Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Villivonkansbooks

Antal betyg: 1567
Antal recensioner: 1504

Portionen under tian : bra mat för dig, din plånbok ...

Inspirerande

20 januari 2019

I Portionen under tian har dietisten Hanna Olvenmark samlat mer än femtio vegetariska recept. Alla recept har gemensamt att de kostar max tio kronor per portion. Jag har provlagat ett flertal recept ur boken som hela familjen sen provsmakat. Vi är inte vegetarianer men äter ändå en hel del vegetarisk mat och tycker det är väldigt gott. Recepten är inspirerande med fräscha bilder till, som gör att man blir sugen på maten. Tyvärr är det ingen i familjen som är så förtjust i varken linser eller bönor och ett flertal av recepten innehåller något av dem. Men jag lagade och vi provåt en hel del rätter. Favoritrecepten i boken är Ärtcarbonara och Zuccini- och svamppasta, båda var riktigt smaskiga. Boken är trevligt uppbyggd med recept, fakta om baljväxter, inköpslista och vad som är bra mat att ha hemma. Det är även tips på hur man minskar sitt matsvinn, mycket bra tycker jag! Gillar man linser och bönor är det här en riktigt bra bok med massa användbara recept. Gillar man inte bönor/linser är boken lite mer begränsad, men det finns en del recept att använda ändå. Det känns som en bok helt rätt i tiden när vi ska minska vår köttkonsumtion och äta mer vegetariskt!

12 av 12 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Inflammation : roten till sjukdom och vad du själv k...

Intressant men mastig

20 november 2018

nflammation är en ganska omfattande och detaljerad bok. Ner på detaljnivå presenteras fakta om cellers uppbyggnad, matsmältning, sjukdomar osv. Det är intressant läsning men även ganska mastig. Jag läser några sidor varje dag för att orka ta in allt. Men det är mycket fakta staplat efter varann. För min egen del är det fascinerande läsning, speciellt eftersom jag är kronisk sjuk i flera sjukdomar och har konstanta inflammationer både här och där i kroppen. Många små råd på vägen får jag med mig här och författarna förespråkar ketogan kost som läsning på många av problemen. Mycket av den kosten låter bra även om den är ganska extrem. Men för mig är den kosten problematisk, eftersom man ska äta 80% fett. Fett är något som min mage inte alls tål och aldrig har gjort. Så är tyvärr ingen kost som jag kommer börja med. Det är ingen bok för gemene man men har man ett intresse av hur man själv kan göra för att hjälpa till att läka kroppen vid inflammationer, så är det högintressant läsning!

7 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Är du en känsloätare? : så kan du bli vän med maten ...

Tankeväckande bok

2 mars 2017

Äter du fast du inte är hungrig? När du är arg? Ledsen? Trött?
Mitt svar är JA och åter JA. Tyvärr har jag den ovanan att ta till ätande för att dämpa känslor och speciellt dagar med extra mkt värk. De dagarna kan både det ena och andra slinka ner, fast jag egentligen inte är varken hungrig eller sugen. Har jobbat med denna bok i dryga veckan nu och fått så mkt aha-upplevelser. Maggan skriver så den går direkt in och jag känner mig så träffad när jag läser. Den rör upp ganska mkt känslor i mig, när man med hjälp av boken börjar ifrågasätta sitt beteende. Har en lång bit kvar att fortsätta jobba med mina tankar och beteendet, men har fått en riktig spark i baken med denna bok att ta tag i det. Rekommenderar den till alla som har problem med ett känslomässigt ätande! En välbehövd bok för mig!

Ät hjärnsmart! : maten och knepen som gör dig smarta...

Mkt intressant

22 oktober 2018

Ät hjärnsmart är en bok om hur kosten påverkar hjärnan och våra matval. Boken är innehållsrik och ganska omfattande. Det är ganska mycket information att ta in, vilket gjort att jag läst ett avsnitt då och då. Det är väldigt intressant att läsa om hur det vi äter påverkar hjärnan. En del grejer känner jag igen sen tidigare men mycket är helt nytt. Boken är upplagd på ett tydligt sätt där ämnen som mental kapacitet, depression, ADHD och autism, den åldrade hjärnan och hjärnsmart mat tas upp. Boken avslutas sedan med ett receptregistret över olika huvudrätter, frukostar och mellanmål som är bra för hjärnan. Författaren presenterar alla fakta på ett tydligt sätt och utan pekpinnar. Jag gillar den här! Tror verkligen på att kosten påverkar stor del av vår kropp och här specifikt hjärnan. Jag kanske inte kommer testa alla recepten i boken, men ganska många av de som känns nya och inspirerande.

6 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Nej och åter nej

Helt ok men inte mer

12 juni 2018

I ett kvarts århundrande har Ingrid och Jan varit gifta. Sönerna är stora men bor kvar hemma. Ingrid kämpar på i läraryrket, ett jobb som helt tappat hennes intresse. Jan är nybliven departementschef och gillar jobbet. Plötsligt börjar Jan drömma om sin femton år yngre kollega Hanne. 🐴
Nej och åter nej är en bok som hyllats till skyarna överallt. Givetvis gjorde alla hyllningar att jag hade höga förhoppningar på den. Levde den upp till dem? Nej, inte enligt mig. Tycker det är en helt okej relationsroman om en odräglig egoistisk man som både vill äta kakan och ha den kvar. Med några kvinnor i birollen som jamsar med. Den är lättläst och intressant men inte alls så fantastisk som jag förväntat mig. Blev faktiskt ganska besviken, jag trodde att den skulle vara så bra att jag skulle bli helt knockad av den. Kanske är det mig det är fel på som inte kan se det enastående i den... För mig är det trevlig om än dyster läsning för stunden som inte lämnar något efter sig! Vill helst bli så berörd att jag går och tänker på dem efteråt, då är det bra!

