Användarprofil Elisabeth Lundin / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Elisabeth Lundin (Stockholm)

Antal betyg: 26
Antal recensioner: 21

New York-trilogin

Existentiell mystik i välskriven roman

21 april 2017

En mycket bra bok med ett väldigt personligt anslag i språket. Läsaren känner sig nästan som en god vän till huvudpersonen och blir därmed påtagligt närvarande i händelseutvecklingen. De tre delarna utspelar sig i New York och kan läsas helt fristående. Författaren förespeglar dock läsaren att det finns ett samband mellan böckerna genom att upprepa vissa namn, författare, händelser och föremål. Detta ger onekligen ger en extra dimension till läsningen. Det finns exempelvis en åtråvärd kvinna. en röd anteckningsbok, en brutal uppgörelse i var och en av böckerna. I varje bok iklär sig också huvudpersonen en roll som detektiv - mer eller mindre professionell. Bakom varje bok lurar också existentiella funderingar, vilket gör denna trilogi mystisk och spännande Som läsare försöker man förgäves tolka och finna samband mellan de tre delarna, men sen ger man upp och låter sig nöja med de existentiella frågorna, som gör trilogin så läsvärd.

Sanning och skvaller

Charmlös och ointressant

18 mars 2017

Jag började läsa boken med ganska låga förväntningar, men blev ändå besviken. Den här boken är bland de sämsta jag läst! Den är så långt ifrån litteratur man kan komma. Författaren lyckas inte med någonting. Personerna i boken är inte trovärdiga, händelserna är ointressanta, språket i dialogen är överdrivet vulgärt, ja nästan motbjudande i vissa stycken och den saknar helt den kvickhet och udd som Jane Austen så elegant behärskar. Liz och mark Darcy blir till platta, tvådimensionella personer helt utan den subtila attraktionen dem emellan, som ju är det fängslande och intressanta i originalet. Man gäspar mellan kapitlen, som ändå bitvis bara är en halv sida långa för att inte trötta ut läsaren. Effekten blir bara ett staplande av händelser utan flyt och med total avsaknad av charm. Att ge ut en sådan här bok är att underkänna en Jane Austen-läsare!

Historieläraren

Poetiskt skriven roman om längtan och kärlek

19 maj 2019

Boken handlar om en man med ett syndrom som gör att han åldras väldigt långsamt - knappt tio år per århundrade. Vi får följa honom långt tillbaka i tiden då han upptäckte och förstod att han var annorlunda, men också i nutiden, som historielärare på en högstadieskola. Han är trött på att leva, han plågas av en svår huvudvärk och han lider av att inte kunna slå sig ner någon längre tid på samma plats av rädsla för att bli "avslöjad". Det har funnits tre viktiga kvinnor i hans liv som han älskat och förlorat och längtat efter; sin mor, sin fru och sin dotter. Dock har han inte givit upp hoppet att återse sin dotter då han tror sig veta att hon har samma syndrom som han själv. Detta hopp samt en nyvaknad förälskelse på skolan ger honom lite livsglädje tillbaka.
Denna bok ger en intressant bild av den ensamhet som blir följden av att man överlever sin familj och sina vänner, men den är också ett roligt tankeexperiment; "så bra det går att undervisa historia för jag var ju med själv när det begav sig"

Återstoden av dagen

En butlers liv och livsmål

2 december 2017

Här får vi möta Mr Stevens som berättar om sitt liv som butler på ett stort brittiskt herresäte under första hälften av förra seklet. Han berättar om sitt yrke, om sina mål i livet, om obrottslig lojalitet och strikt yrkesmässighet men mellan raderna får läsaren även ta del av hans sorger och känslomässiga tillkortakommanden. Författaren tar med oss läsare till en svunnen värld som kan kännas overklig, men som Mr Stevens med sin lågmälda och korrekta berättarkonst får oss att förstå lite bättre. Julian Fellows måste ha studerat denna bok ingående då han skapade Downton Abbey.

En kvinnas blekblå handskrift

Kortroman som ger mersmak

17 oktober 2017

Den här boken är riktigt bra! Det här är en äkta författare som lämnar stort utrymme för läsarens egen tolkning och inlevelseförmåga. Författaren klär sakta av huvudpersonen inpå bara kroppen och skildrar hans trolöshet och samvetslöshet med en föraktfull elegans, som gör att man som läsare blir påtagligt gripen och engagerad. Man läser gärna boken i ett enda svep och längtar sen efter fler böcker av denne Franz Werfel.

Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Bra språk och bitvis fascinerande

15 augusti 2016

Jag började läsa boken med höga förväntningar, vilka delvis blev uppfyllda. Dock tycker jag att porträttet av Lila inte blir trovärdigt. Hon är för begåvad, för modig och tjusigt rebellisk. Hon läser in ett hel kurs i grekiska på rekordtid bara för att bräcka Elena, hon slåss och sätter alla på plats i tur och ordning. Givetvis blir också Lila, den fula ankungen, en svan och gossarna slåss om hennes gunst. Det blir inte tillräckligt intressant i längden med dessa ingående beskrivningar om Lilas alla otroliga egenskaper. Det redovisas även oavbrutet om Elenas förträffliga skolresultat, vilket bitvis blir lite för detaljerat och ibland nästan skrytsamt. Trots allt har boken ett bra språk och ger en intressant skildring av det hårda livet i Neapels fattigkvarter under efterkrigstiden. När jag läst sista sidan kändes det faktiskt en smula tomt. Jag rekommenderar den gärna till mina vänner, inte för att den är lysande, utan för att jag vill veta vad de tycker om denna till skyarna höjda bok.

Norra Latin

En bladvändare med mystik och genusperspektiv

21 mars 2018

Ja, den här boken är en riktig bladvändare och dessutom skriven med ett riktigt bra språk. Den funkar både som ungdomsbok och en bok för vuxna, vilket jag tycker alla riktigt bra ungdomsböcker gör. Vi får möta en flicka med invandrarbakgrund, som lyckas komma in på teaterlinjen på "drömskolan" Norra Latin i Stockholm. Hon brottas med allehanda svårigheter som nykomling i storstaden och känner sig annorlunda av en mängd anledningar. Helt plötsligt står hon ändå i centrum av flera mystiska händelser som utspelas omkring henne, men nästan ingen mer än hon själv är medveten om detta. Karaktärerna i boken är korrekt plockade ur ett genusperspektiv, vilket gör boken lite extra intressant, särskilt för oss äldre läsare som vuxit upp med helt annan ungdomslitteratur. Ingen kan bli arg. Fast jag kan nog som läsare undra: är "Sam" en pojke eller flicka? Fast det bör jag väl strunta i.

Cider With Rosie

Ömsint skildring av en svunnen tid

5 april 2019

Den här boken är en underbar skildring av författarens barndom på den engelska landsbygden under mellankrigstiden. Den är full av humor och ömsinta beskrivningar av livet, men ur ett barns perspektiv. Detta gör att man känner sig närvarande i vad som händer och kan uppleva händelserna på ett intensivt och känslofyllt sätt - ja, som ett barn. Det engelska språket är rikt och nyanserat, vilket för mig som är svenska, stundtals kunde vara en smula svårläst. Men trots allt slipper man ju hetsa upp sig över alla taffliga översättningar, som ju tyvärr blir vanligare och vanligare, eftersom det svenska språket numera innehåller så många anglicismer att våra egna synonymer håller på att försvinna.
Boken är ett härligt tidsdokument som är tankeväckande och den ger en rak inblick i den tuffa verklighet som rådde bland de mindre bemedlade på den engelska landsbygden, men skildrar också den totala frihet och som barnen fick uppleva så nära naturen och nästan utan vuxenkontroll.

Studentjubileet : historien om en ungdomssynd

En "mobbares" självrannsakan

29 januari 2019

Handlingen i boken utspelar sig i Österrike under 20-talet. En gymnasieklass återförenas för att fira 25-årsjubileum. Läsaren får stifta bekantskap med huvudpersonen Sebastian samt en handfull av dennes gamla kamrater, vilka lyckats mer eller mindre i arbetslivet. Huvudpersonen själv är häradshövding och undersökningsdomare, men utan ambitioner att komma högre i rang. Strax före studentjubileet skall han förhöra en man som är anklagad för ett mord och denne anklagade känner han igen från sin gamla klass.
Efter jubileet börjar Sebastian rannsaka sig själv och stenografera ner vad som hände under de där åren i avgångsklassen och vilka konsekvenser det förde med sig. Boken är en spännande psykologisk skildring av en mobbares skamsna tillbakablick på sina ungdomssynder och hans fåfänga försök att ställa saker och ting tillrätta.