Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Kaffeläsaren

Antal betyg: 1848
Antal recensioner: 1781

Mitt storslagna liv

Underbar! Läs!

6 oktober 2019

Jag har läst nästan allt som Jenny skrivit och hon tillhör en av mina favoritförfattare. Det bidrog till mina höga förväntningar när jag skulle börja läsa Mitt storslagna liv. Boken handlar om Sigge som under sommarlovet ska bli populär. Något han inte varit tidigare, han har istället varit ganska ensam och utan kompisar. Men när familjen flyttar från Stockholm till lilla Skärblacka utanför Norrköping är det dags att ändra på saken. Men hur blir man populär? Det googlar Sigge fram och snart börjar planen skridas till verket.

Det är en underbar berättelse om Sigge och hans härliga familj som går rakt in i hjärtat. Jag älskar Jennys direkta rappa skrivsätt som är roligt utan att det känns tillgjort eller konstlat. Det är bara roligt naturligt. Samtidigt har det ett stråk av svärta och skav under ytan. Jag gillar alla härliga lite udda karaktärer som är med i berättelsen som t.e.x. mormor som samlar på uppstoppade djur och inte har några regler och Krille Maräng som glider omkring både här och där och vill göra film. Jag är så glad att mina höga förväntningar infriades med råge i Mitt storslagna liv. Rekommenderas från ca 10 år och uppåt! Läs!

Osynligt sjuk : medan livet passerar

Borde läsas av alla för ökad förståelse

1 augusti 2019

Den framgångsrika författaren Karin Alvtegen drabbades av en obotlig sjukdom mitt i livet. ME som är en nerurologisk sjukdom som få svenska läkare har kunskap om. Ungefär 4-6 personer av 1000 är drabbade men mörkertalet är stort och läkare tror att betydligt fler är drabbade. I slutet av boken ger läkare och forskare sin syn på ME. I Osynligt sjuk berättar Karin öppet och ärligt om hur det är att leva med en obotlig sjukdom som helt knockar en. Alla förutsättningar förändras och det som tidigare fungerade, går inte alls att göra längre och livet är en daglig kamp bland smärtor och trötthet. Att sjukdomen inte syns utåt vid första anblicken gör det extra tufft, något jag själv kan intyga. Lever själv med två kroniska sjukdomar som genererar stor smärtproblematik och det är inte lätt för andra att förstå när man ser frisk ut, fast det i själva verket är långt ifrån. De som känner en på riktigt ser däremot väldigt väl att det inte är bra. Jag känner igen mig i väldigt mycket av det Karin beskriver i boken även fast vi inte har samma sjukdomar. Jag är glad att Karin med sitt namn ger både ME och osynliga sjukdomar ett ansikte och hoppas att boken ska hjälpa till att öka förståelsen både hos anhöriga till drabbade och alla andra. Det här är en bok som borde finnas tillgänglig i alla väntrum och på vårdutbildningar för läsning! Boken är otroligt lättläst och har ett fint flyt trots det tunga ämnet. Nu hoppas jag verkligen att forskningen går framåt rejält fort så Karin och alla andra drabbade av ME kan få hjälp och lindring på ett bra sätt!

En cirkel av sten

Sant nöje att återse Ruth

21 juli 2019

En cirkel av sten är den elfte boken i serien om rättsarkeolog Ruth Galloway. I denna riktas blickarna tillbaka mot den allra första boken i serien när Harry Nelson mottog mystiska brev. Nu får Nelson åter brev som liknar de tidigare, fast personen som skrev brev är död, eller?!Det jag gillar mest med böckerna om Ruth är skildringen av Ruth och Nelsons privatliv och miljöerna som böckerna utspelas i. Miljöerna låter så mysiga med sina saltängar och landsbygden. Författaren har en förmåga att måla upp dessa miljöer så jag kan tydligt se dem framför mig. Genom serien har vi fått följa Ruth och Nelsons relation som gått både upp och ner samt livet med den gemensamma dottern Kate. I den här boken kändes det dock som allt stagnerat lite, det hände inte så mycket. Berättelsen är långsam och blir bitvis ganska seg, inte förrän mot senare delen av boken får den lite mer driv. Är inte helt entusiastisk över författarens drag att gå tillbaka till den första boken i serien i den här berättelsen, jag hade gärna sett något helt nytt istället. Men att åter få läsa om Ruth är ett sant nöje och jag är inte trött på henne än, jag hoppas det blir ytterligare böcker om henne.

Hästar och hästfolk

Fantastiskt fin bok!

28 maj 2019

I Hästar och hästfolk får vi stifta närmre bekantskap med Hälsingland och hästarna som finns där. Det är en bok fullspäckad av berättelser om hästar, människor och livet med häst. Författaren är själv hästälskare sen ung och det märks i hennes fina porträtt. Porträtten är gjorda med respekt och vördnad för den fantastiska hästen. I boken får vi träffa hästar av alla slag: arbetshästar, dressyrhästar, travhästar, islandshästar och det är just den stora blandningen av alla olika inriktningar som gör boken så intressant. Ofta i böckerna inriktar man sig mer på en specifik inriktning inom häst men här är det en stor bredd. Författaren är även fotograf vilket märks på bilderna, de är helt magiskt fina. Boken har legat framme på köksbordet hos oss sen jag fick den och alla som kommer bläddrar i boken, även de som inte är hästmänniskor. Alla kommenterar de fina bilderna direkt! Det är frikostigt med fantastiska bilder samtidigt som författaren gör nerslag hos olika Hälsinglandsbor och berättar om deras hästhistoria. Jag slukade boken snabbt då den är så intressant! Boken är för fin att ställa in i någon bokhylla, den ska få ligga framme och glänsa i all sin prakt! Hästar och hästfolk är även den perfekta presentboken till alla som fascineras av hästar!

