Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 232
Antal recensioner: 223

Illvilja

Spännande och betyg 3+

17 oktober 2020

Den här boken handlar om Claudia som är journalist och precis vunnit pris för sitt arbete och är på toppen av sin karriär. Men efter en misslyckad affär och konflikter på arbetsplatsen väljer hon att säga upp sig och börja arbeta som frilansande journalist. Efter tips börjar Claudia intressera sig för om det finns något samband mellan de ökande sjukdomsfallen på en förskola i Dalarna och kosten som köps in.

Den här boken överraskade mig positivt - den är välskriven och startar riktigt bra och jag dras direkt med i storyn. Stundtals är den väldigt spännande och jag kan inte sluta läsa boken. Jag tycker att boken har ett spännande och fängslande ämne kring en konspirerande matindustri. Det är en skrämmande och otäck bok om man tänker på hur lite vi människor vet om hur matindustrin internationellt/nationellt fungerar och vilket vapen det skulle kunna vara. En bra och spännande bok där matindustri och högerextremism blandas.

Discokungen

En härlig feelgood med betyg 3+

14 oktober 2020

Discokungen är en fristående fortsättning på Sjöbodsblues och utspelar sig i det lilla kustsamhället Tradviken. Tess älskar sin hemort - Tradviken trots att de yngre flyr och samhället långsamt håller på att tappa gnistan. Tess vill göra allt för att rädda samhället från Christas planer om storsatsningar på köpcentrum och hotell. Tillsammans med bland annat Birgitta och Ellen försöker de rädda samhället. När Johannes dyker upp så tänker Tess att det kanske inte är omöjligt att hitta kärlek även i lilla Tradviken.

Det här är en härlig feelgood med en blandning av kärlek, humor, intriger och vänskap - riktigt charmig. Boken är lättläst och jag gillar blandningen av karaktärer och de fina miljöbeskrivningarna och känslan jag får när jag ser bilderna framför mig om hur det lilla kustsamhället ser ut. För mig lyfter inte boken riktigt hela vägen och jag tror att det till stor del beror på att jag inte läst första boken. Av princip brukar jag läsa böcker som är i en serie i ordning även om de är fristående fortsättningar. Jag tror på att läsa i rätt ordning och att få lära känna karaktärerna från början har betydelse när jag läser kommande böcker, nu blev det som det blev. Jag tycker att boken är mysig och charmig, med många händelser som gör att det blir ett driv framåt och den visar på att man ska våga satsa på det man tror på.

Vid skogens slut

Riktigt bra!

13 oktober 2020

Wow vilken debut... så ruskigt bra bok. I stora drag handlar boken om Sofia som börjar sitt nya jobb på olika skolor som en kontaktperson i samarbete med skola/polis/socialtjänst för att fånga upp barn som inte mår bra på olika sätt. På en skola upptäcker Sofia väldigt tidigt en flicka - Alva som alltid drar sig undan på alla sätt från det sociala med andra barn. Hennes familj verkar vara helt vanlig men de vill inte samarbeta eller kommunicera med varken skolan eller andra enheter. Sofia vill hjälpa Alva men en dag är hon inte i skolan och en flicka har hittats brutalt mördad....

Det här var verkligen en bok i min smak - så bra. Redan från första sidan var jag fast och jag kunde inte sluta läsa boken, utan sträckläste den, jag bara drogs med in i historien. Den är välskriven med ett bra driv och tempo framåt. Boken har många intressanta och spännande karaktärer och väldigt bra miljöbeskrivningar- jag kände verkligen att jag befann mig på platserna med alla karaktärer. Boken är spännande, otäck och stundtals väldigt obehaglig - ämnen som berörs är maktmissbruk inom sekter, misshandel, mord och hemligheter. Så bra - LÄS DEN!

Egenmakt

Säger bara WOW!

11 oktober 2020

Det här är den tredje och fristående delen i makttriologin. Jag har tidigare läst både Livmodermakt och Modermakt och fullkomligt älskat dessa böcker. I denna bok får man fortsätta att läsa om Martin Lindahls liv allt från hans arbete som läkare på vårdcentralen till vardagslivet hemma med barn, kärlek, exfru och vänner. Han har nu äntligen fått det han så länge drömt om en stor familj, men blir det som Martin har drömt om?

Jag säger bara WOW! En stor eloge till författaren Erika som lyckats skriva tre böcker i denna serie och som enligt mig alla är ruskigt bra och toppbetyg på alla. Jag vet inte vad det är men när jag läser dessa böcker så kan jag inte sluta läsa - riktiga bladvändare. Erika skriver om vardagsproblematiken och livspusslet och det känns så äkta och realistiskt det är nog en stor anledning till att böckerna är så gripande. Boken är välskriven med bra flyt och driv framåt. Det är bra miljöbeskrivningar och karaktärsbeskrivningar, man kommer verkligen in och känner både in miljön och personerna blir som vänner/familj.
Jag rekommenderar verkligen att läsa alla tre böcker man får läsa om kärlek, vänskap, glädje, sorg, passion, komplicerade relationer och hur vardagen kan se ut och hur man försöker få ihop livspusslet med allt vad det innebär. Det var med vemod jag la ifrån mig denna bok då det var den sista i serien men jag hoppas att Erika skriver fler böcker även om jag kanske inte får läsa mer om Martin.

