Användarprofil Per Lindskog / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Per Lindskog

Antal betyg: 27
Antal recensioner: 27

Bortsprungen : en älskad katt, en hemlös man och der...

Berörande berättelse

12 april 2020

Bortsprungen är ännu en sann historia om vänskapen mellan djur och människa. Eftersom jag älskat gatumusikanten James Bowens gripande berättelse om Gatukatten Bob, kändes det som en självklarhet att jag skulle läsa även denna bok. Den hemlöse Michael King tar hand om en skadad utsvulten katt som han ger namnet Tabor. När vintern närmar sig påbörjar han en resa söderut mot Kalifornien, för att slippa Oregons kyla. Vi får följa Michael och Tabor och några andra av Michaels vänner på deras resa söderut. Starka vänskapsband knyts mellan de båda. Mycket mer är svårt att säga som inte redan nämnts i bokens beskrivning, utan att avslöja för mycket av berättelsen. Det är en gripande och välskriven berättelse som främst återges ur Michaels perspektiv. Men vi får även glimtar ur Rons tillvaro, som är Tabors (eller Matas) riktiga ägare, som fortfarande saknar sin bortsprungna katt.
Det är fina miljöbeskrivningar och man kan enkelt "se" handlingen. Författarinnan Britt Collins har verkligen lyckats fånga hela berättelsen på ett fantastiskt bra sätt. Älskar man katter, och därtill även gärna vill ha sanna historier, är denna bok helt given.

Av gudarna märkta

Denna berättelse lämnar ingen oberörd!

10 augusti 2019

Eftersom jag är en älskare både av fantasy och historiskt drama är egentligen den här boken perfekt för mig. Därför var det både en ära och ett spännande uppdrag att få vara med och både redigera och korrekturläsa och även aktivt delta med goda råd och i viss mån uppmuntran när denna fantastiska berättelse tog form.

Det är ett välbekant faktum att det är viktigt att fånga läsarens intresse helst redan i första kapitlet. I Av Gudarna Märkta sker det redan några få sidor in i boken. Nästan chockartad brutal dramatik. Vändpunkten som förändrar Tassims liv från en trygg tillvaro i ett liv där hon är älskad och högt värderad till att förlora allt detta till ett liv i förnedring i ett kallt och främmande land. Motvilligt tvingas hon se sitt liv flätas ihop med flera andra spännande livsöden. Förutom Tassim, får vi följa Oge, Hedda, Evinge och Torve vars handlande och agerande på olika vis vävs samman, samtidigt som asagudarna försöker styra och använda människorna som spelbrickor i ett grymt spel. Människorna i sin tur försöker blidka gudarna genom blot. Men är det gudarnas hänsynslösa maktspel som tvingar dem att välja vägskäl eller är det deras egna val? Det är omöjligt att undgå att känna starkt för karaktärerna. På olika vis. Några tar jag till mitt hjärta direkt och känner starkt för dem, medan någon är uppriktigt obehaglig. Ingen av dem lämnar mig oberörd. Varje karaktär har sin egen röst och handlingen skildras ur deras respektive perspektiv. Berättelsen är nyanserad och skildras i olika nivåer.
Det är en brutal, grym men även vacker berättelse, berättad med ett målande, starkt och samtidigt poetiskt språk. Berättarspråket är tidsenligt och förstärker ytterligare närvarokänslan och ger mig upplevelsen av att finnas på plats. Det är helt enkelt omöjligt att lägga ifrån sig boken.

