Användarprofil Arne Nilsson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Arne Nilsson

Antal betyg: 24
Antal recensioner: 19

Den gudomliga komedin

För han som har huvudet på skaft

13 april 2018

Jag tog mig slutligen igenom detta storverk. Det var med möda jag simmande genom helvetet, och det var med ännu större möda jag överlevde paradiset. Ingen, inte ens jag, kan väl förneka att detta är ett verk som gjort ett bestående avtryck på den litterära djungeln. Men med detta sagt kan jag inte precis säga att det är en bok som är lättläst. Det är ju en klassiker så den är ju därför bra också. Jag är väl helt enkelt för enkel och okristlig för att nappa på intellektuella lockbeten som här erbjuds av Dante. Nilsson rekommenderar denna Gudomliga Komedi till han som kan läsa och tänka skarpt.
Arne Nilsson, Borås

Frankenstein

En sytlig historia

11 april 2018

Jag såg denna kända historia på film som pojk. Många år har gått och jag har blivit man. Jag var mycket attraherad av makabra krumsprång av denna sort som pojkvasker. Nu när jag är karl finner jag en del av det välskrivna ruskigheterna som intellektuellt övervåld. Det ska tilläggas att denna bok har många fina aspekter. Den är ju en klassiker så av dessa anledningarna kan den rekommenderas. Personligen blir jag lite deppad av klassiker. Men denna bok kan passa bra i varje bibliotek, särskilt om du inte är mörkrädd vill säga.
Arne Nilsson, Borås

Om våren

Farväl frekventa läsare, farväl till resten också

2 juni 2018

Arne Nilsson är inte en man som talar väl under censur. Jag talar kanske ännu sämre när jag är fri från censurens tunga bojor. Hade alla mina ord jag yttrat under mina nästan sjuttio år i livet blivit censurerade kanske mitt liv sett annorlunda ut, kanske hade detta varit till min fördel. Vem vet? Hade jag levat under censur hade jag varit lika stum som Stevie Wonder är blind. Mitt olidliga humör är en eld som enbart skulle kunna släckas av spriten. Men alkoholen och eldens vigsel har ju visat sig stormig i hembrännerier och så, så min metafor var väl inte en skulptur formad av vishetens händer. Jag har förstått att mina barska, socialistiska ordval inte riktigt visat sig lämpliga för mina bokrecensioner här på Bokus. Jag svär som den sjaskiga Boråsarbetare jag är, men försöker att avstå från denna vana nu i min avskedsrecension här på Bokus. Jag vet att jag har haft många entusiastiska läsare i mina stundtals ampra men moraliska recensioner. Jag hoppas ni kan klara er utan mig, en hårt drickande socialist, som är formad ifrån den blekaste leran och blåst i liv av de tröttaste av lungor.
"Vilken fin butik Bokus är" - sa jag igår till min bror, Kaj Konjak. Han höll med med ett nickande.
Kalle Ove Knausgård är en man som är mig kär som sjuttsingen, järnspikar vad en karlsloken är vacker! Han skriver så blekt att jag läser med det godaste av samveten. Fy fanken vilken fin bok. Fy fabian vad Knausgård kan när han vill, och han vill då alltid. Sablar vilken karl! Fy hundan vad trist det känns att säga er farväl nu, kära Arne Nilsson anhängare. Men, fy attans, jag får ändå avsluta min karriär som bokrecensent med en dikt: en dikt om min älskade Knausgård:

Jag har en vän som är mig kär
Som jag längtar till var jag än är
Jag önskar jämt att han var här,
Där jag än är,
Och inte där
Där han än är
Han är mig kär
Snart är livet slut och vi får springa ut
Men jag vill vara där, där Knausgård är om jag får lov

Arne Nilsson, Borås

A clockwork orange

Framtiden har anlänt , vågar du träda in?

13 april 2018

Jag köpte denna bok som en present när min vapenbroder Harrys flickas pojk firade jämnt. Gissa om den gjorde succé! Som en pensionerad arbetare känns det kanon att finna fin litteratur till resonliga priser. Jag kan rekommendera denna till den som har det gott ställt, till den som har det knapert och alla där i mellan. Då jag själv endast är en enkel arbetarman så är tung litteratur av denna sort svår att kämpa sig igenom. Men jag har fått det berättat för mig att detta är en dystopisk framtidsvision. Fyra pojkar ränner runt och gör sig själva och andra illa. Jag skulle rekommendera denna bok då jag sett filmen (vilken var bra). Sådant här gör mig lycklig!
Arne Nilsson, Borås

Iliaden

Spänn fast bältet, vi har ett äventyr framför oss

11 april 2018

Oj, oj och oj! Vilken resa Homeros bereder oss! Ett äventyr som får televisionen att verka fjuttig. "På Spåret" tar oss ut i världen. Iliaden för våra själar in i evigheten. Vi lär känna oss själva på detta äventyr, så det blir därför en otäck resa i sina stunder. Inget bibliotek kan kallas bibliotek utan en kopia av detta verk. Rekommenderas! Men glöm inte att läsa Odysséen också, pojkar och flickor.
Arne Nilsson, Borås

