Användarprofil Claes-Göran Wallhager / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Claes-Göran Wallhager

Factfulness : tio knep som hjälper dig förstå världen

Modererad info

28 november 2018

Hans Rosling var en engagerande estradör och föreläsare och hans engagemang är vida känt. I boken såväl som i sina framträdanden bjuder sig för det mer pålästa auditoriet bilden av en obotlig optimist. Rosling är liksom jag läkare och svurit läkareden om vårt oinskränkta engagemang för individens goda. Det är inget fel att gagna individen, men idag har människan tappat fotfästet i tillvaron. Mångfalden och den globala miljön är idag allvarligt hotad av det ensidiga premierandet av människans intresse utifrån det humanistiska individperspektivet. Evolutionens krafter och omsorg om arten är mycket starkare än individens önskningar om överlevnad om denna inte ursprunget från att vara anpassad i ett mycket större perspektiv än som normalt framträder i den allmänna debatten. Ensidig fokusering på människans behov utgör ett hot mot vår egen överlevnad. Att inte även ta upp detta perspektiv riskerar att göra den visionära överblicken en björntjänst. Hans Rosling hade under sin levnad svårt att tackla kritik mot hans ensidiga beskrivningar och i boken framträder inga tendenser till ett mer artfokuseradd balanserad beskrivning av den hotbild världen befinner sig idag i. Jag har ingen kritik till det han skrivit, men risken finns alltid att det som han inte skrivit kan uppfattas som att det inte heller existerar. Boken leder med andra ord till en beskuren världsbild för de icke pålästa om man uppfattar boken som den kompletta sanningen. För det är det inte och det kommer vi ganska snart få erfara.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Begynnelse

Begynnelse/Dan Brown

15 december 2017

Återigen en bok som tar upp temat var mänskligheten är på väg. Underhållande och skakande. Som tidigare böcker är han ibland lite långrandig för att göra boken tjock. Men ämnena han tar upp är aktuella, svåra och viktiga för mänskligheten att förhålla sig till vilket kan förlåta att man tvingas lägga en del tid att penetrera boken. Man skall inte som läsare komma lindrigt undan.

A Universe from Nothing: Why There Is Something Rath...

A universe from nothing

15 december 2017