Användarprofil Johanna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Johanna

Antal betyg: 28
Antal recensioner: 18

Säker stil : guiden till den perfekta garderoben

Min nya stilbibel

15 september 2015

Det stod i och för sig att den här boken inte är någon bok man läser från pärm till pärm, men jag kunde inte låta bli. För någon som mig, som älskar skandinaviska kläder med bra kvalitét, är den här boken en riktig inspirationskälla. Boken innehåller tydliga exempel och listor blandat med fakta kring exempelvis svenska märken. Här får du bland annat hjälp med vad en basgarderob bör/kan innehålla och vilka plagg du kan göra dig av med. Texten är uppblandad med fina bilder och illustrationer. Det här kommer bli en bok att gå tillbaka till för att ta långsiktiga köpbeslut.

Det är något som inte stämmer

En bok med känsla

14 januari 2016

Det är här är min favorit bland Martinas böcker. Boken beskrivs som en roman men mycket av innehållet och karaktärerna liknar "verkligheten", t.ex. karaktärernas yrken. Temat är, som bekant, skilsmässa. Före, under och efter. Det är en relativt kort berättelse som varvar kapitel utspelade i Stockholm, mitt under skilsmässan, med kapitel utspelade högt upp i norr, en tid efteråt. Det är egentligen inga spännande händelser eller vändningar i sig, spänningen ligger snarare i huvudkaraktärens känsloresa. Martina beskriver Petras känslor på ett starkt, tydligt och fint sätt.

Kvinnan på tåget

Annorlunda och mycket spännande thriller

6 januari 2016

Hade höga förväntningar med tanke på hur boken har jämförts med "Gone girl", vilken jag verkligen gillade, och blev inte besviken.

Boken är skriven utifrån tre personers perspektiv med fokus på Rachel. Kapitlen är sedan indelade i dagar och tidpunkt. Det skapar behagliga pauser i läsningen men bidrar också till en extra spänning då författaren kan fokusera på det viktiga under dagen. Språket är enkelt i den meningen att onödiga utsvävanden och svåra ord saknas vilket gör att läsningen flyter på snabbt.

Historien är spännande rent "deckar-aktigt" men innehåller även stora inslag av relationsdrama. Huvudpersonen Rachels alkoholism är central för historien vilket för mig är ett annorlunda grepp i en bok.
I slutet av boken knyts alla trådar ihop och jag känner inte att det finns några kvarstående frågetecken.

Det som inte dödar oss - Millennium 4

Helt okej bok men för tekniskt detaljerad

2 januari 2016

Läste den här boken utan att ha läst Stieg Larssons böcker. Hade jag inte sett filmerna tror jag att det hade varit svårt att hänga med i handlingen. Den innehåller inte mycket bakgrundshistoria utan hoppar nästan rakt in i historien och karaktärerna, förutom när det kommer till Lisbeths uppväxt. Gissar dock att de allra flesta läsarna av boken är välbekanta med tidigare handlingar.

Tycker att boken är okej. Lite seg i början men blir allt mer spännande ju längre jag läser. Blir stundtals uttråkad av allt teknik-prat, tycker inte riktigt att det är relevant att gå så djupt in i de delarna.

Språket är överlag bra och tydligt - blir dock lite störd av de långa meningarna samt att så många meningar börjar med ordet "men".

Konsten att höra hjärtslag

Huvudpersonerna är bokens styrka

22 september 2015

Ser att den här boken har fått många fina betyg och omdömen. Jag önskar verkligen att jag kunde hålla med men är tyvärr lite besviken. De första hundra sidorna läste jag på ren vilja, men sen blev det lite bättre. Historien i sig är fin. Man kan inte annat än att fasta för huvudpersonerna och deras relation till varandra - men mycket mer än så känner jag inte för boken. Kanske beror det på språket, kanske bokens upplägg. Boken är läsvärd, men det är ingen bok som stannar kvar i tankarna efteråt.

Allt det där jag sa till dig var sant

Destruktivitet & vänskap med vackert språk

8 september 2015

Den här boken skiljer sig från vad jag vanligtvis läser på flera sätt, men blev trots det en glad överraskning. Språket är snabbt, energiskt och poetiskt från den allra första meningen. Det tog några kapitel att vänja sig men efter en stund flöt läsningen på, i dubbel bemärkelse. Boken utspelar sig nämligen både i "verkligheten" och i fantasin, framförallt på ett skepp på havet. Det sättet att berätta historien gav boken ett extra djup. En anledning till fantasti-världarnas stora plats, tror jag, beror på det mörker och den destruktivitet huvudpersonerna bär på. Fantasierna blir ett sätt att fly. Boken innehåller en del riktigt obehagliga situationer men visar även på hur lätt man kan hamna i en destruktiv relation. Boken har dock ett stort ljus där en viktig vänskap växer fram.

Larma, släcka, rädda i Rosengädda

Härlig bok med teman som utveckling & mod

29 juni 2015

Kanske ännu bättre än den första boken i Rosenkälla-serien. I den här boken utvecklas Tessa från att vara en odriven förortstjej till att bli självständig och kämpa hårt för att uppnå sina drömmar. På vägen får vi möta den ena charmige byinvånaren efter den andra. Jonny, som har en stor roll i boken, genomgår även han en inre resa vi får följa med på. Emma är bra på att få läsaren att tycka om karaktärerna, oavsett deras brister eller tidigare historia. Den här boken är perfekt bok i sommar, när man söker avslappnande & rolig läsning.

In i labyrinten

Väl invävd historia med mycket mörker

26 april 2015

Jag har verkligen sett fram emot att läsa Sigges bok. Boken handlar inte så mycket om barnets försvinnande som jag hade trott. Vikten ligger snarare på relationerna mellan alla huvudkaraktärerna. Historien är skickligt invävd för att allt eftersom lösas upp. Språket flyter på bra, enkelt utan onödigt svåra ord. Något som slog mig var att alla huvudkaraktärer känns så lika. Destruktiva relationer och en barndom de har svårt att hantera gör boken mörk.

Britt-Marie var här

Fina komponenter men ingen bladvändare

14 april 2015

Bokens huvudperson Britt-Marie påminner till stor del om Ove i den tidigare boken av Fredrik B, dvs. principfast och avståndstagande men som döljer en ödmjuk och varm sida. Historien utspelar sig i ett litet samhälle som kan tyckas vara öde och kallt vid en första anblick men som visar sig innehålla härliga och fördomslösa människor. Trots dessa komponenter klickar inte jag med den här boken. Kanske är den lite för lik Ove-boken för att bli en bladvändare. Kunde inte hitta något som fick mig att verkligen vilja läsa ett kapitel till, något som jag söker hos böcker. Gav dock boken en chans in i det sista och läste ut den.