Användarprofil Fredrik / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Fredrik

Antal betyg: 29
Antal recensioner: 23

Världsmästarna : när Sverige blev mångkulturellt

Mycket intressant och väl faktaunderbyggd läsning om...

10 juli 2013

Mycket intressant och väl faktaunderbyggd läsning om konsekvenserna av dagens invandringspolitik! Jag skrattade lite åt en vän från forna Yugoslavien när han såg paralleller mellan aktuell situation i Sverige och förkrigstiden i Yugoslavien där muslimerna fick allt mer inflytande över allt från skolmat till lagstiftning. Jag har satt skrattet i halsen och inser att han har rätt; vi står inför ett allvarligt hot mot europeiska kristna grundläggande värderingar. Ännu mer skrämmande är hur islam och invandringen i Sverige har placerats i skyddsrum från kritisk granskning. Att författarinnan har tagit ett pseudonym är symtomatiskt för ett samhälle där åsiktsförtryck är politisk och journalistisk norm.

5 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Asgård : sagor ur den nordiska mytologin

Bra sagor i dålig tappning

13 november 2017

De fornnodiska sagorna är spännande och sedelärande för både vuxna och barn. Men berättarformen i denna bok gör historierna röriga. Det är först en Völva som "pratar" till dig och inleder sagorna som ofta är kortfattade och fragmentariska. Som tredje berättarform är serier inklippta, en god tanke som gör det ännu rörigare. Utöver den förvirrande berättarformen är sagorna så förkortade att de inte hinner bli spännande. "Personerna" hinner inte får någon karaktär och relationen mellan de olika "livsformerna" (gudar, vaner, alver, jättar, dvärgar, människor) framgår aldrig.

Teckningar och tolkningarna av jättarna är bra, men tolkningarna av asagudarna är dålig. Balder är långt ifrån vacker, Frigg och Freja lider av fetma (en modern variant av fruktbarhet kanske?) och Tor ser ut som en förlegad bodybuilder. Nanna för tankarna till att man försöker få boken politiskt korrekt.

Boken "Fornnodiska sagor och byter" har en betydligt bättre berättarform med ett bra "register" över de nio världarna och de olika gudarna. Färre bilder, men betydligt bättre tolkningar. Gudarna ser ut som gudar, inte förortsbor.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Så fick Sverigedemokraterna makt

Ytterligare en bok

7 november 2016

Jag orkade bara läsa de första 30 sidorna av denna bok som bygger på en teori som återfinns i många böcker som vill förklara högerpopulismen i Europa. Teorin har tre komponenter:

- Den lågutbildade, underbegåvade vita mannen
- Utlänningen som är utsedd till syndabock
- Politikerna som vill exploatera detta och bli en ny Adolf Hitler

Teorin hanterar aldrig de politiska frågorna, utan bara den dolda agenda som författarna påstår sig kunna bevisa med att dra paralleller till nazityskland. Frågan som denna teori aldrig hanterar är varför samma hotbild inte förekommer från Europas kommunistpartier med den kopplingen till Stalinkommunismen och koncentrationslägren i Gulag som man skulle kunna dra.

5 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Fornnordiska myter och sagor

Spännande, roligt, romantiskt!

16 oktober 2017

Jag läser varje kväll för min 6 och 8 åring. Denna bok vill de läsa om och om igen. Den har ett bra "register" över gudarna och de nio världarna så att man får en överblick över de många gudarna och den nio världarna.

Historierna är spännande, roliga och ibland väldigt brutala. Men brutaliteten är så råbarkad att det blir komiskt och barnen mest skrattar åt den. Som vuxen blir man förundrad över hur mycket likheter asatron har med den grekiska mytologin som jag även läst för barnen om. Och efter att ha läst även Barnens Bibel måste jag säga att det finns minst lika mycket livsvisdom (om inte mer) i den nordiska mytologin än i Bibeln. Mina barn var betydligt mer bekymrade över att Gud vill att Abraham skulle offra sin son än att Tor slår hammaren i huvudet på en Bergsrese (en jätte av sten).

Jag saknar att det inte finns mer skrivet om Vanerna som ju i motsats till Asarna var mycket fredliga och kärleksfulla gudar. Även Ljusalverna hade varit väldigt spännande att läsa mer om.

Sverigedemokraterna : inifrån och utifrån

Islamofobi möter politisk paranoia

1 november 2016

Boken saknar ambition att beskriva de nutida konservativa strömningarna i Europa och därmed Sverigedemokraterna som företeelse. Sålunda saknas även de argumenterande reflektioner och den intellektuella nivå som skulle kunna göra boken politiskt intressant.

Istället skulle man kunna tro att Lars-Arne Sjöberg har smugit sig in hos Jimmy Åkesson när han sov och hittat hans dolda agenda i nattduksbordet. Och nu vill Sjöberg varna dig och berätta att Åkesson egentligen vill bli Sveriges diktator och utrota alla judar och muslimer.

