Betyg & recensioner av Miss D

Gammal karta

2 september 2016

Den här kartan har ett par år på nacken och är i grunden bra - men Hong Kong förändras snabbt och den håller inte riktigt måttet efter de här åren.

Kreativ fotografering med rätt EXPONERING

Suverän

21 februari 2009

Denna bok är perfekt för nybörjaren/amatörfotografen som vill förstå grunderna i fotografering - digital som analog. Lättläst bok med bra upplägg. Har du, som jag, haft svårt att få grepp om vad bländaren och slutaren gör, varför olika brännvidder slutar i olika resultat och varför bilden blir blåaktig istället för vit så är den här boken en god investering.

Baka med mindre socker

Någon har inte tänkt hela vägen...

2 september 2016

Recepten är inte helt korrekta alla gånger - på bland annat rulltårtan (med fikonkräm) ska det, enligt ingrediens listan, vara 2 fikon i smeten. I beskrivningen finns det ingenstans NÄR/HUR fikonen skall ned i smeten. Vidare på samma recept finns det ingen angivelse om vilken temperatur ugnen ska ha när den ska gräddas. Fler fel/missar som dessa finns och det är ganska störande. Jag har fått gissa och laborera för att hitta ett lämpligt sätt att hantera det. Men så onödigt. På grund av detta har hänt att jag måste göra recepten en-två gånger innan jag lyckas hitta exakt hur det ska bli bra. Då ingredienserna i sockerfri/glutenfri bakning är betydligt dyrare än de traditionella är det riktigt, riktigt dåligt att inte ha bra recept och beskrivningar från början.
Annars tycker jag recepten är roliga och goda.

Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk

Enformig

2 september 2016

Sedan ett halvår tillbaka äter jag inget raffinerat socker över huvud taget så att lära sig baka utan både gluten och socker har varit en utmaning. Så efter att fått lära om mig helt vad bakning är utan socker och gluten kan jag tycka att den här boken, jämfört med några av de andra böckerna på marknaden om samma ämne, är lite enformig. Men som komplement till de andra böckerna är den helt klart bra.

Must Sees Hong Kong

2 september 2016

Lonely Planet Pocket Hong Kong