Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 693
Antal recensioner: 682

Dagboken jag aldrig skrev

Härlig feelgood

2 februari 2021

Boken handlar om en kvinna som ska fylla 50 år och hon arbetar som läkare. Hennes dotter Viktoria vill veta mer om sin mammas liv och hur det är att vara 50 år så hon ger sin mamma en dagbok och ber henne skriva i den. Hon tar tveksamt emot den och funderar på vad hon ska skriva....Hur det är på jobbet? När det kommer en ung snygg AT-läkare, livet med sin sambo, sexlivet, bonusbarn, sina klimakteriebesvär....

Jag älskade verkligen denna bok. Den känns så klockren på många sätt och jag kan verkligen känna igen mig i många delar då jag själv är i samma ålder. Det är mycket humor och jag skrattade högt många gånger men det finns även inslag av allvar i botten. Boken är lättläst och underhållande och enligt mig helt underbar.

Dina händer var fulla av liv

Gripande bok

15 januari 2021

I den här boken får vi följa en kvinna Nora genom hennes liv från före, under och efter sin flykt till Sverige. Nora lever till en början i Somalia i en överklassfamilj där livet flyter på är och är fridfullt. Under de kommande åren när hon blir äldre så kommer faran utifrån närmare genom krig, konflikter, klansystem och korruption.

Den här boken är en fiktiv berättelse om jag förstått det hela rätt, men ändå så blir det en stark och gripande berättelse om Nora och hennes liv. Det är en välskriven bok med ett språk som gör att jag sveps med, vilket ger den ett bra driv framåt i läsningen. Boken innehåller både smärta, kärlek, rasism och överlevnad. När jag läste den här berättelsen så väcktes det upp känslor hos mig på flera sätt först att läsa om Noras liv i Somalia och dess klasskillnader som finns och om hennes driv och kamp för överlevnad som finns där för sig själv och hennes dotter. Det svårt att sätta sig in i hur det kan kännas att behöva fly från sitt land men denna bok kanske nuddar en del av den sanningen, det är en bok som väcker mycket tankar om hur vi behandlar våra medmänniskor som är/varit på flykt, hur vi bemöter och behandlar dessa människor.... Det är gripande och stark läsning som berör.

Vinterbröllop

Mysig och vintrig feelgoodpärla

22 december 2020

Nick och Maggies yngsta dotter Rosie ska gifta sig i det det vintriga Aspen men det som ingen vet är att de själva är mitt uppe i en skilsmässa. Rosies storasyster Katie har alltid varit överbeskyddande och orolig för sin lillasyster. En vecka innan bröllopet flyger de ner till Aspen - föräldrarna gör allt för att dölja sitt trasiga äktenskap och Katie vill lära känna Rosies fästman Dan och ställa sin syster mot väggen för att få henne att inse att bröllopet kan vänta.

Det här var en riktigt feelgoodpärla. Det var hög mysfaktor med massa kärlek i ett vintrigt och juligt Aspen. Boken var lättläst med ett bra driv framåt. Underbara miljöbeskrivningar och karaktärer med personligheter som var lätt att lära känna och tycka om. Jag har läst några böcker tidigare av Sarah Morgan och gillat dom - det är verkligen hög feelgoodkänsla på hennes böcker precis som denna bok. Vill man läsa om kärlek, drama, humor, svek, relationer, hemligheter och konflikter - ja då är denna bok perfekt att krypa upp i soffan med och bara drömma sig bort och fly verkligheten. När jag slår igen boken efter att läst sista sidan så mår jag bara så där gott inombords - en varm och mysig känsla i hela kroppen.

Höst vid Sommen

En härlig feelgood

30 november 2020

Det här den tredje och fristående boken i serien kring Sommen. I den här boken möter vi Vanja som är journalist och som arbetat många år på samma dagstidning och nu är det förändringarnas tid - antingen måste hon lära sig att arbeta på ett mer digitalt sätt eller bli uppsagd. Vanja tar ut sin semester och packar väskan och reser till Svalarps gårds bed & breakfast vid Sommen. Här kommer Vanja träffa nya människor och få nya insikter och nya beslut måste fattas.

