Användarprofil Christina Kellberg / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Christina Kellberg

Antal betyg: 6
Antal recensioner: 6

Konsten att sköta ett äppelträd

Lust och glädje

6 mars 2016

Ett äppelträd är ett hägn, en glädje, ett skydd. Ett liv som bär frukt. Om detta berättar Görel Kristina Näslund för dem som både kan och inte kan något om hur ett sådant bör tas om hand. Jag läser den under mitt eget äppelträd och den skänker mig många tankar bortom grenarnas skydd.

Krig, kvinnor och Gud : en biografi om Barbro Alving

Ny bild av Barbro Alving

17 maj 2015

Som journalist har Barbro Alving alltid fascinerat mig, en förebild och en uppnåelig sådan. Vem hade inte velat vara som hon! Hur gjorde hon, hur tänkte hon? Hur klarade hon av att på den tiden vara ensamstående mor och samtidigt en av den tidens främsta reportrar? När jag läser Beata Arnborgs biografi inser jag vilket högt pris Barbro Alving betalade och hur bräcklig hennes självkänsla var. Man får veta hur ensam hon kände sig när hon var ute i världen på sina uppdrag och hemmaredaktionen inte alltid stöttade henne. Läsarna tyckte sig se en reporter med stjärnglans, men själv kände hon sig ofta otillräcklig. Beata Arnborg gestaltar ett fascinerande livsöde med dess många facetter och har gett mig en helt ny bild av Barbro Alving.

Kerstin Thorvall : uppror i skärt och svart

Ett uppror att fascineras av

17 maj 2015

Med stigande ålder blir jag alltmer fascinerad av människan bakom det kända namnet. Kerstin Thorvall har alltid varit en person som förbryllat och fascinerat mig och Beata Arnborg ger i sin biografi pusselbitar som skapar en helare bild av Thorvall. Ett fascinerande öde, sorgligt, spännande och inspirerande, att hon som kvinna vågade trotsa konventioner och förväntningar. Och det sorgliga, hur hon sårade människor, ställde till det och periodvis övergav sina barn. Jag fick så många saker att fundera över när jag läste den här biografin.

Vem var det där?

Ny upptäckt

11 maj 2015

Jag visste inte att människor kan vara ansiktsblinda, att diagnosen existerade. När jag mött människor jag känner och dessa behandlat mig som luft har jag trott att de är snorkiga och tagit avstånd från mig. Utan att jag fattat varför. Nu förstår jag att människan kanske är ansiktsblind. Och när jag i olika sammanhang talat med människor om detta har jag insett att det inte alls är ovanligt. Dessutom har jag lagt ett nytt ord till mitt ordförråd- prosopoagnosti.

Tankar om glädje och vardagslycka

Bra tankar och tips

11 maj 2015

Detta är ingen hurtig bok, tack och lov! Görel Kristina Näslund förklarar och tipsar, lugnt, sakligt och med argument som bygger på psykologisk kunskap om hur man kan känna glädje i vardagen.

Kom till skott! Hur du slutar att prokrastinera, får...

Nytt liv

11 maj 2015

En bok som både förklarar varför du beter dig som du gör och ger dig nycklar till hur du kan ändra på detta. Görel Kristina Näslund använder både sina psykologiska och journalistiska kunskaper för att försöka lotsa oss till en punkt där vi får ändan ur vagnen.