Användarprofil Sven Oskar Herbert Lind / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sven Oskar Herbert Lind

Antal betyg: 19
Antal recensioner: 19

Händelser vid vatten

Den bästa bok som skrivits

8 april 2015

Kerstin Ekman skrev ju den här boken för många år sedan och ändå håller jag den som en av de absolut bästa spänningsromaner som skrivits. Är det en deckare, är det en thriller, ett drama eller en mix av allt detta med tillägget erotisk.... Den har allt och är den bok jag läst flest gånger och det verkar som man kan läsa den om och om igen. Språket absoluta toppklass, berättarstilen så spännande och miljöerna så härligt beskrivna. Den borde ha filmats för länge sedan men det är ju inte för sent än.

Kerstin Ekman står i en egen klass och går inte att jämföra med någon av de svenska författarinnorna som vräker ur sig deckare som endast når medelmåttan.

Köp den här boken men köp flera exemplar för du kommer att läsa den om och om igen och till sist ramlar bladen ur och då är det bra att ha en ny fräsch att ta till.

Från första till sista sidan hamnar du i ett äventyr, en thriller och en erotisk skildring som inte har sitt motstycket och att det utspelar sig i norra delarna av Sverige gör det ju bara ännu mera spännande.
Och när hon berättar om "svedaren" eller "svidarn" som är ett slags liten knott så känner man hur den biter en och det kliar i hela kroppen när man går där över de norrländska fälten.

Sven Lind i Mora

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

1793

Makabert äckligt mästerverk!!!!

28 juni 2019

Finns det överhuvudtaget någon annan bok som liknar den här? Jag är 69 år och har hela mitt liv varit en läsare av allt. När jag försöker att hitta någon annan bok där i minnet som ens kan komma i närheten av denna så blir det stopp. 1793 är unik. Spänning förstås, berättad så bra och äckligt och makabert att man känner dofterna och kväljs men måste läsa vidare. Den historiska inramningen där skräcken kryper som en skitig råtta i varje mening gör att jag ibland håller för näsan och tar en mintpastill för att kunna läsa vidare. Och läsa vidare vill jag, måste jag. Personerna som Natt och Dag har valt som sina hjältar, en sjuk döende Winge som stapplar fram i skiten och med en sorts moral vill skapa rättvisa där sådan inte finns gör att man lider själv och börjar hosta blod. Ska jag jämföra med någon så blir det Stephen King men utan hans övernaturliga ingredienser. Av boken mår jag illa men tjusas ännu mera. Den är så märklig och det är svårt att förstå att en människa kan berätta detta, att Natt och Dag är så fullfjädrad att han får till denna otroliga historia som jag aldrig kommer att glömma och jag undrar om Natt och Dag liksom jag fick ta en mint-tablett ibland för att maskera det äckliga och inte kräkas. Jag är helt slut och längtar efter den andra boken men har just nu svårt att få ner någon mat så det blir nog bara kolsyrat vatten och ...ja en mint-tablett. Mästerligt

Underbara dagar framför oss : en biografi över Olof ...

En bok alla bör läsa

25 februari 2015

Olof Palme - behöver jag säga mer. Kanske den viktigaste personen i svensk politik under 1900-talet. I alla fall den mest spännande och som talare den absolut bäste. Jag är född 1950 och växte upp i en tid när politikerna var gentlemän. Bertil Ohlin, Tage Erlander, Gunnar sträng....Och så blev Palme tillsammans med Ingvar Carlsson en av "Erlanders pojkar". Boken är bra skriven. Den berättar på ett spännande sätt om Palme och hans liv. Läs den

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

En Häst Brun till färjen : Om hästkulturen i Orsa fr...

Brunte älskade Brunte

17 maj 2018

Äntligen får hästen sin rätta plats i vår historia.
Man brukar säga att hunden är människans bästa vän men ......ja jag skulle nästan vilja säga att hästen nog var det viktigaste för de människor som brukade jorden och skogen och byggde vårt land. Detta kraftfulla djur som utan prut drog stockar och sten och nästan kunde förflytta berg. Lillpers lyfter här fram hästen och människorna "i Orsa från äldsta tid till 1950"
Och så hon gör det. Jag gråter och skrattar och gråter. Människorna blir så levande för mej. Jag blir djupt berörd av deras liv och deras tankar. Att Birgitta Lillpers är vår mest finurliga och egensinniga poet märks även i denna text och för mej är boken såväl poesi, fakta och historia. Jag hade bestämt mej att jag skulle läsa boken sakta som en häst går men det gick inte. Jag sträckläste boken med iver och glädje och då jag själv bor i Mora och är född precis 1950 och levt i en liten by med hästar så är det så mycket jag känner igen och det kryddar ju upplevelsen än mer. Jag vill sluta denna kommentar med att säga något som ingen recensent vågar säga : DET HÄR ÄR EN D J Ä V L I G T BRA BOK som kommer leva i många år och få många människor att förstå vikten av en häst brun till färjen..

