Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 231
Antal recensioner: 222

Låt spelet börja

Kärlek blandat med lite spänning

29 september 2020

Angelique har på egen hand byggt upp ett framgångsrikt spelföretag. Nu har hon fått en ny spelidé och behöver kapital, hon får kontakt med Leo som vill investera i företaget. Efter hand så slår det gnistor mellan Angelique och Leo, men för Angelique blir det ett problem - ska hon berätta om sitt förflutna?

Den här boken gillade jag. Den är lättläst, korta kapitel - tummen upp för det och har ett bra driv framåt, jag fastnade i storyn direkt och sträckläste denna bok. Jag tycker att det är kul att boken är skriven från gamingvärlden, en värld och miljö jag inte läst från förut i alla fall. För mig var Christina Schiller en ny författare och jag kommer definitivt leta upp tidigare böcker och läsa dom. Det har var en bok i min smak med en härlig blandning av kärlek, intriger, spänning och hot.

Adhd : från duktig flicka till utbränd kvinna

Wow!

27 september 2020

Lotta är överläkare och forskare och är en av grundarna till SMART psykiatri. I denna bok skriver hon om flickor/kvinnor med ADHD att dom oftast missas att utredas när det gäller att få sin diagnos då skola och psykiatri letter efter symtom som är typiska för pojkar. Det är stor skillnad på pojkar och flickors utryck/symtom när det gäller ADHD.

Jag har tidigare lyssnat på boken men ville också läsa den för att fördjupa mig mer i boken och ämnet. Jag säger bara WOW vilken bok, så välskriven och viktig bok. Jag har tidigare både läst och fått information om ADHD på olika sätt men denna bok är fantastisk, det här är det absolut bästa jag läst kring detta ämne - det känns som att Lotta lyckats pricka så rätt, en riktigt fullträff. Hon lyfter fram flickorna/kvinnorna som varit gömda och bortglömda i forskningen och är tyvärr än idag. Enligt mig är det så skrämmande att så många flickor/kvinnor har fått kämpa, mått dåligt och fortfarande kämpar för att få sin diagnos och få rätt hjälp. Jag har verkligen fått mer förståelse kring detta ämne och mer förståelse för vad alla kämpar med. Det här är en bok som alla borde läsa oavsett om man arbetar som pedagog, inom vården, är anhörig, vän etc. Jag säger bara LÄS BOKEN!

I lögn och lust

Så bra och underhållande

26 september 2020

Boken handlar om Lucky och Viktoria som träffas i en liten fiskeby på Marockos kust. De levar var sitt liv med mannen de älskar, Lucky på Åland och Viktoria i Stockholm. De har väldigt olika värderingar men trots detta så uppstår en vänskap. Men efter hand upptäcker kvinnorna något helt ofattbart, något som väver samman deras liv för alltid, både på gott och ont.

Jag säger WOW! Vilken bok så underhållande på så många sätt, riktigt bra. Boken är lättläst, har ett bra driv framåt med mycket humor men också allvar. För mig blev den här boken en riktigt bladvändare - jag kunde inte sluta läsa, ville ju bara veta hur det skulle gå. En feelgood som bjuder på kärlek, intriger, hemligheter, vänskapsrelationer och framförallt många oväntade tvister - vilket jag älskade. Gillade karaktärerna som författaren Pernilla skapat, så härliga.

Beatrice

Välskriven och spännande

24 september 2020

Det här är den tredje och fristående boken om kriminalinspektör Charlie Lager, det två tidigare heter Annabelle och Francesca och jag har läst dom både och gillat dom mycket.
I den här boken försvinner en 9 månaders baby - Beatrice när hon ligger och sover i sin vagn på familjens altan. Familjen är i chock och polisen är hårt pressade av att de hamnar i olika återvändsgränder.

Det här var en bok i min smak, jag gillade den väldigt mycket. Den är lättläst med ett språk som har ett bra flyt och driv framåt. Den är spännande och en riktigt bladvändare med många oväntade och oförutsägbara överraskningar. Jag hoppas att det blir fler böcker om Charlie, jag gillar hur Lina skriver sina böcker - spännande med bra driv och bra stories.

Den sista änkan

Välskriven och helt ok bok

24 september 2020

En varm sommarkväll förs en forskare vid smittskyddsenheten bort av okända män från en parkering utanför ett shoppingcenter. Polisen försöker på alla sätt hitta henne men hon är uppslukad av jorden.
Will Trent och Sara Linton är båda utredare och under en lugn eftermiddag hör de en öronbedövande explosion, de försöker så snabbt de kan att ta sig till platsen. På vägen dit passerar de fel människor och Sara kidnappas mitt framför ögonen på Will.

