Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Villivonkansbooks (Örebro)

Antal betyg: 385
Antal recensioner: 380

Inspirerande om gröna burgare

24 mars 2017

Gröna burgare är en fullspäckad bok om vegetariska hamburgare och massa smaskiga tillbehör. Olika bröd man kan baka själv, samt röror är också med.
Boken är en mycket efterlängtad bok hos oss, då vi äter en hel del vegetarisk och alltid letar efter nya recept att laga. Har provlagat några stycken recept än så länge, men har som mål att prova alla. De vi provat var jättegoda och gick hem hos hela familjen. Portabelloburgaren med grillad paprika och majonnäs blev en riktig favorit här. Boken är innehållsrik och med inspirerande bilder i. Det enda som drar ner betyget lite är att recepten är lite omständliga att göra. Man behöver förbereda i tid.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Tankeväckande bok

2 mars 2017

Äter du fast du inte är hungrig? När du är arg? Ledsen? Trött?
Mitt svar är JA och åter JA. Tyvärr har jag den ovanan att ta till ätande för att dämpa känslor och speciellt dagar med extra mkt värk. De dagarna kan både det ena och andra slinka ner, fast jag egentligen inte är varken hungrig eller sugen. Har jobbat med denna bok i dryga veckan nu och fått så mkt aha-upplevelser. Maggan skriver så den går direkt in och jag känner mig så träffad när jag läser. Den rör upp ganska mkt känslor i mig, när man med hjälp av boken börjar ifrågasätta sitt beteende. Har en lång bit kvar att fortsätta jobba med mina tankar och beteendet, men har fått en riktig spark i baken med denna bok att ta tag i det. Rekommenderar den till alla som har problem med ett känslomässigt ätande! En välbehövd bok för mig!

Charmig mysbok

9 juni 2017

Den 38-åriga konstnären Maddie ärver ett hus i Cornwall strax efter att hennes man dött. Maddie hoppas att flytten dit för henne och den tonåriga styvdottern Hannah, ska ge dem den omstart i livet de behöver. Trevenen är en otroligt vacker men förfallen byggnad med urgamla anor och ett stort renoveringsbehov. Allt eftersom Maddie blottlägger husets historia, uppdagas hemligheter som påverkar hennes eget liv.
Man får en varm känsla bara man ser framsidan, den är så fin och inbjudande. Boken är också varm, den är mycket trivsam att läsa. Man mår bra när man läser den. Historien i sig är lite förutsägbar, man kan ana vart det leder under resans gång. Men det är inget som stör. Den är så charmig och småmysig att läsa ändå. Passar perfekt att sitta och läsa en regnig sommardag under en filt. En mycket trevlig bok som gör mig sugen på att åka till Cornwall och titta på gamla mysiga hus och byar.

Charmig feelgood

30 maj 2017

Nina älskar böcker, och som bibliotekarie får hon göra det hon gillar mest-matcha rätt bok med rätt person. Men när hennes älskade bibliotek ska stängas, står hon utan jobb och vet inte vad hon ska göra. En dag hittar hon en annons om en charmig skåpbil i Skottland och får en idé, hon ska starta en egen bokhandel på hjul.
Har tidigare läst Jennys böcker om det lilla bageriet på Strandpromenaden och gillat dem mycket. I denna bok skriver hon om böcker och det utspelar sig i Skottland. Bara man läser det, så vet man att det inte kan bli fel. Det blir det inte heller. Den är lika charmig och underbar som jag hoppats. Direkt jag börjar i den blir jag fast, jag sugs direkt in i Ninas liv och hennes flytt ut på landet. Det är en riktig liten pralin som jag inte vill ska ta slut! Suget efter att åka till Skottland blev inte mindre heller, efter att ha läst om kiltar, gemenskapen och den fina naturen. Man vill genast åka dit. En riktigt härlig bok som man mår bra av att läsa, en äkta feelgood bok med lyckligt slut!