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Gröna burgare

Inspirerande om gröna burgare

24 mars 2017

Gröna burgare är en fullspäckad bok om vegetariska hamburgare och massa smaskiga tillbehör. Olika bröd man kan baka själv, samt röror är också med.
Boken är en mycket efterlängtad bok hos oss, då vi äter en hel del vegetarisk och alltid letar efter nya recept att laga. Har provlagat några stycken recept än så länge, men har som mål att prova alla. De vi provat var jättegoda och gick hem hos hela familjen. Portabelloburgaren med grillad paprika och majonnäs blev en riktig favorit här. Boken är innehållsrik och med inspirerande bilder i. Det enda som drar ner betyget lite är att recepten är lite omständliga att göra. Man behöver förbereda i tid.

Krisboken : nyckeln till att överleva trots urusel e...

Lättillgänglig bok om ekonomi

10 februari 2017

Krisboken nyckeln till att överleva trots urusel ekonomi av Vanja Persson utgiven av Magic Wonders har jag läst som e-bok i mobilen. Det är en bok om ekonomi som riktar sig till de som verkligen behöver det dvs sjukskrivna, arbetslösa osv. Något jag själv har erfarenhet av som sjukskriven. En bok som helt saknas innan, då de flesta andra riktar sig till de som redan har pengar. Det är väldigt många bra konkreta tips på hur man drar ner sina utgifter i livet bl.a. i boendet, mat, resor. Finns även många tips på hur man kan öka sin inkomst. Gillar mycket de små tipsen och berättelserna som är inflikade från personer med erfarenhet av detta. En mycket bra lättillgänglig bok som jag saknat tidigare!

Främlingen

Levde inte upp till förväntningarna 2 +

26 januari 2020

Jag har läst alla böcker som översatts till svenska av Elly. Hennes härliga serie om rättsarkeologen Ruth Galloway tillhör mina favoriter inom deckargenren.
Med Främlingen lämnar Elly den inslagna banan med Ruth och har skrivit en fristående thriller istället. Med tanke på att jag tycker så bra om Ruth-serien var det med stor spänning och höga förväntningar jag gav mig på Främlingen.

I Främlingen är det Clare Cassidy, en ensamstående mamma som undervisar i litteratur som står i fokus. En dag hittas en av Claras kollegor mördad och när det ligger en lapp bredvid med citat av R.M Holland, kommer allt nära Clare. Clares specialintresse är just R.M. Holland och hon håller på och skriver en bok om honom.

Liksom serien om Ruth är det lantlivet och småstaden som är kuliss till berättelsen. Elly är fenomenal på att skildra miljöerna och det lantliga livet i England. Hon får det att låta mysigt trots att det egentligen inte alls är särskilt mysigt när flera dör.
Till en början får vi följa Clare och hennes version av det hela, sen en bit in i boken byter historien fokus till polisen Hartbinder. När jag lagom vant mig vid att det är Hartbinders röst och tankar vi hör, byter författaren fokus igen till Clares dotter Georgia. Jag förstår tanken med tre olika röster i berättelsen, dock tycker jag att det blir lite rörigt och det är svårt att hålla isär vems röst man hör. Jag får gå tillbaka flera gånger för att dubbelkolla det.
Berättelsen känns välskriven och som att stort jobb lagts ner på hela berättelsen. Men det går inte att komma ifrån att den är oändligt seg. Jag saknar driv och en spänning som gör att jag bara vill fortsätta läsa vidare. Nu läste jag vidare för jag hoppades att det skulle bli mer spännande snart, men det blev det inte förrän jag kom in på sista sluttampen i boken. Bokens slut överraskar och jag blir helt tagen på sängen när det framgår vem mördaren är, det stämde inte alls med vad jag trodde. Boken levde inte upp till mina skyhöga förväntningar, men är ändå en helt okej deckare som utspelar sig i mysig miljö.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Föräldramagi

Inspirerande!

27 mars 2019

Föräldrarmagi är en inspirerande bok om relationen mellan föräldrar och barn. En bok där vi får tips om varför barnen ska få leka ifred, hur arga vi får bli på barnen och hur man räddar förhållandet när barnen kommit. Jag gillar Hedvigs personliga tilltal där hon känns som en kompis som berättar om sina egna erfarenheter. Hon bjuder på misstag som både hon själv och hennes klienter gjort och kommer med förslag på hur man skulle ha agerat i ett sånt läge. Både maken och jag har läst boken och vi är båda överens om att den är otroligt bra! Vi har båda fått mängder av bra tips på hur vi kan göra relationen med sonen så bra som möjligt. Den har även bidragit till intressanta diskussioner mellan oss. Boken är uppdelad i sju steg där stegen är: Bandet, När känslorna är stora, Släpp barnen fria, Hantera känsloutbrott, Rädda förhållandet, Gränser och konsekvenser samt Jobba med dina egna mönster. Boken är tydlig och lättläst även för den som normalt inte läser böcker. Den känns aldrig mastig eller mästrande utan bara trevlig och väldigt engagerande! Föräldrarmagi är en bok som borde finnas i bokhyllan hos alla föräldrar! Alla vill väl ha en så bra relation som möjligt till sina barn! Det här är den första delen utav flera och jag längtar redan efter att få kasta mig över nästa del i serien, jag vill lära mig mer! Rekommenderas varmt!