Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Villivonkansbooks (Örebro)

Antal betyg: 1118
Antal recensioner: 1113

Portionen under tian : bra mat för dig, din plånbok ...

Inspirerande

20 januari 2019

I Portionen under tian har dietisten Hanna Olvenmark samlat mer än femtio vegetariska recept. Alla recept har gemensamt att de kostar max tio kronor per portion. Jag har provlagat ett flertal recept ur boken som hela familjen sen provsmakat. Vi är inte vegetarianer men äter ändå en hel del vegetarisk mat och tycker det är väldigt gott. Recepten är inspirerande med fräscha bilder till, som gör att man blir sugen på maten. Tyvärr är det ingen i familjen som är så förtjust i varken linser eller bönor och ett flertal av recepten innehåller något av dem. Men jag lagade och vi provåt en hel del rätter. Favoritrecepten i boken är Ärtcarbonara och Zuccini- och svamppasta, båda var riktigt smaskiga. Boken är trevligt uppbyggd med recept, fakta om baljväxter, inköpslista och vad som är bra mat att ha hemma. Det är även tips på hur man minskar sitt matsvinn, mycket bra tycker jag! Gillar man linser och bönor är det här en riktigt bra bok med massa användbara recept. Gillar man inte bönor/linser är boken lite mer begränsad, men det finns en del recept att använda ändå. Det känns som en bok helt rätt i tiden när vi ska minska vår köttkonsumtion och äta mer vegetariskt!

12 av 12 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Inflammation : roten till sjukdom och vad du själv k...

Intressant men mastig

20 november 2018

nflammation är en ganska omfattande och detaljerad bok. Ner på detaljnivå presenteras fakta om cellers uppbyggnad, matsmältning, sjukdomar osv. Det är intressant läsning men även ganska mastig. Jag läser några sidor varje dag för att orka ta in allt. Men det är mycket fakta staplat efter varann. För min egen del är det fascinerande läsning, speciellt eftersom jag är kronisk sjuk i flera sjukdomar och har konstanta inflammationer både här och där i kroppen. Många små råd på vägen får jag med mig här och författarna förespråkar ketogan kost som läsning på många av problemen. Mycket av den kosten låter bra även om den är ganska extrem. Men för mig är den kosten problematisk, eftersom man ska äta 80% fett. Fett är något som min mage inte alls tål och aldrig har gjort. Så är tyvärr ingen kost som jag kommer börja med. Det är ingen bok för gemene man men har man ett intresse av hur man själv kan göra för att hjälpa till att läka kroppen vid inflammationer, så är det högintressant läsning!

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Är du en känsloätare? : så kan du bli vän med maten ...

Tankeväckande bok

2 mars 2017

Äter du fast du inte är hungrig? När du är arg? Ledsen? Trött?
Mitt svar är JA och åter JA. Tyvärr har jag den ovanan att ta till ätande för att dämpa känslor och speciellt dagar med extra mkt värk. De dagarna kan både det ena och andra slinka ner, fast jag egentligen inte är varken hungrig eller sugen. Har jobbat med denna bok i dryga veckan nu och fått så mkt aha-upplevelser. Maggan skriver så den går direkt in och jag känner mig så träffad när jag läser. Den rör upp ganska mkt känslor i mig, när man med hjälp av boken börjar ifrågasätta sitt beteende. Har en lång bit kvar att fortsätta jobba med mina tankar och beteendet, men har fått en riktig spark i baken med denna bok att ta tag i det. Rekommenderar den till alla som har problem med ett känslomässigt ätande! En välbehövd bok för mig!

Gröna burgare

Inspirerande om gröna burgare

24 mars 2017

Gröna burgare är en fullspäckad bok om vegetariska hamburgare och massa smaskiga tillbehör. Olika bröd man kan baka själv, samt röror är också med.
Boken är en mycket efterlängtad bok hos oss, då vi äter en hel del vegetarisk och alltid letar efter nya recept att laga. Har provlagat några stycken recept än så länge, men har som mål att prova alla. De vi provat var jättegoda och gick hem hos hela familjen. Portabelloburgaren med grillad paprika och majonnäs blev en riktig favorit här. Boken är innehållsrik och med inspirerande bilder i. Det enda som drar ner betyget lite är att recepten är lite omständliga att göra. Man behöver förbereda i tid.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Ät hjärnsmart! : maten och knepen som gör dig smarta...

Mkt intressant

22 oktober 2018

Ät hjärnsmart är en bok om hur kosten påverkar hjärnan och våra matval. Boken är innehållsrik och ganska omfattande. Det är ganska mycket information att ta in, vilket gjort att jag läst ett avsnitt då och då. Det är väldigt intressant att läsa om hur det vi äter påverkar hjärnan. En del grejer känner jag igen sen tidigare men mycket är helt nytt. Boken är upplagd på ett tydligt sätt där ämnen som mental kapacitet, depression, ADHD och autism, den åldrade hjärnan och hjärnsmart mat tas upp. Boken avslutas sedan med ett receptregistret över olika huvudrätter, frukostar och mellanmål som är bra för hjärnan. Författaren presenterar alla fakta på ett tydligt sätt och utan pekpinnar. Jag gillar den här! Tror verkligen på att kosten påverkar stor del av vår kropp och här specifikt hjärnan. Jag kanske inte kommer testa alla recepten i boken, men ganska många av de som känns nya och inspirerande.

