Användarprofil Evas bokhörna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Evas bokhörna

Antal betyg: 31
Antal recensioner: 31

Vänförfrågan

En riktig pärla!

18 juli 2019

Jag brukar inte läsa spänningsromaner, mest för att jag ogillar blod och makabra scener, och för att jag så lätt får mardrömmar av otäcka scener, särskilt eftersom jag alltid läser som ett sätt att varva ned innan jag ska sova. Men denna bok lät bara alltför spännande för att inte läsa, och den infriade verkligen mina förväntningar! Boken handlar om Louise, som en dag får en vänförfrågan på Facebook från Maria, som hon har gått i skolan tillsammans med för många år sedan. Men Maria är död sedan 25 år tillbaka. Eller¿?

Louise mobbade Maria i skolan, och har under alla år sedan dess ångrat vad hon gjorde mot henne, och känt sig skyldig till Marias förmodade död på avslutningsfesten i skolan. Och nu verkar det förflutna ha kommit ikapp henne, när hon får alltmer hotfulla Facebook-meddelanden från Maria, samtidigt som en klassåterträff närmar sig, som såväl Louise som Maria har tackat ja till¿

Vänförfrågan var verkligen en bok som var svår att lägga ifrån sig. Jag läste den sittande vid frukostbordet, liggande i soffan, stående framför spisen när jag lagade mat, liggande i sängen till alldeles för sent inpå natten¿ Jag var bara tvungen att se hur det skulle gå.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Små eldar överallt

En bok som väcker många tankar

9 oktober 2019

Små eldar överallt utspelar sig i USA under 90-talet, och kretsar kring familjen Richardson, som bor i den lilla staden Shaker Heights, ett område befolkat av idel vita, välbärgade familjer, men där invånarna anser sig vara fria från fördomar om ras och etnicitet. Det blir dock alltmer tydligt, ju mer man läser, att denna självbild inte stämmer. Det hela ställs på sin spets när en vårdnadstvist uppkommer, där ett rikt, vitt par i Shaker Heights gör anspråk på att få adoptera en flicka vars mor är av kinesiskt ursprung och med låg inkomst, och därför har känt sig nödgad att överge sitt barn, men nu ångrar detta beslut.

Boken inleds med att Izzy, den yngsta dottern i familjen Richardson, tänder eld på huset och försvinner från platsen. Under resten av boken får man följa vad som har lett fram till denna händelse.

Mamman i familjen Richardson ser sig som en välgörare och gör en stor sak av att hjälpa mindre bemedlade personer, bland annat genom att hyra ut ett hus i området mot låg hyra, och man får under bokens gång även lära känna konstnärssjälen Mia och hennes dotter Pearl, som lever ett kringflackande liv utan fast boende och fasta inkomster, tills de får möjlighet att hyra Mrs Richardsons gästhus. Pearl blir snabbt vän med barnen i familjen Richardson, men i takt med att de två familjerna kommer närmare varandra, leder de socioekonomiska skillnaderna familjerna emellan till spänningar av olika slag.

Små eldar överallt är en bok som väcker många frågor och tankar, och som därför lämpar sig utmärkt som bokcirkelbok. Det finns även en uppsättning förslag på bokcirkelfrågor att diskutera kring i slutet av boken. Jag gillar verkligen att man först matas med en bild av hur de olika personerna i boken är, men att man sedan undan för undan får en alltmer nyanserad bild av de olika karaktärerna, och förstår varför de agerar som de gör. Till slut känner jag sympati för alla karaktärer i boken, på olika sätt. Och med ett ganska öppet slut på boken, går jag fortfarande och funderar över hur det egentligen gick sedan för alla inblandade¿

Den röda adressboken

En bok som verkligen berör!

10 november 2019

Den röda adressboken av Sofia Lundberg är en fantastiskt finstämd och vacker berättelse om Doris, 96 år gammal och döende. Genom namnen som finns uppskrivna i hennes gamla röda adressbok får vi följa hennes liv, från den fattiga uppväxten i Sverige, till den glamorösa ungdomstiden i Paris, över andra världskrigets oroliga tider och fram till idag.

Det känns oerhört fint att få ta del av Doris upplevelser av kärlek, sorg och glädje under ett långt och innehållsrikt liv. Men ibland måste jag bara lägga ifrån mig boken, för den berör mig så djupt. Jag gråter över att hon är så ensam mot slutet av sitt liv, och över det vemodiga i det faktum att där vi ser en gammal och grå kvinna, ryms så många berättelser, upplevelser och erfarenheter, som går förlorade när hon dör. Det får mig att tänka mycket på mitt eget och mina föräldrars liv, och över de val vi gör i livet.

Som pesten

En riktig bladvändare till tegelsten!