Det autoimmuna köket

Inspierande

1 april 2019

Det autoimmuna köket är en bok om hur kosten kan hjälpa vår kropp att läka på flera sätt. Först är det ett avsnitt om hur författaren läkte sin kropp, följt av lite fakta om hur det fungerar och allra sist massa recept för fyra veckor. Det är inspirerande att få höra vilken skillnad den läkande kosten gjort på författaren. Även hur andra personer blivit hjälpta av kosten! Jag tror mycket på detta och tror det skulle vara bra för min kropp som är inflammerad pga flera kroniska sjukdomar. Dock är jag ganska kräsen vilket gör det lite svårt med recepten i boken, jag äter knappt kött, gillar inte lax och har problem med flera av de andra ingredienserna med. Men flera av recepten funkar som bra inspiration att göra lite varianter på. Vid tillfälle ska jag prova att äta strikt autoimmun kost för att se om det gör någon skillnad för mig. För den som är nyfiken på autoimmun kost är den här boken en bra introduktion till att prova på själv! Boken är lättsam och enkel och har en tilltalande layout!

Ett litet steg i taget

Underbar läsning!

7 mars 2019

Ett litet steg i taget är en bok jag inte visste så mycket om innan jag läste den. Det är ganska skönt att kunna läsa en bok helt utan förväntningar innan och få bilda sig en egen uppfattning. Men så fort jag började läsa blev jag helt betagen i boken. Det är en underbar berättelse som författaren målar upp. En varm, sorglig, rolig, frustrerande och hjärtevärmande berättelse. Det är en bok som är som en mysig omhuldande filt som jag inte vill ta av mig och samtidigt som jag vill veta hur boken slutar så vill jag inte att den ska ta slut! Ett viss mått av förutsägbarhet finns men inte så det stör mig. Det är underhållande och ren njutning att läsa Ett litet steg i taget och när jag slår igen boken undrar jag hur jag ska kunna börja läsa en ny bok efter den här. Jag vill stanna kvar i Margarets liv ett tag till med skotska sjukgymnasten Ian, syrran Kit och föräldrarna. Chip slipper jag dock gärna! Tror den här mysiga boken skulle göra sig otroligt bra även som film. Katherine Center är en författare jag kommer hålla utkik efter framöver, jag vill genast läsa mer av henne!

Niklas jul

En pärla om man gillar klassisk julmat

10 november 2018

I Niklas jul är det späckat av traditonella julrätter som jansson, revbenspjäll och senapssill. Boken känns ganska klassisk i sin stil med alla rätter. De allra flesta recepten är såna som min farmor alltid hade på julbordet. Tyvärr är inte jag så förtjust i den typen av mat, har svårt för ganska många klassiska julrätter och är rätt kräsen. Äter i princip bara Jansson och hemmagjorda köttbullar ihop med sallad på julbordet. Så jag tillhör inte den rätta målgruppen för den här boken. Boken har med några få recept på vegetariska rätter som känns fräscha, de sidorna hade gärna fått vara betydligt fler. Önskar att recepten var uppdaterade och mer anpassade för julbord idag, en julmat 2.0. Kanske med lite lättare och fräschare mat. Är tveksam till att så många idag äter grisfötter, dopp i grytan och lantpaté för att nämna några. Men om man gillar klassisk julmat då finns det massor av härlig inspiration att hämta i boken!

Gropen

Härlig bok med leken i fokus

16 oktober 2018

Gropen är en härlig bok där leken kommer i fokus. Här leker barnen för fullt på all ledig tid vid gropen bredvid skolgården. De vuxna står bredvid och förfasar över säkerheten. Är inte det typiskt vuxna? Barnen hittar möjlighet till lek överallt medan vi vuxna bara letar efter farliga saker. Boken är pricksäker i sin skildring! Sonen tyckte mycket om den här boken precis som jag. Det här är också en bok utan stor dramatik och magi men som i sin enkelhet berättar så mycket! Illustrationerna är fina i milda brun-beiga toner. Vi gillar extra mycket att fantasier och lek får ta plats i denna!

Mitt hjärtas oro

Gav mersmak

6 oktober 2018

Når Axel möter Sara på en fest, blir han genast attraherad av henne. Axel är dock redan gift i ett krävande äktenskap och har ett mörkt förflutet. Sara är mycket yngre och studerar litteratur. Trots alla olikheter dras de till varandra.
🐴
Mitt hjärtas oro är första delen i en släktberättelse som sträcker sig från seklets början till idag. Jag hade en del fördomar innan jag läste den här boken. Jag tänkte att det var ytterligare en kändis som tror sig kunna skriva böcker, som sen bara visar sig vara skräp. Jag blev både glad och förvånad över att jag hade så fel. Författaren skriver väldigt bra! Axels livsresa är fängslande att följa. Jag blir dock lite förbannad på honom, i bland beter han sig som ett stort pucko! Det är en trevlig tidsperiod som boken utspelar sig under och det är intressant att få följa kvinnornas utveckling i boken. Det livet de levde då är så långt ifrån kvinnors liv idag. Hela boken känns väldigt verklighetstrogen och jag undrar hur mycket av det som hänt på riktigt! Ganska mycket får jag känslan av! Det här är en riktigt bra start på en triologi, boken gav mersmak! Jag ser fram emot att läsa hur livet fortsätter för Axel och den andra i familjen!