Användarprofil Annelie / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Annelie

När livet stannar : en berättelse om att överleva

när livet stannar...

30 juli 2008

....är skriven av en bortskämd överklasskvinna i medelåldern som har levt prinsessliv och uppenbarligen aldrig fått känna på en motgång. Man slås av hennes totala avsaknad av att klara av sorgen som lamslår henne fullständigt. Det är ett oerhört grymt öde att mista 2 av sina barn samt sin man, men samtidigt en stor glädje att få behålla sin äldsta son i livet! Ett mirakel! Denna glädje är dock kraftigt underrepresenterad i denna bok. Början av boken är spännande och gripande, men blir en bit in i boken ett enda sliskigt självömkande och vältrande i dramatiska symboliker. Hade mycket högre förväntningar av boken och blev besviken, samt många gånger provocerad av hennes otacksamhet och totala oförmåga att uppskatta omgivningens kärlek. Trots att det är ett grymt öde hon drabbats av finns det få stunder då man som läsare känner medlidande utan snarare ilska över hennes otacksamhet emot den enorma uppslutning från alla möjliga håll! Hon lyckas tyvärr inte fånga mig med sin historia.

Kärleksbarnet

Gripande!

30 juli 2008

Hillevi är en stark kvinna som växt upp under svåra förhållanden. Boken är gripande och det är svårt att lägga den ifrån sig när man väl börjat läsa. Den är ärlig och berör mig djupt in i mitt hjärta. Helt fantastisk med många känslosamma stunder. Läs den!

Mig äger ingen

Helt fenomenalt!

30 juli 2008

Åsa lyckas på ett fantastiskt sätt skildra sin torftiga barndom på ett varmt, kärleksfullt och humoristiskt sätt. Man upplever aldrig någon självömkan eller önskan att samla medlidande. Den är osentimental och skickligt skriven och man skrattar många gånger under läsningen. Man kastas mellan ilska, värme, gråt och skratt. Åsa är en oerhört skicklig författare och skildrar allting levande och naket. Som läsare känner man värme och kärlek för denna fader som inte räckte till samtidigt som man förstår Åsas dubbla känslor gentemot honom. Jag upplever att Åsa skriver denna bok som en kärleksförklaring till sin pappa som trots sina fel och brister gjorde sitt bästa för att vara en god far, utifrån sin förmåga. Underhållande, humoristiskt, spännande och realistiskt. Underbar bok!