19 september 2019

Jag måste säga att jag drog mig lite för att börja läsa Som Pesten av Hanne-Vibeke Holst, då den med sina cirka 850 sidor är en riktig så kallad tegelsten, som därtill berör ämnen som har med politik och samhällsdebatt att göra, och skulle kunna kännas som tung läsning. Men samtidigt har jag uppskattat hennes tidigare böcker väldigt mycket, inte minst trilogin Kronprinsessan-Kungamordet-Drottningoffret, som ju också innehåller en hel del politik, men som hon på ett förnämligt sätt lyckas göra till en spännande läsupplevelse genom den omkringliggande berättelsen som utgör stommen i böckerna.

Och detsamma gäller denna bok! Det tog ett tag att komma in i boken, men efter hundra sidor eller så var jag helt fast och ville bara läsa vidare för att se vad som skulle hända och hur de olika delberättelserna i boken skulle knytas samman. Boken utspelar sig i nutid och kretsar kring läkaren Caroline Branner, som arbetar med smittskyddsfrågor på WHO i Genève, när det som många fruktar faktiskt händer: En pandemi som utgörs av en blandning av svininfluensa och fågelinfluensa bryter ut och sprids snabbt över stora delar av världen, och ett stort antal människor dör, främst barn och ungdomar.

Boken tar oss med under Carolines kamp för att försöka få de motvilliga och pengahungrande medicinföretagen att tillverka tillräckliga mängder vaccin, något som företagen ogärna gör då de vill ha så stor efterfrågan som möjligt, för att på så sätt kunna ta ut höga priser. Vi får också följa hur människor reagerar när de inser att vaccinet är en bristvara, vilket gör att exempelvis asylsökande och andra människor som har svårt att ta plats i samhället vägras adekvat vård, och de rika länderna i Europa och USA gör vad de kan för att lägga beslag på så mycket vaccin som möjligt själva, istället för att "dela med sig" till exempelvis Afrika, trots att det har visat sig att personer med afrikanskt ursprung är extra mottagliga för pandemin och dör i större utsträckning än andra.

Det hela utvecklar sig till en bladvändare med ett stort mått av spänning, samtidigt som historien väcker många tankar och känslor hos mig, både under och efter läsandets gång. Hur skulle jag själv reagera om något sådant här hände? Skulle medicinföretagen även i verkligheten låta girigheten styra? Och hur skulle Sveriges regering agera gentemot exempelvis asylsökande och fattiga delar av världen i en bristsituation? Och jag som aldrig tidigare varit särskilt bekymrad om smittorisker har börjat tänka mig för innan jag går för nära någon som hostar och snörvlar, eller tar i dörrarna på tunnelbanan för att sekunden efter klia mig i ögat eller bita på en nagel¿

Kort sagt, en bok som ger en spännande läsupplevelse, samtidigt som den dröjer sig kvar i mina tankar även efter att jag har läst klart boken.

En hunds bästa vän

Jag log, skrattade och grät mig igenom boken

24 januari 2020

Som bokläsande hundälskare kan jag inte annat än älska denna bok! Redan första meningen i boken får mig fast: "När jag satt där i solen på träbryggan som stack ut i den lilla sjön var jag säker på en sak: jag hette Buddy och jag var en duktig hund."

Boken är helt och hållet skriven ur hunden Buddys perspektiv. Vi får följa hans tankar och känslor kring allt som sker omkring honom, i hans eviga strävan efter att uppfylla det han anser vara meningen med sitt liv: att älska och skydda sin människa, matte Clarity. Ett antal gånger under bokens gång dör Buddy, men återföds snart som en ny hund, som alltid på ett eller annat sätt lyckas hitta tillbaka till Clarity, som han har till uppgift att skydda från faror, trösta när hon är ledsen och förmedla sin kärlek och trofasthet till i alla lägen.

Boken är otroligt fint skriven, med många igenkännande skratt åt hundens beteenden, och samtidigt tårar över hur lojal han är mot människorna omkring sig, ända in i döden. Jag log, skrattade och grät mig igenom boken.

Folk med ångest

Lite besviken

20 januari 2020

Folk med ångest av Fredrik Backman inleds med ett misslyckat rånförsök (på grund av att banken visade sig vara kontantfri!), som får rånaren att fly in på en lägenhetsvisning och utan att egentligen mena det ta samtliga spekulanter på visningen som gisslan. När gisslandramat är över, gisslan har släppts fri, och polisen tar sig in i lägenheten för att gripa rånaren är denne spårlöst försvunnen. Under resten av boken får vi följa polisernas förhör med de olika personer som varit med i gisslandramat, växelvis med att vi får följa skeendet inne i lägenheten, från gisslandramats början till slut, ur de olika huvudpersonernas perspektiv, för att vi till slut ska få svaret på frågan hur rånaren egentligen lyckades gå upp i rök.

Jag blev faktiskt ganska besviken på denna bok. Under senare tid har Fredrik Backman blivit en av mina favoritförfattare, och jag uppskattar verkligen hans sätt att blanda humor med allvar, så att man sätter skrattet i halsen medan man läser, och inte minst hans träffsäkra beskrivningar av människors känslor, utifrån de ensammas och utsattas perspektiv.

