Användarprofil secostb / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av secostb

Antal betyg: 24
Antal recensioner: 17

Husdjuret

Helt enkelt en fantastiskt bra deckare

14 januari 2018

Camilla Grebe har med boken Husdjuret beskrivit vår tid på 490 sidor, förtäckt av en rafflande mordgåta. Dessutom är den väldigt välskriven och jag gillar Camillas tag att låta fler personer vara huvudpersoner med egna kapitel där just deras tankar får utrymme att höras. Boken har sådan psykologisk kunskap att jag var tvungen att googla vem av systrarna Camilla och Åsa som är psykologen. Sträckläste från första till sista sidan och hoppas Camilla återkommer snart med en ny historia.

Kvinna inför rätta

Annorlunda spänning

4 mars 2016

Försöker komma på vad det var som gjorde att jag längtade hela dagen på jobbet att få komma hem och krypa till sängs med boken men jag kan inte komma på vad. Kanske är det förälskelsen hon, och läsaren med henne, upplever eller är det att man vill skynda sig till slutet för att få reda på vad som hänt och kommer hända? Jag vet ine men jag önskar jag hade den oläst så jag fick göra resan en gång till! Kan varmt rekommenderas!

Storm över Frankrike

en fantastisk berättelse

25 januari 2009

Unik i sin skildring av kriget eftersom vid tillfället för författandet visste ingen vilken utrotning av judarna som försiggick i Tyskland.
Ett fantastiskt språk, som musik. Beskrivningar som gör att man mitt i vintern känner doften av ett päronträd i blom.
En bok uppbyggd som short cuts. En kvinna hjälper ett äldre par i förbifarten för att senare i boken bli en av huvudfigurerna.
Du går längst en lång väg och möter massa människor men några av dom lär du känna lite mer, de försvinner ut ur historien för att du ska lära känna de personer de mött under sin tid i berättelsen.

Hetta

Filmmanus?

19 mars 2017

Jag har aldrig varit i Australien och inte heller upplevt den hetta som flera år sammankopplats med rapporter om eldhärjade delar av landet men genom resan i boken känns det som jag varit ganska nära. Jane Harper beskriver bra omgivningen men framförallt stämningen i ett litet samhälle i nöd, ett samhälle som ibland får tanken att flyga till amerikanska filmer som ex den långa färden. Fullt så illa är det inte men man måste befunnit sig borta från storstadens anonymitet för att känna igen inskränktheten man ibland kan uppleva. Som deckare är den mer mysig som en Agatha Christie bok och inte en som griper tag i en utan mer som en vän där lösningen presenteras med läsaren som åskådare i slutet. Trots bokens något lugna tempo upplever jag ändå svårigheten att lägga ifrån mig den då varje kapitel slutar med ett viktigt samtal eller uppmaning som kom hit eller se här och det vill man ju inte missa. Boken skulle passa perfekt som film och ser fram emot att se den.

Jag lät dig gå

Överraskad i dubbel bemärkelse

1 mars 2017

När jag såg boken ligga på hitlistan fångade den min nyfikenhet men texten på baksidan lockade inte nämnvärt. När jag trots allt började läsa den så visade det sig att boken var förvånansvärd trevlig, karaktärerna stillsamma och miljön mäktig. Trots att jag inte varit där, längst kusten i England kunde jag riktigt känna vågorna slå in över de tvära klipporna med en outgrundlig ursinnighet. Detta var inte vad jag väntat mig och kom på mig att småle åt utvecklingen av boken men det som sen sker, ja, vad säger man för att inget avslöja men jag var tvungen att skrolla igenom texten en gång till för att se var jag blev lurad. Boken är inte lika tipptopp till slutet men jag avundas er som har boken kvar, ännu men inte så länge till oläst

Det hänger en ängel ensam i skogen

Bland bestsellers på Heathrow

18 februari 2017

Älskar deckare men endast få kan trollbinda mig. Men de som gör det, vilken känsla, som en resa in i en bubbla och helt omöjliga att lägga från sig förrän sista sidan är läst. Detta var en sådan bok och kom på mig själv med att få tuppskinn mitt på ljusa dan. Gubben tyckte jag var ett tråkigt sällskap men jag var mitt i en jättespännande psykologisk thriller. Vara social då? Tyvärr... Vissa förstår mig och till er vill jag rikta ett varnande finger. Om ni tänker läsa denna, försäkra er först om att ni inte har någon tid att passa för risken är stor att ni glömmer tid och rum.

Lewispjäserna

Tillbaka hemma i hängmattan efter en dag på Lewis

10 juli 2016

Att läsa en bok är att färdas till platser man aldrig besökt. Det stämmer i högsta grad med Peter Mays böcker om Lewis öarna. Han beskriver platserna så väl att man känner vinden och regnet piska i ansiktet och personporträtten blir dina vänner och grannar. Som extra bonus får man lära sig lite historik som om just Lewispjäserna. För att få svar på vem som har mördat piloten är inte orsaken till att man sträckläser boken utan lika mycket för att man ska få reda på hur det ska gå för Fin och hans vänner. Hoppas på att en triologi inte behöver betyda 3 böcker.... Vill veta mer om Fin och hur det går för hans vänner.

Istvillingar

En spökhistoria

5 mars 2016

Kändes som att läsa en långfilm med Nicol Kidman i huvudrollen. En lagomt mysig spökhistoria som fick håret på benen att resa sig rejält i avslutningsdelen. Det som drar ner betyget är att det känns som man missat lite i korrekturläsningen. Gissar att man tagit bort delar i ett alldeles för omfattande material och sen missat lite i redigeringen. Men storyn överlever det just för att den är så spännande så man vill inte släppa den.

Jakthundarna

En ny vän att hålla i handen

4 mars 2016

Först tyckte jag boken var lite seg och kände mig lite besviken att de jämfört William Wisting med Harry Hole. Och ja, William Wisting är inte Harry Hole men det betyder inte att boken inte är bra. Boken tog sig snabbt och språket flyter och storyn hänger sammans och på slutet, ja, då gick det inte att lägga den ifrån sig. Så var det och nu ska jag kasta mig över bok nummer 2 i serien. Kan varmt rekommenderas, även till er som fortfarande sörjer att Harry lagt skorna på hyllan. Kanske blir det även för er en ny vän att hålla i handen.