Användarprofil Lisa C / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lisa C

Vego : vegansk mat för alla tillfällen

Verkligen för alla tillfällen (och för alla)

2 augusti 2015

Lånade boken på bibblan för att se om den verkade bra och jag kommer definitivt att köpa den nu. Som vegan med en köttälskande sambo är det ibland ganska svårt att hitta bra maträtter för båda, men här finns mycket jag tror vi båda kommer att gilla eftersom recepten inte alltid är "typiskt veganska". Det finns till exempel recept på flera olika burgare och gratänger samt typiska kötträtter som köttfärslimpa och järpar på veganskt vis. Dessutom finns det recept på både utflyktsmat, pasta,pajer, soppor mm så det är verkligen för "alla tillfällen". Stort plus för att det finns flera recept på bakverk och efterrätter för det tycker jag själv är svårast att tänka ut på egen hand.

Marina

Zafon är verkligen en av mina favoritförfattare så...

5 november 2013

Zafon är verkligen en av mina favoritförfattare så blev väldigt glad när jag såg att ytterligare en bok gick att beställa. Den här boken var dock ganska annorlunda mot Zafons tidigare böcker, dels för att den inte kretsar kring De bortglömda böckernas gravkammare och dels för inslagen av science fiction. Men precis som tidigare är det en invecklad och mörk berättelse som nystas upp av huvudpersonerna som både får mystiska ledtrådar och gör eget detektivarbete. Typiskt Zafon rör det sig också om en historia som utspelat sig långt tidigare men som fortfarande lever kvar. Vill inte säga för mycket men det är inte helt lätt att definiera vem som är ond och god i denna berättelse, och vem det egentligen är synd om. Detta gjorde berättelsen mer intressant tyckte jag. Språket var vackert och underhållande som vanligt och emellanåt var den ganska roligt skriven med komiska, men träffande, beskrivningar av både personer, miljöer och föremål.

Himlens fånge

Jag älskar verkligen de tidigare böckerna av Carlos...

5 november 2013

Jag älskar verkligen de tidigare böckerna av Carlos Ruiz Zafon, både språket och stämningen. Det är snarare så att jag fastat mer för språket och stämningen att själva berättelserna i sig. Mycket av den gotiska stämningen jag njutit av i hans tidigare böcker finns dock inte med i Himlens fånge och det tyckte jag var lite synd. Den var mer rak på sak och inte lika labyrintisk. Hade väldigt höga förväntningar som boken inte riktigt levde upp till men den jag tyckte ändå den var väldigt bra och den är absolut värd att läsa. Nu låter det kanske som att jag inte gillade boken, det gjorde jag verkligen, men den levde helt enkelt inte riktigt upp till mina förväntningar.