Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 234
Antal recensioner: 225

Paus : konsten att göra något annat

En viktig bok - Betyg 3+

16 juli 2019

En superviktig bok där jag verkligen får tänka och reflektera över hur jag lever mitt liv och hur dagens samhälle ser ut. Patrik skriver om olika sätt att ta en paus både frivilliga och ofrivilliga, att både dessa sätt kan vara positiva och leda till något gott. Stundtals är denna bok lysande ibland tycker jag dock att det blir lite för långa utläggningar och det drar iväg, därav betyget 3+. Boken är välskriven och enkel att förstå, en bok som sätter sig och som fått mig att tänka på ett annat sätt angående paus.

En oönskad julklapp

Underbar berättelse

2 december 2020

Diana lämnar Tanzania för att tillbringa november och december i mörka Sverige, hälsa på mamma och jobba på akutmottagningen för att sedan åka tillbaka och jobba som sjuksköterska i Kenya.. Hon vill inte återuppleva känslan av att inte passa in och hon är inte sugen på att fira jul hemma i Sverige, hon trivs med att arbeta i Afrika. Men ingenting blir som hon tänkt sig när hon kommer hem till Sverige, hennes nya arbetskamrater nästlar sig in i hennes hjärta likaså Erik. Diana har också levt i tron att hennes pappa är avliden med det visar sig att han lever och att hon också har en halvsyster.

Jag har tidigare läst Saras bok "Som en öppen bok" och fullkomligt älskade den så mina förväntningar var ganska höga och jag säger WOW hon lyckas verkligen skriva en ny fullpoängare. Denna bok är lättläst med ett enkelt språk att förstå och ett bra flyt. Sara lyckas skriva på ett sätt som gör att jag som läsare fastnar och dras in i storyn och jag kan inte släppa boken. Det här en underbar bok som innehåller allt - den är underhållande, har kärlek, komplicerade relationer, charmig och att den utspelar sig i sjukhusmiljö är bara positivt, också att hitta sig själv, våga landa och släppa in människor i sitt hjärta och våga stanna i det. Underbar bok som lämnar den där goa känslan i magen när jag läst sista sidan och slår igen boken.

Höst vid Sommen

En härlig feelgood

30 november 2020

Det här den tredje och fristående boken i serien kring Sommen. I den här boken möter vi Vanja som är journalist och som arbetat många år på samma dagstidning och nu är det förändringarnas tid - antingen måste hon lära sig att arbeta på ett mer digitalt sätt eller bli uppsagd. Vanja tar ut sin semester och packar väskan och reser till Svalarps gårds bed & breakfast vid Sommen. Här kommer Vanja träffa nya människor och få nya insikter och nya beslut måste fattas.

Jag gillade verkligen denna bok, jag älskar att få komma tillbaka och läsa om Sommen. Jag tycker Camilla är skicklig på miljöbeskrivningar - jag får verkligen upp bilder på sjön, gården, skogen etc, kanske har det en viss betydelse att jag känner igen miljöerna som utspelar sig runt om. Likaså hennes sätt att beskriva karaktärerna på ett personligt sätt som gör att jag dras med och tycker att jag känner dom. Boken är lättläst och har ett bra flyt och den innehåller allt som en härlig feelgood ska ha - komplicerade relationer, sorg, glädje, kärlek och en del oväntade små tvister jag inte kunde förutse. En charmig, mysig och härlig feelgood som ger den där härliga känslan när man läst den sista raden.

Läppstiftet

Tyvärr inte en bok i min smak - Betyg 2+

25 november 2020

Boken handlar om de tre kvinnorna Charlotte, Rebecka och Veronica som är 50+. De hittar varandra av en slump och en vänskap uppstår när de alla tre rest till den underbara grekiska ön Rhodos. De tre kvinnorna är mitt i livet och ifrågasätter vart livet och vart deras relationer är på väg... Är det så här det ska vara?

Boken är lättläst och det går snabbt att läsa den. Det är en story om oväntad ny vänskap och om att försöka finna sig själva och vad vill man ha ut av det liv som finns kvar när man passerat 50+ - intressant vinkling då de flesta av oss någon gång i livet ställer oss den frågan. Tyvärr föll jag inte pladask för denna bok, jag tycker att det var alldeles för stort fokus på sex, antingen hade de sex eller tänkte sex ( det kändes så iaf ) vilket jag inte brukar ha något problem att läsa och prata om då jag är både öppen och frispråkig men i denna bok blev det lite "to much". Vill man läsa om hetta och sprakande relationer och tankar om hett sex så är denna bok klockren. Jag gillade verkligen att läsa om de tre kvinnornas liv och hur de hade det privat med sina relationer och tankar i övrigt men lite mindre fokus på sexet så hade denna bok fallit mig mer i smaken.

Bokskåpets hemlighet

Underbar feelgood

22 november 2020

Rebecka lämnar jobb och sambo i Stockholm för att åka och hjälpa sin mormor i Skåne som brutit armen. Under tiden mormor ligger på sjukhuset så städar och röjer hon i hennes stuga och hittar då brev och dagbok från 1940-talet, det visar sig att det finns hemligheter och hennes familjehistoria inte är som hon trott. Rebecka vill veta vad som döljer sig och kanske få svar på vad som ligger bakom en del frostiga relationer inom familjen.