Där kärleken är

Stark kandidat till årets bästa bok

18 januari 2022

Ett varmt tack till Birgitta Nilsson som bjudit på denna fantastiska kärlekshistoria.
Friheten att få leva och vara den man vill och älska vem man vill, är för mig fullständigt självklart. Det här är en berättelse om polyamori, om önskan och förmåga till flera samtidiga kärleksrelationer. Vi får följa Alexander, Per och Lottie i en relation full av äkta kärlek. En kärlek så stark att de bestämmer sig för att hålla ihop mot omvärldens fördomar, vilket naturligtvis inte alltid är så lätt.
Det finns så otroligt mycket känslor i den här boken, så mycket kärlek och så mycket innerlig vänskap. Allt berättat på ett rakt, öppet och uppriktigt sätt. Man får hela tiden känslan att detta är en berättelse med verklighetsbakgrund.
En otroligt fängslande och gripande berättelse, mycket välskriven och fantastiskt gestaltat. Jag sitter i soffan och läser, men det känns nästan som det var en riktigt bra film jag såg på tv-n.
Jag gillar också greppet med Alexanders inre jukebox, som beskriver hur han hela tiden kopplar möten och händelser till olika låttexter i sitt huvud.
Visst har det hänt då och då att jag fällt någon tår när jag läst engagerande och gripande scener i tidigare böcker. Men under sista kapitlet fick jag pausa läsandet och torka ögonen för att kunna se och läsa.
Jag har en diger hög med böcker som jag vill försöka hinna läsa under det här året, varav några av författare jag läst tidigare bladvändare av. Så jag vet intuitivt att det är väldigt bra böcker som ligger i högen och lockar. Men när jag nu kunnat inleda detta år med Birgitta Nilssons bok "Där kärleken är", undrar jag om inte platsen för årets bästa bok redan är intagen.

En natt i Logtown City

Avsevärt bättre än jag någonsin förväntat mig

10 december 2021

Det här är avsevärt bättre än jag i min vildaste fantasi hade förväntat mig.
Det här är en urban fantasy, med inslag av varulvar och superhjältar. Egentligen är jag inte någon fantast av varulvar och liknande varelser, och när det gäller superhjältar är nog min passion för sådana karaktärer oftast begränsad till animerade filmer. Likaså känner jag att det brutala våldet i den här boken är i nivå med det filmregissören Quentin Tarrantino åstadkommer, och det brukar i min smak vara för mycket.
Likväl kan jag inte undgå att fastna för denna välskrivna och ganska ovanliga kriminal / urban fantasy / varulvs-berättelse. Tror att jag faktiskt hittat ännu en genre jag kommer att vilja ha mer av.
Det är spänning från första sidan och sammantaget fortsätter det så genom hela boken. Hela berättelsen utspelar sig under en enda natt i en framtida stad - Logtown City - vars öde fram till nu, man får mest lite antydningar om genom boken. Inte mycket, men tillräckligt för att man ska förstå. Karaktärerna är väl förklarade så att man får en tydlig bild av hur de ser ut och hur de låter och så vidare. Gestaltningarna är också mycket bra. Jag vill gärna återkomma till tanken att det är en film som spelas upp i min hjärna när jag läser en bok, och olika böcker lyckas olika bra med det. En natt i Logtown City blir onekligen till en ytterst välregisserad "film" i mitt huvud, och trots mitt kanske lite svala engagemang när jag började läsa, så känner jag tillfredsställelse nu när jag med bokens avslutning anar att det månne dyka upp en fortsättning. Om så blir, vill jag absolut läsa den också.

Mannen från de tysta vidderna

En viktig bok om introverta!

19 juni 2021

I den här romanen får vi följa den tystlåtne Lennart genom i stort sett hela hans liv, där hans introverta tystlåtenhet ständigt leder till omgivningens hånande förakt. Han behandlas som mindre vetande, trots att han egentligen är synnerligen duglig och skicklig i sitt yrkesutövande. Det här följer genom hela livet. Berättelsen är en tankeställare för alla de som anser att vara utåtriktad är det enda receptet för framgång. En egenskap som genomgående prioriteras i exempelvis platsannonser. Ingen tycks tänka på det faktum att vi alla är olika. Bara för att en person är lite tystlåten och tillbakadragen, betyder inte att hen är mindre begåvad.
Det finns väldigt mycket i berättelsen om Lennart som jag känner igen mig själv i. Hur han i skolan oftast kunde svaren på lärarens frågor, men undvek att räcka upp handen, för att slippa tala inför klassen. Eller hur han hatade alla möten på jobbet där alla skulle delta, men betraktades som konstig och avvikande för att han var tyst.
Mannen från de tysta vidderna är en viktig berättelse som tydliggör att tystlåtenhet inte är synonymt med okunskap och att vara utåtriktad inte alltid är det enda avgörande om en person är lämplig för ett arbete.
Rekommenderar boken varmt, och förordar särskilt att alla som någon gång trott att en introvert person är det samma som mindre begåvad, läser den. Noga.