De flesta politiska ideologierna har rötter långt bak i historien. Men ändå skulle ingen på allvar tex påstå att Vänsterpartiet har "starka kopplingar" till 1930 talets Stalinkommunism och att Vänsterpartiet därmed har en dold agenda att (likt Stalin och koncentrationslägren i Gulag) massmörda oliktänkande. Men dessa "starka kopplingar" påstår sig Sjöberg ha hittat mellan Adolf Hitler och Sverigedemokraterna. Men de "starka kopplingarna" blir aldrig tydligare än de mellan Josef Stalin och Vänsterpartiet varför det blir svårt att ta boken på allvar.

Den fantastiska historien om katten som försvann

Ok men inte fantastisk

3 november 2016

Denna boken var kvällsläsning för min 7 och 5 åring. Funkar nog bäst för 8-12 åringar. 7 åringen tyckte nog den var bra mest för att en katt var "huvudpersonen". Som vuxen tyckte jag den var ok, men fick mest behållning av att den ger en bild av vardagen i Storbritannien inför dagen D under andra världskriget.

Otto är en noshörning

Rolig för stora och små

3 november 2016

Härlig och lite absurd humor för stora och små. Läste denna bok när jag var 9 år och tyckte den var jätterolig. Läste den nu igen för mina barn och 7 åringen var väldigt road. 5 åringen var mindre road men tyckte ändå den var ok. Rekommenderas varmt!

Massutmaning : ekonomisk politik mot utanförskap & a...

Huvudproblemet är en faktaresistent debatt.

27 februari 2017

En genomgång av offentlig statistik från Eurostat, SCB och OECD, statliga utredningar och forskning. Fakta som är väl känd men som fortsatt förnekas av den "emotionella linjen". Ett hysteriskt gallskrik om lögn och rasism är hur boken kommer bemötas från detta faktaresistenta klientel.

5 av 10 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Debunking Utopia: Exposing the Myth of Nordic Socialism

Skandinaver - ett folk som är lätt att beskatta.

29 januari 2017

Debunking Utopia - "exposing the myth of nordic socialism", riktar sig till de amerikaner som önskar applicera den skandinaviska socialdemokratiska modellen i USA. Kan man göra det på vilket land som helst och få samma lyckade utfall? Med 258 referenser till statistik och utredningar från OECD, SOU, BRÅ, Eurostat, ekonomiska tidskrifter och dagspress, gör Nima en djupdykning i denna fråga.

Fram till 1960 hade USA och Skandinavien en likartad skattebörda. Från 1960-2000 drog skattetrycket i Skandinavien ifrån med cirka 30%. Nima jämför i första delen av boken hur USA och Skandinavien utvecklas under denna period, tex hur skandinaviens försprång över USA gällande livslängd minskade från 2.4 år till 1.5 år, och hur Sverige föll från global 1:a till 3:e plats i spädbarnsmortaliteten. Med statistiska jämförelser sätter Nima på detta sätt påståenden om socialdemokratin som grund till välfärd på prov. Social rörlighet, företagande, kriminalitet, jämställdhet, migration prövas. Han jämför även amerikanska skandinaver med skandinaviska skandinaver, och amerikanska skandinaver med andra etniska grupper i USA - diskussionszoner med hårda tabun.

I del 2 av boken konstaterar Nima att de skandinaviska välfärdsstaterna föregick socialdemokratin och de moderna politiska systemen med århundraden. I en kultur där tillit, arbetsetik, individuellt ansvar och ärlighet råder blir förutsättningarna för både handel och samarbete optimala. Hur formades då denna kultur? Nima faller här tillbaks på bla Max Weber, protestantismen, kulturell homogenitet och klimatläror - dvs ytterligare diskussionszoner där teoriernas talesmän riskerar arkebusering utan rättegång. Han påtalar även odalböndernas betydelse. Utan arrendekrävande markägare blev resultatet av hårt arbete, individuellt ansvar och ärlighet direkt synligt och inbakat i folksjälen. Del 2 av boken blir på detta sätt en hyllning till äganderätten och kulturen som bärare av generationernas erfarenheter. Men den visar också på en folksjäl som är lätt att beskatta hårt. Nimo frågar sig om något annat folk i världen hade accepterat det, allra minst den amerikanska. Och sannolikt hade vilket parti som helst lyckats bygga en välfärdsstat på detta råmaterial.

Del 3 och 4 avhandlar de långsiktiga konsekvenserna av socialdemokratin. Urholkar de sociala skyddsnäten arbetsmoralen och individens känsla av ansvar? Hur påverkas välfärden av kulturer där tillit, arbetsetik och ärlighet inte är självklart?

Nima gör således en välgrundad tillrättavisning av Fredrik Reinfelt uttalande; "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." Nima Sanandaji framhäver snarast det ursvenska - bla kulturarvet från odalbönderna - som en nyckelfaktor till välfärdssamhället. Tyvärr saknar Sverige politiker som kan förvalta och inse värdet av detta arv.