Användarprofil Elisabeth Lundin / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Elisabeth Lundin (Stockholm)

Antal betyg: 34
Antal recensioner: 25

New York-trilogin

Existentiell mystik i välskriven roman

21 april 2017

En mycket bra bok med ett väldigt personligt anslag i språket. Läsaren känner sig nästan som en god vän till huvudpersonen och blir därmed påtagligt närvarande i händelseutvecklingen. De tre delarna utspelar sig i New York och kan läsas helt fristående. Författaren förespeglar dock läsaren att det finns ett samband mellan böckerna genom att upprepa vissa namn, författare, händelser och föremål. Detta ger onekligen ger en extra dimension till läsningen. Det finns exempelvis en åtråvärd kvinna. en röd anteckningsbok, en brutal uppgörelse i var och en av böckerna. I varje bok iklär sig också huvudpersonen en roll som detektiv - mer eller mindre professionell. Bakom varje bok lurar också existentiella funderingar, vilket gör denna trilogi mystisk och spännande Som läsare försöker man förgäves tolka och finna samband mellan de tre delarna, men sen ger man upp och låter sig nöja med de existentiella frågorna, som gör trilogin så läsvärd.

Sanning och skvaller

Charmlös och ointressant

18 mars 2017

Jag började läsa boken med ganska låga förväntningar, men blev ändå besviken. Den här boken är bland de sämsta jag läst! Den är så långt ifrån litteratur man kan komma. Författaren lyckas inte med någonting. Personerna i boken är inte trovärdiga, händelserna är ointressanta, språket i dialogen är överdrivet vulgärt, ja nästan motbjudande i vissa stycken och den saknar helt den kvickhet och udd som Jane Austen så elegant behärskar. Liz och mark Darcy blir till platta, tvådimensionella personer helt utan den subtila attraktionen dem emellan, som ju är det fängslande och intressanta i originalet. Man gäspar mellan kapitlen, som ändå bitvis bara är en halv sida långa för att inte trötta ut läsaren. Effekten blir bara ett staplande av händelser utan flyt och med total avsaknad av charm. Att ge ut en sådan här bok är att underkänna en Jane Austen-läsare!

Långsam hemkomst

Krävande läsning om en socialt vilsen person

13 februari 2020

Denna läsning kräver nästan mer av läsaren än av författaren, känns det som. Det är ingen dålig bok, men den vänder sig till en mycket smal läsekrets, som inte har problem med oändligt långa meningar med ett stort antal bisatser, fulla av adjektiv i långa rader, vilka syftar tillbaka på något i huvudsatsen som man i slutändan nästan glömt. Huvudpersonen är en geolog som är på väg hem till Europa efter en längre forskningsresa i norra USA. Han blir så småningom varse sin ensamhet och sina sociala tillkortakommanden och det går upp för honom att hans lidelse för forskningen kanske stått honom väl dyrt och att forskningsresultaten känns nästintill fåfänga och värdelösa.

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Vuxna människor

En bladvändare - kortroman eller långnovell

16 april 2020

Boken handlar om en kvinna som har beslutat sig för att frysa ner ägg för att i framtiden kunna bli med barn när hon äntligen hittar rätt man. Boken är mycket lättläst och underhållande, utan att vara oseriös. Texten är bitvis kåserande med flera komiska inslag, men det finns ändå ett underliggande vemod och en frustration, som ligger till grund för hur handlingen utspelar sig.

Det här är en bok som man som kvinna mycket lätt kan känna igen sig i, vilket bidrar till att man faktiskt kan sträckläsa boken en eftermiddag.

Styr din plog över de dödas ben

En begåvad, allvarlig och humoristisk berättelse

13 februari 2020

Det humoristiska anslaget i denna komplexa berättelse gör att man mycket snabbt blir engagerad i mysteriet kring händelserna som äger rum kring huvudpersonen i boken. Denna person är en medelålders kvinna som varit lärare, men som nu mestadels försörjer sig på att under vintern se efter en del sommarhus runt om i trakten. En kväll inträffar något mycket brutalt och oväntat och de påföljande händelserna ter sig som ett mysterium för alla i trakten, inklusive polisen. Men vår huvudperson tror sig dock förstå vad som hänt och försöker med alla medel göra sin röst hörd.