För mig var Frida Skybäck en ny bekantskap, jag har sett hennes böcker cirkulera mycket och att de varit hyllade av många och nu står även jag till den gruppen som hyllar hennes böcker. Jag tycker att den här boken var underbar, den är lättläst, har ett bra flyt och driv framåt. Jag är väldigt svag för böcker som pendlar mellan två tidsepoker precis som denna gör, jag älskar att läsa böcker på detta sätt och som i slutet knyts ihop på ett bra sätt. För mig blev detta en bok som jag sträckläste, jag gillade att läsa om mormor Annas historia - spännande och smärtsamt. En underbar feelgood bok som innehåller komplicerade relationer, kärlek, sorg, smärta, glädje och mormor Annas del i boken känns som en realistisk historia.

Ett rent helvete

En bok som överraskade mig positivt

17 november 2020

Boken handlar om flera människor men den som håller i trådarna är städerskan Danuta. Danuta kommer från Polen och hon älskar sitt jobb som städerska och är den som alla kunder vill ha för hennes noggrannhet och skicklighet. Men Danuta har en förmåga att göra lite för mycket för sina kunder, hon försöker genom små lappar och broschyrer att få sina kunder att förstå vad de behöver i sitt liv. Ibland kan dessa små meddelanden leda till missförstånd och intriger men även insikter som leder till något bra i hennes kunders liv.

Den här romanen är välskriven med ett lätt språk som gör att läsningen flyter på bra. Boken har ett långsamt tempo och det är något jag inte brukar uppskatta men med denna bok är det annorlunda, på något sätt så trollbinds jag av storyn och kan inte sluta läsa den - skickligt skrivet av författarinnan. Boken är fylld av både humor och svärta och belyser ämne som sorg, kärlek, psykisk ohälsa, att uppskatta det man har - det är så lätt att komma in i vardagslunken och ta mycket för givet, precis som livet är i verkligheten. Bokens slut lämnar möjligtvis dörren lite på glänt för att kanske få läsa en fortsättning om Danuta något jag skulle gilla. En bra bok med eftertanke och som överraskade mig positivt.

Utnyttjad, våldtagen och såld : en sann historia

Stark och gripande

15 november 2020

Den här boken bygger på en sann berättelse där Paulina berättar hur hon 22 år gammal möter Jim sitt livs stora kärlek - tyvärr visar det sig väldigt snabb att Jim är någon helt annan än vad Paulina trodde. Han våldtar henne, utnyttjar henne sexueltt, säljer hennes kropp till andra män och för även en psykiskt misshandel mot Paulina.

Det här var en bok som berörde mig - den är gripande, stark, hemsk men innehåller också glädje och kärlek. Paulina berättar väldigt öppet och ärligt om det hon varit utsatt för och det gör ont i själen att läsa om detta. Jag blir alltid lika chockad och arg av att läsa hur kvinnor utnyttjas på så många olika hemska sätt, för mig är det helt ofattbart hur en människa kan göra så här mot en annan människa. En väldigt stark bok om en stark kvinna som vägrar låta sig sluta leva och sedan 2008 startade hon en ideell förening Novahuset, en förening som finns för att hjälpa andra kvinnor som blivit utsatta sexuellt våld.

Nio liv

Spännande

14 november 2020

Det här är den sjätte boken om åklagare Jana Berzelius. En tidig morgon i april sprids en film på youtube på en ung man, han är svårt misshandlad och har en sprängladdning fastsatt på sin kropp. Polisen lyckas hitta platsen men hinner inte fram i tid och mannen sprängs i luften. Det här är den fjärde medlemmen i det kriminella gänget Komados som dödats....vad är det som ligger bakom dessa dödsfall?

Äntligen så kom den efterlängtade uppföljarn efter boken Broder Jakob och Emelie levererar ytterligare en riktigt bra bok. För mig tog det några kapitel innan flytet kom och jag fastnade i storyn. Denna bok tycker jag växer desto mer jag läser, författaren bygger upp intrigerna och spänningen och det går inte att lägga ifrån sig boken efter ett tag - en bladvändare. Jag älskar att läsa och följa historien om Jana, den spänning och mystik som finnas kring hennes liv är riktigt fascinerande. Det här är en lättläst och välskriven bok som är fylld med spänning mystik, intriger, hemligheter och gängkriminalitet.

Det onda

Gripande och spännande

10 november 2020

Boken handlar om Marie, hon är 32 år gammal, lyckligt gift med sin man Laurent som hon älskar. De lever i Paris, hon trivs på sitt arbete och hon längtar efter att få bli mamma. En dag efter arbetet när hon ska åka hem har hennes cykel blivit förstörd, då erbjuder sig hennes chef att skjutsa hem henne....men istället kör han in i en gränd och våldtar henne i bilen....

Alltså denna bok WOW säger jag, vilken bok. Redan från första sidan är jag fast och jag sträckläser boken och kan inte släppa taget om den. Trots att den är tunn och bara runt 200 sidor så är den så innehållsrik, välskriven, lättläst och med ett bra språk. Även att boken startar med en händelse som gör att man delvis får veta vad hela boken går ut på, så kan man bara inte sluta läsa utan man vill förstå varför det blev som det blev och jag kan inte sluta fundera på slutet...utan att avslöja något så tänker jag ordet OM...
Jag tycker denna bok var gripande, spännande, otäck och berörande - boken överraskade mig verkligen - riktigt bra enligt mig.