Skruvad historia

5 november 2017

Märta älskar fisar. Så mycket att hon har ett eget fis-kontor på sitt rum. En dag händer något jobbigt i Märtas liv och plötsligt känns inget roligt längre..
Fislandet är en riktigt skruvad berättelse om fisar. Något som den drygt sexårige sonen tycker är väldigt roligt, även när det är inbakat i en bok. Han tycker samtidigt att boken är lite sorglig ett tag, men han gillar den. Fislandet har lite av allt i sig, den är både rolig och skoj samtidigt som det är allvar och lite tungt. Det är fantastiskt fina och färgglada illustrationer i den, som man blir glad av att se. Fislandet riktas mot 6-9 år, sonen kändes kanske aningen liten för boken bitvis, men vi läste den i omgångar och pratade om den, så den funkade ändå bra.

Charmig serie

7 augusti 2017

I en kalkstenstunnel i Norwich hittas ben från ett människoskelett. När Ruth undersöker benen visar de sig inte alls vara ett medeltidsfynd utan nyligen nedgrävt. En kvinna anmäls därefter försvunnen och Harry Nelson börjar utreda fallet och de mystiska ryktena om ett samhälle under jord.
Dolt i mörker är nionde boken om rättsarkeologen Ruth Galloway. Jag har läst alla i serien och gillar dem. Gillar även denna. Det är småtrevligt och mysigt att följa Ruth, Kate, Nelson och alla de andra. Det är ingen jätteaction i den, men den driver ändå framåt hela tiden, jag vill läsa mer. Ett plus med denna boken är att mindre fokus läggs på Ruths utseende och vikt, något som tidigare fått lite för mycket utrymme. Väntar bara på att denna charmiga serie ska filmatiseras, Saltängarna och dess omgivningar skulle bli ett trevligt tillskott i deckarserier.

Mycket bra!

17 juli 2017

Harry Bosch blir kontaktad av en döende miljonär som vill att han ska hitta en kvinna som försvann för länge sen. Hon var hans livs kärlek och väntade deras barn. Men en dag var hon bara borta. Samtidigt hjälper Bosch polisen i San Fernando att jaga en väldtäktsman som attackerat flera kvinnor på samma sätt.
Jag har läst många böcker av Michael Connelly, de allra flesta har handlat om Harry Bosch. Gillar den serien väldigt mycket. De böcker som inte handlat om Bosch har inte riktigt kommit upp i samma nivå enligt min mening. Denna bok om Bosch är bra, intrigen är spännande, två historier följs parallellt genom boken. Båda två är intressanta, även om jag tycker sökandet av ev släktingar till miljardären är lite intressantare att följa än den andra. Boken är spännande och har ett driv, samtidigt som den är lättläst. En mycket bra deckare tycker jag.

Stark o gripande roman

16 april 2017

Svante och Cecilia är på väg med barnen Majken och Fanny ut till bästa vännernas sommartorp. Henning och Karen frågar redan första kvällen där om Svante kan tänkas donera sperma till dem, då Henning är nästintill steril. Detta rör igång massa känslor inom Svante, älskar han egentligen sin fru Cecilia eller är de borttryckta känslorna för Karen starkare...
Det är stark roman som jag totalfastnade i, kunde inte släppa den förrän den var utläst. Gillar språket, handlingen och alla de frågor man har mitt i livet, ska det vara såhär, har man valt rätt osv.. Tycker Peo fångar detta så bra! Den är lättläst och fångar in en i handlingen, känns som man står mitt i bland dem. Boken lever kvar även efter och jag kommer på mig med att tänka på den. Gillar den mycket! Läs den!

Charmig feelgood

4 april 2017

28-årige John är arbetslös och bostadslös. John läser av en slump en platsannons med rubriken Händig man sökes. Han söker och får tjänsten i den skotska övärlden, fast han inte kan snickra....
Det är en underbar feelgoodhistoria. Man blir glad av att läsa den. Den är välskriven, med en charmig handling och är väldigt lättläst. Svag som jag är för Skottland, så är miljöerna extra trevliga. Känns som den skulle bli en bra romantisk komedi om man filmar den. Ser fram emot att fortsätta läsa om John och de andra!