Användarprofil Glenn Johansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Glenn Johansson

Antal betyg: 35
Antal recensioner: 9

Ett stort lidande har kommit över oss : historien om...

Lysande!

7 november 2014

En lysande bok av en skicklig författare och historiker. Ingen kan som Harrison förena djup historisk kunskap med förmågan att förmedla den till en intresserad allmänhet. Allt jag behöver veta om detta fruktansvärda krig har jag fått genom denna bok. Ingen har förmågan att förena akademisk, på ibland svårbegriplig prosa, med så kallad populär historia som han. Är det någon som förstått den akademiska världens så kallade tredje uppdrag, att förmedla sina kunskaper till gemene man, så är det han. Boken rekommenderas varmt!

Erik XIV : prakt drömmar mörker

Ingent att slösa pengar på

7 november 2014

Lindqvist skriver förvisso medryckande. Men det här är bara gammal skåpmat. Den senaste forskningen har han väl ingen koll på. Leta istället reda på RIKTIGA historiskers verk om denna fascinerande kung. T. ex. av Ingvar Andersson. Förvisso en smula föråldrad, men eftersom Herman av allt att döma hittat mycket av det han skriver från detta verk föreslår jag att eventuellt intresserade går till originalet. Lindqvist har förvisso gjort mycket för att stimulera historieintresset. All heder åt det. Men som historiker...nej, det finns proffs som behärskar det bättre. Och faktiskt är mer intressanta, kanske mer svårlästa, men ack så mycket mer givande.

Visenterna

Lundell i högform

7 oktober 2014

Jag är förvisso ett Lundell-fan av största mått...
Men hans sätt att skriva, hans sätt att komentera samtiden på sitt högst personliga sätt är suveränt. Dessutom finns det mer humor i den här romanen än vanligt.
Lundell är enligt min mening en underskattad författare. Få, om ens någon, har förmågan att fånga samtiden som han.

Och natten viskade Annabel Lee

Fantastisk

7 oktober 2014

Ingen kan som Bruno K. med skenbart enkla ord gestalta det vi innerst inne känner.
Den som inte läser denna bok får ett fattigare liv.
Jag vet att intrycken måste smältas, men den här fantastiska diktsamlingen ligger på min tio i topplista över favoritböcker .- och där kommer den att förbli.

Usla, elända och arma : samhällets utsatta under 700 år

Så här välskrivna önskar jag att alla så kallade...

25 november 2013

Så här välskrivna önskar jag att alla så kallade populärhistoriska böcker var! Usla, elända och arma: samhällets utsatta under 700 år är en utmärkt bok. Det är alldeles för sällan som så kallat "vanligt folk" förekommer i den historiska bokfloden. Marknaden översvämmas av Andra världskriget, Adolf Hitler, kungar och krig och stora händelser i största allmänhet. Inget fel i det, men slagsidan är markant till förmån för den "stora" historien jämfört med den "lilla" historien. Denna bok sätter sökarljuset på de marginaliserade och författarna har lyckats bra. Boken ökar vår kunskap om under vilka förhållanden det stora folkflertalet levde i det förflutna. Den fick mig också att tänka till: Är mekanismerna som stöter ut människor och ofta även håller dem kvar i utanförskap så annorlunda i dag?

Boken är skriven av forskare och grundad i gedigen forskning men inte akademisk i meningen svårläst för en bred publik. Tvärtom: den är lättläst och tillgänglig för alla och ställer inga krav på förkunskaper. Förhoppningsvis får vi se fler böcker i samma stil. Historiska verk som flyttar perspektivet från de stora männen och kvinnorna till de mindre bemärkta.

På stort alvar : berättelser från Öland

Theorin är enligt mitt tycke Sveriges bäste...

2 augusti 2013

Theorin är enligt mitt tycke Sveriges bäste deckarförfattare, inte minst för att hans romaner handlar om så kallade vanliga människor och inga verklighetsfrämmande bestialiska psykopater som är tröttsamt ymnigt förekommande i svensk kriminallitteratur. Novellerna i den här samlingen spänner över ett vitt fält, det är inte enbart "deckare", och det är på både gott och ont. Det är bra och jag gillar hans speciella ton, men det blir för spretigt. Om han renodlat och hållit sig till ett tema, t. ex. skrönor eller spökhistorier, så hade betyget blivit högre.

Gengångare

Min första Nesbö faktiskt. Mycket bra, en fantastisk...

2 augusti 2013

Min första Nesbö faktiskt. Mycket bra, en fantastisk intrig som driver läsningen framåt. Ett minus är dock att flera av personerna är alltför orealistiska vilket förtar lite av den samhällskritiska udden.

Ett alldeles särskilt land : 150 år i Italien

Lättläst och engagerande ser Hägg till att ge alla...

16 maj 2013