5 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Happy food 2.0 : om hur måltiden och lyckan hänger ihop

Intressant

28 december 2018

Jag har läst den första boken Happy Food och gillade den även om den kändes som de bara skrapade lite på ytan i den. Den här boken känns som den går lite mer på djupet vad gäller forskningsrön och studier. Magsjuka, bakterier, smaker för stora och små osv.. Många ämnen avhandlas i boken. Det är väldigt intressant om än inte nytt, hur stress påverkar magen och kroppen. Något jag själv har egna erfarenheter av. Jag gillar hur författarna delar med sig av all sin kunskap på ett trevligt och lättillgängligt sätt och det känns som vi läsare bjuds in i deras värld. Happy Food 2.0 gillade jag bättre än den första, tyckte både innehållet var bättre och den kändes också mer bearbetad och färdig. Det är en bok som är tankeväckande och att kroppen och kosten hänger ihop och kan förändra mycket är helt klart! En bok som är väl värd att läsas! Ett extra plus för alla recept som lockar till att tillagas och ätas!

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Rymlingarna

Underbar berättelse

30 oktober 2018

Rymlingarna är Augustpris-nominerad och det förstår man verkligen varför den nominerades. Det är en fantastisk berättelse om Lill-Gottfrid och hans farfar. Barnbarnet planerar den sista resan ihop och tar med farfar ut på äventyr. Sonen och jag har läst boken ihop. Vi gillar den väldigt mycket båda två! Med stor värme berättas historien om deras sista äventyr, vi fnissar av igenkänning av farfar som är barsk och tvär. Vissa likheter finns med någon i vår nära omgivning. Till och med bilden av farfar är på pricken! Ulf har en otrolig förmåga att berätta bra och starka berättelser som berör, är så sorgligt att han inte lever längre. Men vi får njuta av de som redan finns istället. Vi håller tummarna att Rymlingarna tar hem August-priset, den är vår absoluta favorit av de nominerade böckerna. Boken riktas mot 6-9 år, den passade alldeles perfekt till sonen som är dryga sju år nu. Rymlingarna är en hjärtevärmande fantasifull berättelse om ett modigt barnbarn som tar saken i egna händer för att förgylla sin farfars sista tid. Rekommenderas varmt!

Nej och åter nej

Helt ok men inte mer

12 juni 2018

I ett kvarts århundrande har Ingrid och Jan varit gifta. Sönerna är stora men bor kvar hemma. Ingrid kämpar på i läraryrket, ett jobb som helt tappat hennes intresse. Jan är nybliven departementschef och gillar jobbet. Plötsligt börjar Jan drömma om sin femton år yngre kollega Hanne. 🐴
Nej och åter nej är en bok som hyllats till skyarna överallt. Givetvis gjorde alla hyllningar att jag hade höga förhoppningar på den. Levde den upp till dem? Nej, inte enligt mig. Tycker det är en helt okej relationsroman om en odräglig egoistisk man som både vill äta kakan och ha den kvar. Med några kvinnor i birollen som jamsar med. Den är lättläst och intressant men inte alls så fantastisk som jag förväntat mig. Blev faktiskt ganska besviken, jag trodde att den skulle vara så bra att jag skulle bli helt knockad av den. Kanske är det mig det är fel på som inte kan se det enastående i den... För mig är det trevlig om än dyster läsning för stunden som inte lämnar något efter sig! Vill helst bli så berörd att jag går och tänker på dem efteråt, då är det bra!

Vågornas viskningar

Fina miljöer

19 februari 2018

Året är 1905. Christys make har nyss gått bort och Christy drömmer om att resa från Tasmanien till ön Skye, där hon föddes. 65 år gammal har hon bestämt sig för att resa, något som barnen genast sätter sig emot. Christy reser iväg med dottern Anne och barnbarnet Kathryn och återser Skye.
🐴
Jag har tidigare läst nästan alla böcker författaren släppt, gillar hennes fina miljöer och skrivsätt. Vågornas viskningar är en bok som jag genast sögs in i, när jag börjat läsa den gick den inte att lägga ner. Christys resa tillbaka till Skye, där alla hemskheter hon upplevde i barndomen kommer tillbaka är spännande och intressant att följa. Naturen och miljöerna är målande och väl beskrivna, känns nästan som jag står mitt ibland allt och ser det framför mig. Vågornas viskningar är en ren fröjd att läsa! Jag skulle gärna läsa en fortsättning på denna!