Användarprofil Marie Bengtsson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Marie Bengtsson

Antal recensioner: 1

Självmedkänsla : Hur du kan stoppa självkritik och f...

En omfattande och djupgående bok om självmedkänsla

23 oktober 2014

Författaren lyckas att i boken Självmedkänsla ge en begriplig sammanfattning av den pågående forskningen på området och samtidigt göra en djupdykning i begreppen självkritik, självkänsla och självmedkänsla. Som läsare får jag ta del av forskningsresultat, intervjuer med såväl privatpersoner som framstående forskare samt författarens egen utforskande resa för att bli mer medkännande med sig själv. Boken börjar starkt med författarens självkritiska reaktion på ett tal som vännerna håller på hennes femtioårsdag. Tyvärr tonar författaren sedan ner det personliga anslaget och återgår till ett journalistiskt beskrivande av ämnet. För min del hade denna utmärkta bok blivit strået vassare med ännu mer Agneta Lagercrantz i boken.

Jag tycker om bokens struktur kring tre rum - självkritik, självkänsla och självmedkänsla. I det första rummet får jag som läsare ta del av hur den självkritiska rösten låter, vilken funktion den fyller för vår biologiska överlevnad men också de negativa konsekvenser som den får för vårt inre välbefinnande. I det andra rummet blir jag medveten om skillnaden mellan självkänsla och självmedkänsla och varför den senare behöver mer omvårdnad för den som är starkt självkritisk. I det tredje, och sista rummet, får jag en fördjupad förståelse för självmedkänslans viktiga roll för vår känsla av inre trygghet. Jag får även veta att det inte är VAD jag tänker om mig själv utan HUR jag tänker om det som händer mig som är det avgörande. För att kunna förändra detta får jag med mig användbara verktyg och enkla, men verkningsfulla, övningar som tagits fram av bland annat Dr Kristin Neff och Professor Paul Gilbert, två av de mesta framstående forskarna på området.

Jag vill rikta ett varmt tack till författaren som har skrivit en omfattande, och samtidigt djupgående bok, om detta angelägna ämne. För mig har självmedkänslan var den pusselbit jag själv saknat i mitt arbete med min perfektionism och som jag fann tack vare Dr Kristin Neffs och Professor Paul Gilberts böcker och forskning. Nu har vi äntligen fått en excellent bok på svenska. Tack.

Andra böcker om självmedkänsla som jag kan rekommendera:
Self-Compassion; Kristin Neff
Mindful Compassion; Paul Gilbert