaktor på ett humoristiskt sätt med en ton av ironi. Gunilla lyckas verkligen sätta fingret på en mammas tankar och känslor och jag både skrattar, får ångest och många reflektioner över mitt föräldraskap (på ett positivt sätt). Det finns så många fullträffar i denna bok att det är omöjlighet att plocka fram en. Jag säger bara läs den!