Aurora, beskyddaren

Spänning på djupet

30 maj 2021

Det här med sjöjungfrur är kanske inget jag satt mig in i så värst mycket tidigare. Ett sagoväsen kort och gott, kanske mest förknippat med HC Andersen. Men det här är något helt annorlunda. Aurora räddas av Kaj Lorén efter att hennes värld i havet utanför Gotland förstörts av senapsgas efter världskrigen. Han för henne till en liten insjö, Morsjön, där han försöker ta hand om och beskydda henne. Men egentligen blir Aurora den som beskyddar, och här väcks många viktiga frågor kring människans vårdslösa hantering av miljön.
Det är en spännande och högst annorlunda berättelse vi serveras här, som utspelar sig från första världskriget och fram till nutid. Flera är de som råkar illa ut på grund av människors trångsynthet och okunnighet inför det okända, men sen finns det också de som får vad de förtjänar när Aurora skyddar de som försökt skydda henne.
Tack Peter Westberg för signerat ex och en mycket annorlunda spännande berättelse!

Livstjuvarna

En spännande inblick i dödsriket

18 april 2021

Livstjuvarna är en minst sagt annorlunda berättelse, som ger en bild av hur det kanske ser ut dit vi kommer den dagen vi lämnar det här livet. Det är en lagom skruvad och märklig värld, som många jämfört med den som beskrivs i Alice i underlandet. Jag kan nog hålla med om det, även om handlingen här är en helt annan. Jag tillhör väl egentligen inte dem som tror på ett liv efter döden, men med Lindas bok är det inte utan att man nästan börjar fundera. Tids nog får man väl veta.
Oavsett vilket är det här en spännande berättelse om den tuffa sextonåriga Mariell som är helt övertygad om att något blev fel när hon och hela basketlaget hon tillhör omkom i en bussolycka. Hon är fast besluten att lösa gåtan. Men hur det går kan jag inte berätta utan att spoila. Därför uppmanar jag i stället att läsa boken.

Oslagbar

Spännande urban fantasy

10 mars 2021

Oslagbar är en fartfylld och spännande ungdomsbok som jag nog vill klassa lite som urban fantasy. Vi får följa sextonåriga Anton som i hemlighet är superhjälten Axius lärling, och har till uppgift att rädda människor i nöd. Parallellt med den spännande händelseutvecklingen i Antons liv som Maddox, superhjälten, får vi även en god portion ungdomsproblem och kärlek. Det är egentligen svårt att recensera utan att spoila berättelsen. Så jag nöjer med att säga att boken är välskriven med bra miljöbeskrivningar liksom även karaktärsbeskrivningar. Det är lätt att se framför sig hur det ser ut i Skottsholm där Anton bor, liksom även karaktärerna framträder ganska tydligt.
Boken är spännande och underhållande rakt igenom. Det är action i stort sett genom hela berättelsen. Den räknas som ungdomsbok, så jag vet inte om jag har ett ovanligt ungdomligt sinne, men jag gillade boken trots att det är rätt länge sen jag kunde räkna mig som ungdom. Jag gillar kanske även lite extra det dramatiska och oväntade slutet. Boken rekommenderas varmt, även för vuxna.

Brottstycken

Spännande brottmålsskildringar ur verkliga livet

9 februari 2021

Under den fyndiga titeln Brottstycken får vi ta del av en lång rad brottsfall ur verkliga livet, sett ur försvararens perspektiv. Carl J Tengström berättar fängslande om ett axplock av fall som han fått på sin lott genom en lång karriär som försvarsadvokat. Läsningen är intressant med sitt innehåll där man inte kan ana hur utfallet blir och detta gör boken oförutsägbar.
Det handlar mer om personerna bakom de brott de misstänks för snarare än själva brottet. Och det är en intressant infallsvinkel, som man kanske har varit nyfiken på men aldrig funnit i någon bokhylla. Intressant läsning som kan vara värdefull inspiration för författare som skriver i genrer med inslag av autentiska fall. Rekommenderas varmt.