Samtal från en ängel

Spännande

6 oktober 2020

Boken börjar med att en man och kvinna springer in i varandra på JFK-flygplatsen i New York, de tappar allt de har i sina händer. De plockar ihop sina saker sätter sig på sina respektive flyg, hon till Paris och han till San Fransisco. Väl hemma inser de att de har tagit varandras mobiltelefoner. Båda är nyfikna och kan inte låta bli att titta i den andras mobil, ju mer de kollar desto mer besatta blir de av den andra personen. Det de inte vet är att detta leder till oväntade upptäckter och deras öden sammanlänkas av en hemlighet....

För mig var detta en ny författare och skämskudden åker fram lite då han är en världens bäst säljande författare och har böcker översatta till 40 språk - Hur har jag lyckats missa honom? Jag är glad att jag nu upptäckt honom och fler böcker kommer läsas. Till en början trodde jag att det kommer bli en romantisk feelgood men där bedrog jag mig, visst det finns romantik i boken men efterhand växer boken till att blir mer och mer spännande, en riktigt bladvändare. Bokens story var intressant på många sätt och väldig oförutsägbar - så många hemligheter och vändningar som jag inte kunde se komma - skickligt skrivet. Jag fastnade i boken och tyckte om den.

Hatet vi bär

Spännande och betyg 3+++

4 oktober 2020

Det här är den fjärde boken i serien om Sara Vallén. Jag har läst de andra tre innan och gillat dom och detta är inget undantag. I denna bok hittas en högprofilerad lektor från Lunds universitet brutalt mördad i sin flickväns lägenhet och efter en tid hittas ytterligare en ung kvinna mördad. Sara och hennes team leder fallet och till en början är den enda kopplingen att de båda är kvinnor och lesbiska.

Det är en spännande och välskriven bok och jag fastnade i boken direkt. Det är korta kapitel och det gillar jag skarpt, jag tycker det är lättare att läsa och det blir ett bättre driv. Jag tycker att Cecilia beskriver sina karaktärer riktig bra och jag gillar att få komma tillbaka och läsa om Sara och hennes team. Det här var en klurig och spännande bok och jag hade inte en chans att lista ut vem som var förövaren - det är precis så man vill att det ska vara. Ännu en bok där Cecilia skriver och tar upp viktiga ämnen från samhället, i denna lyfter hon homofobi, kvinnohat och lesbiska kvinnor.

Under samma himmel

Underbar feelgood

2 oktober 2020

Det här är en fristående fortsättning från boken I fikonträdets skugga och boken är skriven mer från Leos perspektiv. Leo är framgångsrik i sitt yrke, ett garage fyllt med lyxbilar, han har en stark karisma på kvinnor som han tyvärr utnyttjar och två barn som han inte har någon speciellt bra relation till. För att få ro i sitt liv köper han ett hus i Åre för att skriva sin självbiografi. Ska han lyckas fly sin ångest och rastlöshet och sina känslor från Susanne.

Jag har läst alla Camillas tidigare böcker och hon är en av mina favoritförfattare av feelgood böcker. Och denna bok gjorde mig inte besviken, jag gillar Camillas sätt att beskriva miljöer och sina karaktärer - jag ser bilder framför mig hur det ser ut och det känns som om jag lär känner karaktärerna och kommer dom nära. Boken innehåller allt det som en feelgood behöver - kärlek, intriger och komplicerade relationer. Boken startar lite segt men den växer efter hand och blir bara bättre och bättre och när den sen är slut så sitter jag där och bara vill läsa mer om Susanne och Leo. Boken lämnar några frågetecken kvar så jag hoppas verkligen på en fortsättning, det är det jag önskar i alla fall men om jag läser mellan raderna så kan jag hoppas att det slutar som jag tror.

Sverige : små roliga fakta

Pedagogisk och lärorik

30 september 2020

Det här en faktabok för barn om Sverige. En väldigt pedagogisk och lärorik bok som handlar om allt från älg, kaviar, dalahästen, lucia, Astrid Lindgren, polkagris och Vasa loppet med mera. Det är en blandning av traditioner, maträtter, historia och byggnader. Det är härliga och färgglada bilder. Boken avslutas med ett spel om Sverige och en frågelek för att se vad man lärt sig/kommer ihåg, väldigt kul avslut. Jag tycker att denna bok är perfekt för att jobba vidare med när det gäller de olika teman som tas upp i boken - fanststisk bok att ha i barngruppen på förskolan eller grundskola.

Oväsen i Älvdalen

Väldigt intressant bok - Betyg 3+

30 september 2020

Denna roman bygger på historiska fakta och autentiska minnesanteckningar och är den första delen i en planerad serie som heter Eldarna.
Året är 1668 i den lilla socknen Älvdalen på randen till vad som kommer bli Sveriges största häxprocesser. Det viskas om Blåkullafärder och att Gertrud har gått på vattnet.

Det här är en väldigt intressant bok att läsa, att detta är en del av vår historia är både spännande och skrämmande. En eloge till författaren för den research som gjorts, man märker att den är gediget gjord. Måste varit otroligt intressant att få gräva ner sig i alla anteckningar och att läsa och dras med i allt. För mig personligen blev boken lite rörig, jag hade svårt att hålla koll på allt och det gör tyvärr att jag tappar fokus. Däremot så språket väldig målande nästan poetisk och det är skickligt och beundransvärt gjort. Ett kul inslag i boken är att den innehåller autentiska anteckningar från den aktuella tiden.