Processen

Följ med till ett samhälle som är tråkigt

14 april 2018

Här bjuds vi in i ett mörkrets värld, en värld utan ljus. Jag tyckte detta var en fin berättelse.. Lite ofullständig kanske men detta kan ju bottna i det faktum att detta är, vad jag förstått, ett ofullbordat verk. Efter jag läst Förvandlingen svor jag på att aldrig läsa något av denna häxmästare igen. En son, jag minns inte vilken, propsade dock på att jag skulle sjunka ned i detta verk, så jag lyssnade. Jag är ju bara mänsklig. Jag har blivit kallad barsk, kärv och amper men jag är en karl och det väntas ju då att man talar som en då också. Det har Kafka här gjort, talat som en karl menar jag. Han var tydligt en karl, en brysk karl. Han talar på ett språk jag tror du kan identifiera dig med om du är som han.
För att återvända till Förvandling : detta var ett verk som saknade pondus och power enligt Nilssons handbok. Jag tyckte att Kafka utnyttjade sin makt som akademisk intellektuell i var ord. Jag kände att det var svårt att relatera till den suspekta metamorf som så pretentiös flöt ur Kafka i den populära sagan. Jag vet inte allt för många karlar som vaknar upp som insekt på morgonen. Jag känner en del karlar med besynnerliga åkommor men vi får väl ändå dra en gräns mellan litteratur och Borås! Jag får dock säga att denna man säkert visste en del och annat om litteratur, annars hade han väl inte varit författare?
Arne Nilsson, Borås

2 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Kommunistiska manifestet

En hörnsten i varje sunt bibliotek

15 april 2018

Som en vänsterkille som ger blanka fan i borglighetens väldukade glufsfestar-bord känns det viktigt för mig att förankra mig vid det sparsamma men moraliskt dukade bordet som heter Karl Marx. Jag är en kille som jobbat med järn och sågar vid en sjaskig industri i Borås mer blygsamt klädda kvarter, så jag sympatiserar därför med Marx eftersom han sympatiserar med mig. Jag svär mycket och jag dricker ännu mer men jag gör det för pengar jag förtjänat. För pengar jag svett och svetsarbetat för. Jag är en robust man, men jag är robust av rätt anledningar: jag är en arbetare som spenderar mitt arbetarkapital så som du misstänker en karl skulle göra det. Kapitalism är fel av de enkla anledningar att man känner sig så skyldig att vara rik när andra är fattigare eller rikare än du. Jämställdhet är snarare en skuld än en rättighet: prisa Marx och hans hälsosamma ideal, pojkar! Jag är en socialist så jag bryr mig, av de enkla anledningarna inte så mycket om skryterier så som intellektualism och trevligheter såsom, religion och familj. Jag ska tillägga att jag har varit gift och har en satans massa barn, ingen av dom tycks dock dela mina enkla ideal och min purkna attityd. Men jag hoppas för skymningarnas skull att dessa pojkar och flickor i alla fall kan överväga att läsa Marx. Jag är socialist snarare än kommunist av den enkla anledning att jag tycker att kommunismen för med sig ett namn som kan uppfattas som otäckt. Men jag är, och kommer alltid vara: socialist! Det är den ända sanna tron i Nilssons blygsamma små arbetarögon. Jag tror på socialism på samma sätt borgarna tror på Jesus. Jag ÄR socialist. Man blir en bättre karl om man vågar erkänna att man är mindre än samhällets huvuddikterare: socialismen. Du är aldrig större än din ideologi så varför inte omfamna detta faktum och bli riktigt liten en gång för alla?
Jag skulle starkt rekommendera detta opus till alla med moral eller till han som söker.
Arne Nilsson, Borås

Urkällan

Socialismens dekret har tappat ordet

14 april 2018

Nu har den här gamle hårda arbetaren, med blygsamt intellekt och ampert utseende, fått sig ännu en käftsmäll. Rand sparar inte på krutet när hon spränger sedesamhetens bärande bjälkar. Ihop rasar all politisk utveckling mellankrigstidens arbetare så mödosamt byggt upp. Socialismens dekorum är sårat. Därmed är jag sårad! Men låt er inte bli dekouragerade av detta giftets monument, det är ju endast litteratur. Men man kan ju inte låta bli att reagera! Vi leds in i tankebanor som tycks viska åt oss: "Jobba för dig själv och du är ett redbarhetens barn" Howard Roark är inte en redbar man i mina ögon. Han är fuskspelare som vägrar tillhöra det stora - och som där istället försöker forma det stora.
Kollektivismen får sig alltså en redig dask av Rands skarpa tunga. Verbala uppkastningar träffar den här pensionerade boråsaren rakt i ansiktet. Men jag får tillägga att denna otympliga bok med sina otympliga budskap ändå får igång tankarna hos en odelbar knekt som jag. Läs den här om du vill reagera och tänka därefter.
Arne Nilsson, Borås

Ulysses

En enkel man talar, men var finns jag?

13 april 2018

Mycket har ju karl närmare sjuttio bast hört om detta påstådda mästerverk. Jag läste denna ifjol och upplevde inte den extas jag hört att detta verk kan framkalla. Detta är en saga om en enkel mans dag. Jag är också jag en enkel man men kände då inte igen mig i Leopold Blooms själsliga vandringsfärd. Kanske kan detta faktum bottna i att detta opus var skrivet för nästan hundra år sedan. Det kan också bero på att jag är en boråsare och Bloom är från Dublin. Kulturskillnader är nyttigt och fint men de kan ibland ställa dig undrades och frågandes i din inskränkta säkerhet. Jag får nog ändå rekommendera detta
storverk till han som har tid och är intresserad av litteratur. Jag är inte vidare intellektuell av mig - Den oförblommerade sanningen gestaltar mig som en flagrant och ibland ignorant man. Men jag vet vad jag vill: Jag vill inte läsa denna fattigmans bibel igen.
Arne Nilsson, Borås