Användarprofil Per / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Per

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Älskade terrorist : 16 år med militanta islamister

Ytligt

26 augusti 2017

Jag är intresserad av hur människor kan dras in i religiösa (och andra) sekter och hur man tänker när man är inne i gruppen. Detta är förstås extra intressant idag med extrem jihadism och IS så närvarande. Anna Sundberg bok ger tyvärr ingen direkt förståelse för den mentala process som leder in henne i i islam, eller hur hon tänker om det som händer runt henne. Det är intressant att läsa om hennes flackande med barnen i olika länder, men det är en ytlig berättelse och texten ger mer sken av skoluppsats än en litterär gestalning av en process som måste varit väldig omvälvande både för henne själv, barnen, och hennes omgivning. Enkelheten i språket hade jag kunnat acceptera om det fanns mer fakta. Det är till exempel otydligt hur familjen försörjer sig, och Anna ställer aldrig frågan i boken varifrån pengarna egentligen kommer, eller varför. Mannen tycks ju inte ha något arbete utan tycks mest ägna dagar med sina "bröder" men författaren reflekterar aldrig över detta. Hon ser jihadistiska propagandafilmer som hon finner avskyvärda, lever med en man som finns i, och är aktiv i den världen med detta tycks inte alls påverka deras förhållande förrän i slutet när dom varit skilda i flera år

Boken är lättläst och ger en liten pusselbit i förståelsen för jihadism, men mera "hur" än "varför"

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

I bunkerläkarens våld : den sanna historien bakom ru...

Vad hände i bunkern?

25 juli 2018

När en kvinna blir kidnappad och inlåst i en bunker av en läkare för att "ha henne som flickvän", så är det en unik händelse som väcker många frågor. Hur upplevde offret det, hur hamnade hon där, och hur tänkte förövaren? Det var med förhoppningar om att få en bild av den här speciella händelsen som jag köpte och läste boken. Isabel beskriver på ett ganska summariskt sätt sina upplevelser under de sex dagar hon satt inlåst, man får ingen riktig känsla för den ångest hon naturligtvis måste ha känt, eller känslorna runt detta. Författaren ägnar en hel del text runt sin uppväxt i Uddevalla, hur hon bli strippa, och därefter eskort. Det är så tafatt beskrivet så jag undrar varför hon har tagit upp det överhuvudtaget? Hennes yrke, eller bakgrund har ju mindre betydelse i sammanhanget, annat än att det var på det sättet hon träffade "bunkerläkaren", men det kunde ju lika gärna ha varit på krogen, eller en dating-sida.

Jag saknar mer fakta runt vistelsen i bunker - varför inte illustrera med bilder. Hur tänkte och resonerade Martin? Det måste finnas mycket material i förundersökningen som skulle kunna ge en mer komplett bild av en mycket speciell händelse i svensk kriminalhistoria. Jag tycker det är synd att författaren inte tagit tillvara möjligheterna, nu känns det mer som ett sätt att hantera ett personligt trauma - vilket det förstås är.