Antal recensioner: 6

26 maj 2020

Boken är lättläst och rikt illustrerad. Sakligt framställd där röster från de som deporterades får komma till tals. En bit av svensk historia vars konsekvenser kan skönjas fram till våra dagar.

Draksådd : om haverier och fiaskon när "kommunen ska...

Riktigt bra!

2 april 2021

"Ännu en bok som gör sig lustig över svensk landsbygd", tänkte jag men blev glatt överraskad av motsatsen.
Visst, författaren beskriver ett antal misslyckade försök att göra sin bygd attraktiv, men det är samtidigt en svidande uppgörelse med hur samtliga partier med urban utgångspunkt dragit isär landet. De statliga myndigheterna har varit tacksamma redskap i den processen. Samt att låta kommuner och regioner ta ansvaret för det som kostar och är jobbigt. Skola, omsorg, vård är inget för rikspolitiken!

Författaren beskriver de som ändå gör försök på ett respektfullt sätt men ger samtidigt paradoxala exempel på storskalig projekt där miljarder slösats bort, men som ingen mäktar göra sig lustig över. Mer galla och hån har spillt över medeltidsbyar och träbjörn i Sveg än vad linbanor och storsjukhus i Göteborg och Stockholm inte kommit i närheten av.

Boken är lättläst och mest intryck lämnar den kärleksfyllda homagen till brukssamhället Lesjöfors.

Landet utanför : Sverige och kriget 1940-1942

En mycket läsvärd bok om en kritisk tid i Sverige.

15 april 2021

Redan del 1 gjorde att förväntningarna på den andra delen var hög. Man behöver inte vara så historiskt insatt för att snabbt förstå att de här åren mellan 1939-45 var en mycket brydsam tid för Sverige. och naturligtvis ännu mer för våra grannländer. Henrik Bergren använder sig inte enbart, vilket är vanligt, av tidigare historiska verk författade av historiker. Referenslistan innehåller också hänvisningar till brev, dagböcker, dagstidningar och veckotidningar. Det gör att skildringen också beskriver vardagen för vanliga människor, kultur och sinnesstämningar. De militära, diplomatiska och politiska övervägandena dominerar naturligtvis och ger en tydlig inblick hur Sveriges positionering hela tiden ifrågasattes, ändrades under skeendernas gång och ändå gjorde att vi höll oss utanför kriget. Gunters (saknar tangent med prickar över u) krassa konstaterande, " Det viktigaste är Sveriges överlevnad. Inte en fråga om heder och självaktning¿", var nog en uppfattning som delades av många, både bland de styrande och bland vanliga människor. För den som är extra intresserad av perioden finns även uppgifter om det politiska spelet som inte är så allmänt kända. Jag ser fram mot del 3!

Stöld

Mycket läsvärd

2 mars 2021

Ett rakt och enkelt språk. En fiktiv berättelse som ändå beskriver attityder och motsättningar mellan människor i de trakterna. Författaren känner den miljön utan och innan. Detaljerna är säkert självupplevda men säkert helt nya för urbana läsare? Som t.ex att barn på de här breddgraderna blev uppmanade att ha fötterna utanför snögrottan som de grävt. Skulle den rasa ihop skulle man kunna dra ut ungen. Och att få snön sprutande över sig av plogbilen är kanske nöjen som få barn känner till i en stad?

Men jag har bara läst den första delen än. Ser fram mot del 2 och 3.

Drottning Margaretas historia

Lättläst och lärorik.

26 maj 2020

För den som vill fördjupa sina kunskaper om nordisk historia som i vår skolundervisning bara förunnats några rader, är den lättläst och lärorik.

The North American Indian. The Complete Portfolios

En Ikon!

26 maj 2020

Det är den bästa etnologiska boken någonsin som beskriver de nordamerikansak indianerna. Lika fascinerande som det är att läsa om Edward Carters idoga och kompromisslösa arbete under trettio år, är det att se alla de fantastiska foton som han tagit. Hur kan den vara så billig?

De som dödar drömmar sover aldrig

16 januari 2019