Användarprofil Dan Sjöström / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Dan Sjöström

Wonder Woman '77 Vol. 1

Spännande tolkning av TV-serie från 70-talet

8 augusti 2016

Precis som TV-serien om Batman från 60-talet, har även den om Wonder Woman (Mirakelkvinnan) från årtiondet efter fått en uppföljning i serietidningsform. Medan den förstnämnda har samma popart-stil och skruvade humor som Batman hade i TV, hämtar det här seriealbumet inspiration från den kitschiga tonen i TV's Wonder Woman och 70-talets moden och trender. Sociala ämnen från den tiden som kalla kriget och kvinnorättsrörelsen spelar också en stor roll, blandat med fiender till Wonder Woman ur serietidningarna som aldrig dök upp i TV-serien.
Vad man får läsa är några intressanta och snyggt tecknade historier om en superhjältinna som vill hjälpa alla och helst undviker våld i en värld där alla inte delar den inställningen. En del av kapitlen är lite i kortaste laget och hade gärna fått hålla på längre, men det finns ändå nog med spänning och underhållning för att göra det här till en rolig läsning.

Skräckens Labyrinter

En perfekt röst för Lovecrafts makabra historier

9 november 2015

Jag lyssnar sällan på ljudböcker, men anade att Ernst-Hugo Järegårds röst och H.P. Lovecrafts obehagliga prosa vore en perfekt kombination. Mycket riktigt är det så med de flesta av novellerna i den här samlingen. Järegård hade en bra inlevelse och gör mer än att läsa högt, han lever sig in i berättarrollerna så pass att man lätt dras med i otäckheterna. Att de har varit tvungna att föra över inspelningarna från gamla kassetter är bara en fördel, för det lägger till en kall, spöklik känsla i ljudet som ökar stämningen.
Dessvärre är ett par av historierna inte lika spännande och ger lite åt Järegård att jobba med, men i helheten är den här ljudboken ett bra val för den som vill bli skrämd en mörk höstkväll.

Scooby-Doo Team-Up

Rolig crossover av tecknade barnfavoriter

9 november 2015

Som liten var jag ett lagom stort fan av Scooby-Doo, men gillade desto mer ett par tecknade filmer där Scooby och resten av Mystery Inc. mötte Batman och Robin. Den här serietidningen fortsätter i samma spår genom att låta dem möta inte bara de två superhjältarna, utan även Batmans hund, Robins vänner i Teen Titans med mera. I dessa crossovers får vi se Scooby och de andra på ett sätt som jag tycker funkar allra bäst, när de utforskar andra figurers världar och samtidigt driver med sig själva. Jag visste inte vad jag hade att vänta i en serie som är mest riktad åt barn, men lyckligtvis är den även underhållande för en vuxen som känner igen alla dessa figurer från när man själv var liten.