Även Folk med ångest innehåller de ingredienser som utmärker Fredrik Backmans författarskap. Dock är den lite för mycket åt det absurda hållet för min smak, där de första två tredjedelarna av boken mest består av slapstick-liknande humor och osannolika karaktärer och händelseförlopp, med många upprepningar i texten som känns tjatiga. Det är först under den sista tredjedelen av boken som jag verkligen fastnar för såväl karaktärer som handling, och får en djupare känsla för de personer som figurerar i boken, samtidigt som jag verkligen vill veta hur rånaren kunde lyckas undkomma polisen trots att dessa omringat lägenheten.

Björnstad

Jag ömsom gråter ömsom skrattar mig igenom boken

12 december 2019

Fredrik Backman har med sitt annorlunda och träffsäkra språk, och sina drabbande berättelser, snabbt blivit en stor favorit för mig. Han är en mästare på att blanda vemod och tragiska händelser med humor och värme, så att man ömsom gråter ömsom skrattar sig igenom hans böcker.

När det gäller Björnstad så tog det ganska lång tid för mig att komma in i boken ordentligt. De första 150 sidorna kändes ganska tjatiga och med alldeles för mycket hockey för att jag skulle känna mig riktigt intresserad av historien. Men det var väl värt mödan att ta sig igenom dessa sidor, för sedan vände allt och jag blev helt fast!

Historien kretsar kring den lilla orten Björnstad, som lever för sin hockey. Vi får följa ett antal olika tonåringars kamp för att bli accepterade och känna tillhörighet, genom mobbning, osäkerhet och grupptryck men även genom kärlek, stolthet och oerhört starka vänskapsband. Fram tills det ofattbara sker, som kommer att dela den lilla orten i två läger¿

Det är svårt att beskriva vad boken egentligen handlar om, men så här inleder Fredrik Backman själv boken:

"'Sent en kväll i slutet av mars tog en tonåring ett dubbelpipigt hagelgevär i handen, gick rakt ut i skogen, satte vapnet mot en människas panna och tryckte av. Det här är historierna om hur vi hamnade där."

24 goda gärningar

Varm bok med härlig julkänsla!

30 november 2019

Jenny Fagerlund var en ny bekantskap för mig, men 24 goda gärningar blir definitivt inte den sista boken jag läser av henne. Såhär i juletider kände jag ett starkt behov av att läsa en varm feelgood-bok med mycket julkänsla i, och valet föll då på denna bok.

Bokens handling kretsar kring Emma, som bor ensam i en lägenhet och driver en liten inredningsbutik, som en gång i tiden var hennes stora drömprojekt, men som det nu nästan känns oöverstigligt jobbigt att ens ta sig till om morgnarna. Och ännu värre blir det när julen närmar sig. Vid juletid för två år sedan dog nämligen Emmas pojkvän i en olycka som Emma känner sig skyldig till att ha orsakat, och sedan dess har hon dragit sig undan världen och såväl vänner som familj. Men hennes syster ger inte upp, och gör allt för att Emma ska ta tag i sitt liv och komma på fötter igen.

För att blidka systerns tjat om att hon borde skaffa sig en hobby, bestämmer sig Emma för att göra 24 goda gärningar, en om dagen fram till julafton. Föga anar Emma att detta kommer att bli vändpunkten, och starten på hennes nya liv¿

Jag gillar att boken blandar de klassiska feelgood-ingredienserna med en mer allvarlig grundhistoria, som ger boken lite djup. För den som är ute efter en varm bok med härlig julkänsla, så är detta rätta boken!

Bergens stjärnor

Wow, vilken bok!

29 september 2019

Wow, vilken bok! Jag är helt tagen av denna berättelse!

Boken bygger på en verklig historia och kretsar kring en grupp kvinnor i 30-talets Kentucky som, mot samhällets alla normer om hur en kvinna bör uppföra sig, startar ett ridande bibliotek. De rider upp i bergen, i ur och skur, för att leverera böcker till de avlägsnaste stugor. Deras ridande bibliotek väcker många känslor, från förväntan och läsglädje till misstro och upprördhet hos de som tycker att en kvinna ska hålla sig till hemmet och inte utsätta sin kropp för påfrestningar såsom ridning. Och absolut inte sprida böcker till deras fruar, så att de hellre vill sitta och läsa än sköta om hemmet, eller får opassande idéer från erotiska böcker.

Boken innehåller så många ingredienser som får mig att aldrig vilja att den tar slut: modiga kvinnor, kärlek, spänning, stark vänskap, motsättningar mellan svarta och vita, rika och fattiga, samt sorg varvat med glädje. Och såklart att historien kretsar kring ett bibliotek och glädjen över att få försvinna in i en bok¿