Jag gillade verkligen denna bok, jag älskar att få komma tillbaka och läsa om Sommen. Jag tycker Camilla är skicklig på miljöbeskrivningar - jag får verkligen upp bilder på sjön, gården, skogen etc, kanske har det en viss betydelse att jag känner igen miljöerna som utspelar sig runt om. Likaså hennes sätt att beskriva karaktärerna på ett personligt sätt som gör att jag dras med och tycker att jag känner dom. Boken är lättläst och har ett bra flyt och den innehåller allt som en härlig feelgood ska ha - komplicerade relationer, sorg, glädje, kärlek och en del oväntade små tvister jag inte kunde förutse. En charmig, mysig och härlig feelgood som ger den där härliga känslan när man läst den sista raden.

Bokskåpets hemlighet

Underbar feelgood

22 november 2020

Rebecka lämnar jobb och sambo i Stockholm för att åka och hjälpa sin mormor i Skåne som brutit armen. Under tiden mormor ligger på sjukhuset så städar och röjer hon i hennes stuga och hittar då brev och dagbok från 1940-talet, det visar sig att det finns hemligheter och hennes familjehistoria inte är som hon trott. Rebecka vill veta vad som döljer sig och kanske få svar på vad som ligger bakom en del frostiga relationer inom familjen.

För mig var Frida Skybäck en ny bekantskap, jag har sett hennes böcker cirkulera mycket och att de varit hyllade av många och nu står även jag till den gruppen som hyllar hennes böcker. Jag tycker att den här boken var underbar, den är lättläst, har ett bra flyt och driv framåt. Jag är väldigt svag för böcker som pendlar mellan två tidsepoker precis som denna gör, jag älskar att läsa böcker på detta sätt och som i slutet knyts ihop på ett bra sätt. För mig blev detta en bok som jag sträckläste, jag gillade att läsa om mormor Annas historia - spännande och smärtsamt. En underbar feelgood bok som innehåller komplicerade relationer, kärlek, sorg, smärta, glädje och mormor Annas del i boken känns som en realistisk historia.

Mitt hemliga liv

En varm och härlig feelgood

23 oktober 2020

I boken får vi träffa Moa som får ärva en lägenhet på Södermalm efter sin farmor och även hennes hund Iris. Moas första tanke är att sälja lägenheten då den är sliten och full av gamla möbler och pengarna ska användas för ett inköp av en nylägehnet tillsammans med sin pojkvän Ruben. Moa flyttar in i farmors lägenhet för att renovera den och ta hand om hunden då Ruben inte vill ha någon hund som skitar ner i deras gemensamma hem. Efterhand börjar Moa börjar trivas i lägenheten och samtidigt dyker det upp brev från farmor med olika ledtrådar och tips.

Jag har läst alla Jenny tidigare böcker och för mig är hon en favorit när det gäller att skriva feelgood bäcker och denna bok är inget undantag - WOW! Hon gör det igen, skriver och levererar en fullpoängare. Jag gillar Jennys sätt att skriva, välskrivet, lättläst, bra flyt och driv framåt och hur hon får mig att dras med in i boken och glömma allt annat runt omkring. Väldigt bra karaktär- och miljöbeskrivningar - jag får upp inre bilder och lär känna karaktärerna på ett mer personligt sätt.
Vill man ha en mysig och varm feelgood med inslag av kärlek, sorg, hemligheter, olika relationer och få en sån där varm känsla i kroppen när man slår igen boken - Läs då denna bok!

Berätta aldrig det här

En bok som berör

22 oktober 2020

Detta är en självbiografisk bok som belyser en mamma-dotter relation som slutar med tragedi. Det är mors dag 2017 och Frida glömmer att ringa och skicka blommor till sin mamma Rosita. Frida missar mammans telefonsamtal och när hon ringer tillbaka till mamma så svarar hon inte. Dagen efter kommer beskedet att hennes mamma har hittats död - ett självmord.

