Användarprofil Pehr Lindström / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Pehr Lindström

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 7

Trädens hemliga liv

Mer av sådant!

19 januari 2017

Som van skogsvandrare med hund blev denna bok så intressant som jag tänkt mig. Å ena sidan ingående förklaringar av det komplexa samspelet i skogen vilka gör promenaderna än mer intressanta. Å andra sidan frambringar den stor sorg över att de levande skogar Wohlleben beskriver endast finns kvar som små öar i ett hav av förstörelse i tillväxtgudens namn.

Myter & legender : en illustrerad handbok om ursprun...

Möjligen för barn

28 februari 2018

Efter Harari's "Sapiens" blev jag nyfiken på det här med människans svaghet för myter. Köpte denna bok men det var ett felköp. Visst, Wilkinson har studerat de klassiska myterna och räknar upp alla gudar och gudinnor i Rom, Aten, Skandinavien osv, men det blir bara ett skrapande på ytan, enligt min mening. Inga sammanhang runt den verklighet som formade myterna. Dessutom gillar jag inte upplägget med (ibland meningslösa) bilder och små faktarutor över hela sidorna.

Min europeiska familj : de senaste 54 000 åren

Dimman skingras

26 augusti 2016

Mycket intressant att i en och samma bok få ta del av nya DNA-rön kring den komplexa historia som är människans. Intressant är även redogörelsen för akademiska prestige mellan olika forskare (alla män!).
Däremot saknar jag möjligen en mer utförlig redovisning av källorna till hypoteserna kring "gudinnekulturer" som ju inte enbart kan spåras med hjälp av DNA. Eftersom sapiens är expert på att framställa myter kan skriftligt bevarade sådana ge en god bild av livet för länge sedan. Tycker nog att Bojs avfärdar dessa lite väl kategoriskt utan att redogöra för den omfattande forskningslitteratur som finns i ämnet.
Men, ämnet för boken är att genom molekylärbiologins landvinningar spåra människans omfattande folkvandringar och deras konsekvenser och det görs föredömligt. Både i detaljerna och i de stora dragen.

101 historiska myter

Oseriös populärvetenskap

28 februari 2018

Kort och koncist kan ibland vara bra men knappast när det gäller historia. Författarna avlivar måhända vissa myter men tillför lika många. Hur vet vi t ex att Nero "var hemma" när Rom brann? Människans historia har skrivits av segrare och män på toppen och det krävs nog lite mer än två "historieutbildade" journalister för att få en rimlig bild av historien. Jag bläddrade fram till sidan 200 och artikeln "Det har funnits ett matriarkat". De två manliga författarna hävdar att det "aldrig har funnits" och att det råder konsensus kring detta i forskarvärlden. Så lätt avfärdas hundratals feministiska forskares rön om motsatsen, vilka dessutom ger en betydligt mer rimlig förklaringsmodell än gängse "mainstream" historia (till 90% skriven av män).
Nej, boken var en stor besvikelse.

Nortons filosofiska memoarer

Något besviken

19 januari 2017

Lyssnade på en intervju med Nesser angående boken och att vara hundägare. Har själv hund som börjar gå mot det oundvikliga och, som jag själv upplever det, fasansfulla slutet. Uppskattade det han sade i radion och köpte boken. Den var tunn, både till omfång och innehåll. Norton framstår som ett bihang som fått följa med runt i världen när husse och matte förverkligade sig själva. Ingenting om vad Norton tyckte om månader av karantän (för det måste han väl ha upplevt både till och från USA?). På det viset har hustrun och jag inte hund och vi tror oss kunna skriva en långt mer levande skildring av den filosofiska rottweilertiken Edda som vi hade förmånen att få känna under tolv år. Nesser med hustru älskade säkert sin hund men boken framställer inte Norton som den filosof han säkerligen var.

Bonobon och tio guds bud : på jakt efter humanism bl...

Empati, altruism och människans framtid

18 juni 2014

Man kan i korthet säga att om alla läste och förstod denna bok, och även de Waals tidigare böcker, kanske världen skulle se bättre ut. Förutom hans djupgående kunskaper om primater, inklusive Homo sapiens, är hans reflektioner även om den mänskliga primaten utifrån tillgängliga studier av de andra primaterna en fröjd att tillägna sig. Hans spektrum är brett eftersom han studerat i princip alla större moderna tänkare, där Stephen Jay Gould är ett av många exempel. Hans europeiska bakgrund tillämpad i den amerikanska verkligheten ger dimensioner som lyfter ens eget tänkande.
Något negativt går helt enkelt inte att hitta, däremot kanske hans kunskaper om historien under neolitikum kan förbättras, en anmärkning långt ut i marginalen.

Sammanfattningsvis, vill man förstå vår egen biologiska bakgrund och de konsekvenser det inneburit för H sapiens historia är denna bok oumbärlig.

De apatiska : om makt, myter och manipulation

Spännande "deckare" om en avskyvärd verklighet

28 februari 2018

Gellert Tamas lämnar inte ifrån sig några halvmessyrer. Den lilla tegelsten var svår att lägga ifrån sig när en väl börjat läsa. Så otroligt avslöjande om den livsfarliga mentalitet som frodas inom (vissa) partier och svenska myndigheter, liksom hos de tongivande individer som arbetar där. Bristen på civilkurage och omsorgen om den egna karriären och lönen verkar kunna sätta all empati ur spel. Brrr, en ryser när en läser och undrar hur långt det kan gå. En del av personerna är ju fortfarande aktiva och åtgärderna tillämpas fortfarande. Rekommenderas starkt för den som vill få en större förståelse för varför det ser ut som det gör i det här landet.