Användarprofil Andreas Sellfors / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Andreas Sellfors

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 6

Ett jävla solsken : en biografi om Ester Blenda Nord...

Ett mycket fint personporträtt

20 juli 2020

Att denna biografin om Ester Blenda Nordström är den första som gjorts. Det är faktiskt riktigt skamligt. För den livshistoria, och den journalistik som Nordström gjorde, den är riktigt häpnadsväckande. Och det märks verkligen att Bremmer gjort en riktig djupdykning i Nordströms livsgärning. Vilket i för sig inte är konstigt sett till att hon haft tillgång till Nordströms egna brevsamlingar och dagböcker. Men det är emellertid inte någon garanti för att du ska få ihop en spännande historia. För sätter du inte dagböckerna i ett sammanhang blir det bara en tradig redogörelse. Så i stället får vi i denna bok en mycket fin inblick i världens första Wallraffande reporter. Ja, utan att avslöja allt för mycket av handlingen var Nordström betydligt tidigare än Gunter Walraff med att förklä sig, för att få i hop ett intressant repotage. Och hon inte bara wallraffade, hon rökte, drack och gjorde massor av saker som de normala flickorna inte vågade göra på den här tiden.

Fyren mellan haven

En intressant berättelse om etik om moral

22 augusti 2020

Kärleksroman om en krigsveteran (Tom), som flyttar ut till Janus Rock, en liten ö utanför Australiens kust där han tar jobb som fyrvaktare och blir ihop med konstnären Isabell. Men livet på ön blir inte riktigt som hon tänkt sig. För även om hon gör sig hemmastadd på ön, som när hon ägnar en hel dag åt att namnge öns alla olika platser, så dras hon in i en storskalig depression efter sina två första missfall. Och det är naturligtvis mycket påfrestande för deras relation. Så när det Isabell begär att de ska behålla en bäbis. Som det hittar i en båt som flyter i land med en död man under en blåsig aprildag i början av 1900-talet, då kan inte Tom säga nej till sin hustrus hjärtskä-rande önskemål, även om han har ett mycket stort samvetskval. För sett från hans egna etiska kompass är det inte rätt att behålla ett barn utan att veta om det saknas av någon. Och som det senare skall vissa sig, så har barnet också en mor på Janus Rock, och vad som då händer. Det får ni själv lista ut. Själv tycker jag emellertid att boken riktigt bra översatt, även om språket kanske är lite väl modernt för att jag riktigt ska tro att handlingen tar plats från 1915. Men den är däremot inte dålig. nej, jag gillar bokens både långsamma, detaljerade och finstämda handling. Så sammanfattning avis är det en fin berättelse.

Pojken under bron

Bea bok om misshandel bland ungdomar

22 augusti 2020

I andra delen av Katarina Wennstam deckartrilogi om den kvinnliga ungdomen Alex Skarp, så ställs hon inför ett riktigt svår situation. För, efter att hon lämnat en fest med sin nya pojkvän utan att säga hejdå till Charlie (sin bästa killkompis), så nås hon, när hon vaknar upp i Nohas famn av det fruktansvärda nyheten att en kille har blivit misshandlad till döds i Rålambshovsparken, samtidigt som hon inte får tag i Charlie. Ja, ni förstår nog vilken panik som hon då hamnar i, för naturligtvis tror givetvis direkt att det är han som blivit slagen. Hon lugnar heller inte ner sig när hon väl får tag på honom, för utifrån det tillstånd som han befinner sig i, och från hur han ser ut så har han uppenbart någon del i misshandeln. Och inte blir det bättre när han både ljuger och låsas att han är betydligt mer chockad än vad han egentligen är. Så det ställer både Alex och Bianca inför flera komplicerade frågeställningar. För, ska de till exempel gå till polisen, och berätta att deras dra kompisar inte har albi för tiden för misshandeln. Ja, det är verkligen en svår fråga, som gör att även jag som inte är bokens målgrupp får mycket att tänka på efter att jag plöjt i genom bokens sista sidor.

Flickan på hotellet

En helt okej ungdomsdeckare

22 augusti 2020

Här har vi en en riktig finurlig och spännande ungdomsroman av den tidigare kriminal-reportern Katarina Wennstam, i vad som skulle bli en trilogi om den kvinnliga stockholms ungdomen Alex Skarp, som löser brott som hon ramlar över i sin omgivning i Stockholm tillsammans med framförallt sin vännina Bianca (som är en ungdomlig Lisbeth Salender), och hennes pojkvän och manliga skyddsängel. Och här i första delen (i flickan på hotellet), så ställs gänget inför ett fall, där en tjej i deras egna ålder hittas mördad på ett hotell i centrala Stockholm, vilket hon får reda på när hon råkar överhöra när hennes bonusmamma, som är polis, pratar om dödsfallet med hennes far, när de tror att inte Alex är hemma. Men det är hon alltså, och först vill hon då bara få veta vem som mördats, för det kan ju vara någon som hon själv känner. Men det vill inte hennes bonus mamma berätta. Så då går hon upp till Bianca, som alltså är en riktigt datanörd, och de tar inte någon vidare tid, innan de har luskat fram utifrån flera sociala medier vad både den mördade tjejen heter och var hon bor.