Det här är en välskriven och om man får säga lättläst bok trots det allvarliga och tunga ämne som det skrivs om. Jag sträckläste boken och kunde inte släppa den förräns den var slut. Boken grep verkligen tag i mig - den är så stark och berörande. Frida skriver väldigt öppet, ärligt och utelämnade om sina känslor och tankar och jag tror att det är mycket därför boken blir så berörande och väcker så många känslor hos mig. Det är en bok där jag får läsa om sorg, avundsjuka, rädsla, svartsjuka, känsla av att få känna uppskattning och bekräftelse, psykisk ohälsa och om hur det är att växa upp i en dysfunktionell familj, men det finns även mycket glädje och fin kärlek - En stark bok som berör.

Samtal från en ängel

Spännande

6 oktober 2020

Boken börjar med att en man och kvinna springer in i varandra på JFK-flygplatsen i New York, de tappar allt de har i sina händer. De plockar ihop sina saker sätter sig på sina respektive flyg, hon till Paris och han till San Fransisco. Väl hemma inser de att de har tagit varandras mobiltelefoner. Båda är nyfikna och kan inte låta bli att titta i den andras mobil, ju mer de kollar desto mer besatta blir de av den andra personen. Det de inte vet är att detta leder till oväntade upptäckter och deras öden sammanlänkas av en hemlighet....

För mig var detta en ny författare och skämskudden åker fram lite då han är en världens bäst säljande författare och har böcker översatta till 40 språk - Hur har jag lyckats missa honom? Jag är glad att jag nu upptäckt honom och fler böcker kommer läsas. Till en början trodde jag att det kommer bli en romantisk feelgood men där bedrog jag mig, visst det finns romantik i boken men efterhand växer boken till att blir mer och mer spännande, en riktigt bladvändare. Bokens story var intressant på många sätt och väldig oförutsägbar - så många hemligheter och vändningar som jag inte kunde se komma - skickligt skrivet. Jag fastnade i boken och tyckte om den.

Relationsbibeln : för er som vill hålla ihop länge

En bok för alla som vill hålla ihop

19 augusti 2020

Det här är en handbok som är fullmatad med fakta, tips och övningar för alla som vill skapa och bevara ett välmående förhållande. Boken är grundad av vetenskapliga studier, av egna erfarenheter och är skriven av Klara Doktorer som är programledare, poddare och krönikör med fokus på kärlek och relationer och av Veronika Palm som är psykolog.

Boken är lättläst och lättöverskådlig. Den är uppdelad i tre kapitel och där respektive kapitel har fokus på Dig, Din partner och det sista Ni tillsammans. Jag gillar att boken ger olika tips och tar upp realistiska händelser från verkliga livet som man kan känna igen sig i. Exempel på saker som tas upp är; så lär ni er kompromissa, ekonomi, sex, kartlägga olikheter, svartsjuka, vårda sina egna intressen och relationer med vänner, välj kärleksfulla handlingar, ta hand om din partner etc. Att ha en fungerande relation handlar inte bara om "Vi" utan boken förmedlar hur viktigt det är att ta hand om sig själv också, vi är alla olika och har olika behov och det gäller att hitta någon som passar ihop med just mig.

Det är lätt att tänka när man i början är nykär att vi kommer klara allt - men den här boken tycker jag är toppen och ska inte bara tas fram när det börjar krisa, utan den öppnar upp för diskussioner och inspiration och är ett perfekt "verktyg" för att också lära känna varandra i början av sin relation. Det här är verkligen en bok som man kan återkomma till och plocka fram mellan varven för att återkoppla, reflektera och diskutera kring. "Vill ni hålla ihop och är beredda att jobba för det kommer det att gå" citat från boken.