Ett underbart språk, en härlig berättarförmåga samt en på samma gång poetisk och humoristisk underton gör att jag tycker den här boken är riktigt bra!

Historieläraren

Poetiskt skriven roman om längtan och kärlek

19 maj 2019

Boken handlar om en man med ett syndrom som gör att han åldras väldigt långsamt - knappt tio år per århundrade. Vi får följa honom långt tillbaka i tiden då han upptäckte och förstod att han var annorlunda, men också i nutiden, som historielärare på en högstadieskola. Han är trött på att leva, han plågas av en svår huvudvärk och han lider av att inte kunna slå sig ner någon längre tid på samma plats av rädsla för att bli "avslöjad". Det har funnits tre viktiga kvinnor i hans liv som han älskat och förlorat och längtat efter; sin mor, sin fru och sin dotter. Dock har han inte givit upp hoppet att återse sin dotter då han tror sig veta att hon har samma syndrom som han själv. Detta hopp samt en nyvaknad förälskelse på skolan ger honom lite livsglädje tillbaka.
Denna bok ger en intressant bild av den ensamhet som blir följden av att man överlever sin familj och sina vänner, men den är också ett roligt tankeexperiment; "så bra det går att undervisa historia för jag var ju med själv när det begav sig"

Återstoden av dagen

En butlers liv och livsmål

2 december 2017

Här får vi möta Mr Stevens som berättar om sitt liv som butler på ett stort brittiskt herresäte under första hälften av förra seklet. Han berättar om sitt yrke, om sina mål i livet, om obrottslig lojalitet och strikt yrkesmässighet men mellan raderna får läsaren även ta del av hans sorger och känslomässiga tillkortakommanden. Författaren tar med oss läsare till en svunnen värld som kan kännas overklig, men som Mr Stevens med sin lågmälda och korrekta berättarkonst får oss att förstå lite bättre. Julian Fellows måste ha studerat denna bok ingående då han skapade Downton Abbey.

En kvinnas blekblå handskrift

Kortroman som ger mersmak

17 oktober 2017

Den här boken är riktigt bra! Det här är en äkta författare som lämnar stort utrymme för läsarens egen tolkning och inlevelseförmåga. Författaren klär sakta av huvudpersonen inpå bara kroppen och skildrar hans trolöshet och samvetslöshet med en föraktfull elegans, som gör att man som läsare blir påtagligt gripen och engagerad. Man läser gärna boken i ett enda svep och längtar sen efter fler böcker av denne Franz Werfel.

Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Bra språk och bitvis fascinerande

15 augusti 2016

Jag började läsa boken med höga förväntningar, vilka delvis blev uppfyllda. Dock tycker jag att porträttet av Lila inte blir trovärdigt. Hon är för begåvad, för modig och tjusigt rebellisk. Hon läser in ett hel kurs i grekiska på rekordtid bara för att bräcka Elena, hon slåss och sätter alla på plats i tur och ordning. Givetvis blir också Lila, den fula ankungen, en svan och gossarna slåss om hennes gunst. Det blir inte tillräckligt intressant i längden med dessa ingående beskrivningar om Lilas alla otroliga egenskaper. Det redovisas även oavbrutet om Elenas förträffliga skolresultat, vilket bitvis blir lite för detaljerat och ibland nästan skrytsamt. Trots allt har boken ett bra språk och ger en intressant skildring av det hårda livet i Neapels fattigkvarter under efterkrigstiden. När jag läst sista sidan kändes det faktiskt en smula tomt. Jag rekommenderar den gärna till mina vänner, inte för att den är lysande, utan för att jag vill veta vad de tycker om denna till skyarna höjda bok.