Så likt gänget i The Famous Five av Enid Blyton kan de inte låta bli att ta göra sin egna utredning, eller framförallt är det Bianca som vill undersöka mordet så långt som det är möjligt. Det dröjer därför inte länge innan hon lyckas övertala Alex till att infiltrera hotell personalen. Men vad för information som Alex lyckas få fram, när hon ser till att bli anställd på hotellet utifrån falska grunder, det får ni själv läsa, och då lär ni nog förmodligen sluka boken ganska snabbt, för språket är både kompakt och enkelt. Vilket inte är negativt i detta sammanhang, för det gör att handlingen inte stannar av med massa onödiga sidspår. Nej, i stället är det en mycket kompakt och intressant berättelse. Och enda anledningen till att boken inte får topp betyg, det är att andra delen i serien är ännu bättre.

Tusen strålande solar

Tusen Strålande Solar är en helt okej bok

21 augusti 2020

Att bli inspirerad till att läsa en bok utifrån hur handlingen framställs och sammanfattas på bokens baksida. Det är inte alltid fördelaktig. För är beskrivningen för genomgående, utspridd eller närgången, då kan dina förväntningar på boken bli alldeles för hög. Varvid du upplever boken som betydligt grådaskigare än vad den egentligen är. Vilket då just är min uppfattning av den här romanen, för rent generellt är Tusen Strålande Solar, inte en urusel översatt bok (av Johan Nilsson), med en långrandig handling om två afghanska kvinnor (Mariam & Laila), som skapar ett riktigt starkt band mellan varandra, var utifrån de hanterar det upptrappade våld som ständigt finns omkring dem; i såväl deras hem, med deras ytterst religiösa man, som på Kabuls gator. Och från kvinnornas ålder ger Miriam nästan den kärlek och omhändertagande som Laila aldrig fick från sin egen mor, innan hon dog i ett bombdåd. Så detta är alltså huvudhandlingen, som jag då trodde att jag skulle ställas inför under början av boken. Men när jag plöjt igenom över 100 sidor hade Mariam & Laila fortfarande inte träffat varandra, och Laila har inte flyttat in hos Mariam, och det fick mig att tycka att handlingen var mycket trögflytande, trots att Hosseini gör en riktig fin beskrivning i början av boken av Mariam tragiska uppväxt, - som tvingar henne att resa till Kabul för att gifta sig med en trettio år äldre man. Och, ja, jag håller med er som nu sitter och tycker att det inte är små potatis rent händelse mässigt. Vilket jag nog också tyckt om jag inte skummat igenom bokens baksida, för sammanfattningsvis är boken helt okej.

Uppbrott från jorden : Universums öde, del 1

Bra inledning av bokserien Universums öde

21 juli 2020

Så mina damer och herrar! Direkt i början av den här recensionen av Uppbrott Från Jorden, som är första delen av George Johansson klassiska Science Fictions serie Universums öde, bör det sägas att jag bedömer en upplaga som inte längre går att köpa. Jag säger det framförallt utifrån att Eloso Förlag lagom till bokens 40:års jubileum under 2018 gav ut den igen i en liten nyare version. Vilket jag har för avsikt att ge min åsikt om, när jag lyckats låna ett exemplar på Stockholms stadsbibliotek. Och förhoppnings tycker jag lika mycket om deras version, som jag gör om denna upplaga, som jag läst ett antal gånger sedan jag först fick upp ögonen för serien, när jag gick ut högstadiet under 1999. För denna bok är verkligen en nervkittlande berättelse om den ungdomliga rymdfararen Len Renberg. Som år 2079 ger sig i väg med buller och bång från Mars i sitt fraktskepp Morning Star. Åh sett till den status som världen befinner sig i här under början av 2020-talet, med både en pågående pandemi, och beaktansvärda miljöaktivister (som Greta Thunberg), då står vi också på tröskeln till Johanssons dystopi. Det är liksom det som är temat i den här boken. Där vi introduceras till en förbrukad planet, ett kraschat ekosystem, och ett världsherravälde som står inför randen till undergång. Så det är därmed inte konstig att Renberg sticker i väg med sitt fraktskepp, men hur det går till och vart han är på väg. Det får ni faktisk själva läsa. Allt som allt är Uppbrott från jorden en riktig bra början på Johnsson bokserie över Universums öde.

Barn av Andromeda : Universums öde, del 4

21 juli 2020