Användarprofil Kim Ekerstad / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Kim Ekerstad

Antal betyg: 13
Antal recensioner: 13

Fyrväktaren

Det livgivande ljuset!

17 september 2008

Winterson rör sig utan ansträngning mellan det abstrakta och det konkreta, mellan det bildliga och det bokstavliga. Hennes berättarteknik gör att dikotomier av detta slag upplöses och blir betydelselösa. Prosan är varm, livfull och dansar fram med hög precision. Det är svårt att inte lägga märke till en sällan skådad passion för berättandet.

En god bok finner sin väg in i ditt liv och stannar där. På natten, när jag släckt sänglampan och allt tyst, kommer orden tillbaka. Stilla, liksom vackraste kristaller söker sig ned i havsdjupet, når de mitt hjärta för att få liv igen. Det är det där mötet jag älskar med god (skriv)konst. Det skeende där jag låter mig förenas med det imaginära som genom förunderlig metamorfos blir verklighet. På havsbottnen ligger ord och berättelser, en del sanna, andra osanna, glittrande lika hemlighetsfullt som längtansfullt. Däruppe, ovanför vattenytan, blinkar en fyr med sällsynt starkt ljus. Läs Fyrväktaren.

Världens lyckligaste folk : en bok om Danmark

Angeläget!

24 mars 2010

Samhällsjournalistik när den är som bäst; välskriven, underhållande och skarp!

Ett svar i 24 skärvor

Djup och höjd

28 december 2008

Nina Burtons "Ett svar i 24 skärvor" är en mycket stark diktsamling. Här finns en genuin känsla för ordets kraft och skärvorna gräver lika djupt som de når högt över molnen. Tankeväckande och mycket läsvärd.

Skattsökaren

Gripande mästerverk

28 december 2008

Man ska inte slösa med ord som "mästerverk". Här tycker jag emellertid att vi har ett. För Le Clézio visar verkligen att han inte bara till fullo behärskar berättandets ädla konst utan gör dessutom detta med sällsynt känsla för den stilistiska dimensionen. Berättelsen är gripande och skön. Den fångar mig, håller kvar mig i sina levande karaktärgestaltningar, i sina stämningslägen där det vackra och det fula, det förgångna och det kommande, smärta och lycka vävs samman i huvudpersonen Alexis historia. I orden gror blommor av alla slag, från olika platser, olika tider. När de slår ut förstår vi att färgerna är hämtade från en sfär obunden av tid och form, en sfär där människans belägenhet i grunden är oförändrad och väcker samma frågor.

Animal Rights

Spännande argumentation!

21 december 2008

Den här boken förtjänar definitivt mer uppmärksamhet. Rowlands argumenterar sakligt och övertygande om varför vi bör utvidga djurs rättighetssfär. Resonemanget bygger i grunden på samhällsfilosofen John Rawls tankar om rättvisa och social rättvisa. Rowland kritiserar emellertid Rawls för att han ger människan en orimlig exklusivitet. Varför och på vilka grunder gör Rawls och så många andra det? Argumentationen är utmanande och denna bok borde läsas av alla som är intresserade av frågor som rör djurrätt.

Djurens frigörelse

En viktig bok

21 december 2008

Den här boken måste räknas till något av ett referensverk bland de böcker som behandlar djurrätt. Singer har mycket starka argument för att vi på en rad områden ska sluta exploatera djur. Hans många exempel och hans tämligen lättåtkomliga argumentation har definitivt betytt mycket för djurrättsrörelsens framväxt. Singers betoning av smärta och att detta är en mycket relevant faktor när vi talar om (andra) djurs rättigheter är sund. Problemet, som jag ser det, är Singers utilitarism. Som filosofi är den visserligen mer flexibel än Regans kantianska förståelse av rättigheter, men den fastnar lätt i det som alltid varit konsekvensetikens problem; bl.a. contraintuitiva slutsatser, orimliga kvantifieringar och jakt på det mätbara. Jag vill ändå rekommendera boken då Singers argumentation innehåller flera viktiga diskussioner som är viktiga när man funderar över djurrätt och hur vi behandlar (andra) djur.

Vägar utan nåd : roman

Vägen vidare...

21 december 2008

Den tredje och fristående delen i Mattsons trilogi om Alexandra handlar om tiden efter rättegången. Hennes pappa har dömts för sina sexuella övergrepp och hennes nära har äntligen fått vetskap om den fruktansvärda hemlighet som hon burit på. Allt borde bli bättre och på många vis har det naturligtvis det. Hennes fortsatta väg är emellertid allt annat än lätt. Den kantas av en oförstående mamma, omgivningens inskränkthet och Alexandras sviter fån övergreppen; svårigheten att fungera socialt, för att kunna känna förtroende för nya bekantskaper. Fängelsedörren må vara öppnad men de mentala murarna finns kvar. Mattsons prosa är mycket flödig och tidvis mycket intensiv. Hon skriver mästerligt om relationer. I synnerhet mor-dotterrelationen gjorde mycket starkt intryck på mig.

Tyngd : myten om Atlas och Herakles

Läs den!

8 december 2008

Winterson gör med "Tyngd: myten om Atlas och Herakles" en fenomenal prestation. Hon blåser här liv i den antika myten om Atlas och Herakles, gör berättelsen relevant och tidlös, ger berättelsen friskt blod (som snart blir ditt eget...). Dessutom gör hon detta med en sällsam skärpa och klarhet i tanken. En bok att njuta av. En bok att fundera på. Också andra gången du läser den!

Feberboken : stoffet till en roman

Tidlös och vacker

3 december 2008

Tidlös. Den här boken tillhör dem som verkligen håller för tidens tand! Den förmår förmodligen engagera precis lika mycket idag som när den först utgavs på 30-talet. Feberboken blir aldrig långsam. Här finns det stora allvaret varierat med en vass uppmärksam humor, kommentarer, funderingar kring kärlekens och frihetens villkor... I sin djärva stilistik skänker Aronson oss en riktigt stor upplevelse.