Jag har hört/läst mycket positivt om Karin Slaughters böcker och jag har tidigare läst ett par böcker från henne men inte fastnat riktigt till hundra, och tyvärr så fick jag samma känsla denna gång. Boken är välskriven med ett bra språk men för mig så upplever jag boken stundtals både rörig och lite seg. Grundstoryn är riktigt bra och den är stundtals väldigt spännande men jag läser en bra bit In i boken innan den tar fart och det gör så att boken tappar mig. Det är bara att inse att man kan inte gilla alla böcker och författare. Men boken är stundtals spännande och är ibland rå och hård och det har jag inget emot, tvärtom och jag tror att denna bok skulle vara ruskigt bra som film.

Pojken som ingen ville ha

En bok som berör

22 september 2020

Den här boken handlar om Justin som är 5 år gammal och han tar hand om sina två yngre bröder. De bor med sin mamma som är heroinberoende och hemmet är rörigt, smutsig, fyllt med massa vänner till deras mamma och de är ständigt hungriga. Tyvärr händer det allt för ofta att barnen lämnas ensamma och Justin bränner en dag ner familjens hus och efter det placeras han i familjehem. Sex år senare med tjugo misslyckade familjehemsplaceringar kommer han till Casey och hennes familj. Justin har under året blivit försummad och misshandlad aktar sig för att komma någon nära - hans förtroende för andra människor finns inte.

Den här boken var så gripande och berörde mig djupt, tårar har runnit ner för mina kinder. Berättelsen väcker så många känslor, sorg för Justin och hans syskon, frustration för att så mycket gått fel under vägens gång från skola, familjehem, socialtjänst och ilska men också sorg över mamman som är så sjuk i sitt missbruk att hon inte för den hjälp hon behöver för att ta hand om sig själv och barnen. Det är skrämmande att läsa att detta händer - att ingen ser dessa barn och tyvärr så är nog detta en verklighet för fler barn än man tror. En riktigt bra bok men var beredd på känslostormar.

Bokhandeln för ensamma hjärtan

Mysig feelgood

21 september 2020

Boken handlar om Posy som ärver den lilla bokhandeln i Blomsbury. Tyvärr så går inte bokhandeln så bra och den hotas att slå igen, men Posy har andra drömmar. Hennes dröm är att förvandla bokhandeln till en bokhandel med bara kärleksromaner och rosa väggar. Personalen är med på hennes planer men hyresvärden Sebastian är inte lika imponerad utan han vill att det ska bli en renodlad deckarbokhandel.

Det här är den första delen i en planerad romanserie i bokhandelsmiljö. Den här boken gillade jag verkligen, den är lättläst, charmig och mysig. Även om man till viss del kan räkna ut hur olika saker kommer sluta så får jag en sån där härlig feelgood känsla i kroppen när jag läser boken. Jag gillar karaktärerna och de fina och mysiga miljöbeskrivningarna. Boken bjuder på motgångar, missförstånd och kärlek - en underbar feelgood bok.

Det enda jag kan göra är att gå

Fängslande och gripande

17 september 2020

Deras blickar möts mitt ute i en folksamling och hon kan inte släppa honom ur tankarna och hon undrar hur hon ska hitta denna man igen. Hon hittar honom och de inleder en relation och deras förälskelse får allt annat att blekna. Efter ett tag förändras något, hans humör och tålamod blir mer lättpåverkat. Han talar om för henne hur hon ska vara klädd, åt vilket håll jag ska titta när jag möter andra människor och sen kommer första slaget.

Det här är en självbiografisk bok och det är en väldigt gripande och fängslande historia att läsa. Författaren skriver på ett sätt som gör att jag blir helt trollbunden när jag läser, jag kan bara inte sluta läsa boken, inte för att det är någon rolig historia att läsa men den känns så ärlig, stark och berörande. Redan från första sidan blev jag fast i boken och sträckläste den. Det här är en otroligt viktig bok och jag tycker författaren är modig som öppnar upp sig och skriver så ärligt om det hon upplevt. Alla dessa kvinnors historier behöver lyftas fram för att öka förståelsen hos oss alla för vem som helst kan hamna i sådan relation. Det drabbar inte bara "vissa kvinnor" utan nästa gång kan det vara jag, du eller någon nära vän eller anhörig.

Blommor över helvetet

Välskriven med en bra grundstory

15 september 2020

Boken utspelar sig i de Italienska alperna. En man hittas död med ögonen utrivna och kriminalkommissarie Terese ombeds leda utredningen, hon är drygt 60 år, hårdhudad och lider av en sjukdom som hon döljer för de andra på arbetsplatsen. Tillsammans med sin nya kollega Massimo ska de lösa fallet. Många känner sig förföljda och skuggade av "någon eller något" som gömmer sig i skogen.

Det här är den första boken i en planerad serie. Det är en väldigt välskriven bok med ett vackert språk, stundtals ibland lite för poetiskt i min smak och jag tror att det är det som gör att jag tycker boken saknar drivet. Det är en bra grundstory och stundtals så spännande att jag inte kan slita mig från boken men sen blir lite "för mycket av det utmålade språket" och då tappar boken mig.
Karaktärerna är intressanta och miljöerna känns levande och bokomslaget är väldigt vackert.
Om man vill läsa en spännande bok med vackert språk så är denna klockren.