Sven Lind

Tillbaka till Black Rabbit Hall

Feelgood på högsta nivå

2 augusti 2016

Miljöer så underbara att jag var med mitt inne i detta fallfärdiga slott där så mycket mystiskt händer hela tiden. Drama av högsta klass med många sålda hemligheter och ett underbart slut

Disclaimer

Psykologisk thriller på högsta nivå

2 augusti 2016

Bra intrig. Spännande berättat. Jag sträckläste hela boken och vill varmt ge den fem stjärnor. Bättre en de flesta i samma genre

Himmel över London

Fantastisk berättelse

26 februari 2015

Om jag skulle göra en tio i topp lista på de bästa böcker jag läst i mitt 65 åriga bokläsarliv så hamnar den här definitivt där. Det är en helt fantastisk skröna eller ska jag säga kriminalskröna som Nesser fått till och han berättar den på ett sätt som ingen någonsin gjort. Han försätter läsaren i någon konstig känsla av att vara med mitt inne i berättelsen och det blir magiskt. Jag har både läst boken och lyssnat på den som ljudbok och då blev den ännu mera magisk med Nessers finurliga röst och betoningar och jag kom på mej med att skratta tills jag fick hicka en natt när Nesser berättade att Snoddas och Prins bErtil var kusiner...bara det, att få humor mitt inne i det djävulskt spännande dramat. Jag skulle vilja ge boken tio stjärnor men det går ju inte så den får fem och ett upprop...LÄS LÄS och glöm inte att även LYSSNA på Nessers enormt fina inläsning av detta mästerverk i hans digra förstklassiga produktion. Sven Lind Mora

Välbevarade hemligheter

Archer - mästaren

25 februari 2015

Jag gillar Archer och har läst det mesta av honom. Här en bok som ingår i den fantastiska Cliftonkrönikan. Han berättar på ett sätt som fångar en direkt och sedan vill man bara ha mer.Jag vill definitivt klassa Archer som mycket god litteratur. Han tillhör de bästa och jag rekommenderar varmt hans böcker. Cliftonkrönikan är mäktig och jag skulle mycket väl kunna tänka mej att den kommer att filmas och gå som TV-serie. Läs den

Halvmördaren : krönika över Adalbert Hanzon i nutid ...

En fantastisk Nesser-skröna

8 september 2019

Sällan har jag njutit så när jag lyssnat på en bok som nu när jag nästan sträcklyssnat på denna "Halvmördaren" av Håkan Nesser. Bara titeln är ju fenomenal. Jag tycker ju att just Håkan Nesser är en av våra främsta berättare, oavsett om det är en kriminalroman eller en vanlig. Han har ett helt eget sätt att bygga upp spänningen och behöver inte måla den i blod och styckade kroppar. Den här boken, Halvmördaren, har ju två gubbar i min ålder som huvudpersoner och det känns tämligen välbekant när Nesser beskriver gubbarnas vardag. Men där finns något som har hänt tidigare, för 40 år sedan som man med spänning väntar på att få ta del av och Nesser låter oss bitvis i små doser få veta vad som hände där vid sjön och mordet och flickan som försvann och som han nu 40 år senare ser på ett apotek på orten där han bor. Gubbarna börjar spana och det blir mängder av dråpliga episoder som gör att jag skrattar högt där jag ligger i min säng och lyssnar på ljudboken om natten. Senaste ljudboken jag lyssnade på var "De vänsterhäntas förening" också av Nesser, där han låter sina två kända poliser Barbarotti och van Veeteren för första och enda gången hjälpas åt att lösa ett gammalt mordfall och bägge böckerna får högsta poäng av mej och rekommenderas varmt, mycket varmt. Sven Lind