Betyg & recensioner av Kristina Simar (Hökerum)

Antal betyg: 37
Antal recensioner: 37

Mormors mat : hundra år av husmanskost

En nostalgisk bok för oss lite äldre

16 december 2015

Författaren har samlat recept från tre generationer; mormorsmor, mormor och mamma. Alla tre jobbade med mat utanför hemmet. Författaren har även gjort en trevlig personbeskrivning om dem.

Här får läsaren läsa om hur man dukade, vek servetter, ofta linneservetter som var manglade. Man får lära sig hur man omvandlar gamla mått till dagens. Om hur viktig söndagsmiddagen var förut. Då skulle man vara finklädd, kanske hade man släkt och vänner på besök eller var bortbjuden. Söndagsmiddagen var veckans höjdpunkt, man satt och pratade om allt som hänt under veckan och tog det lugnt. Ofta serverades det stek av något slag, kanske Slottsstek, Kalvstek, Pepparrotskött eller Porterstek. Recept på kött, fisk, potatis & grönt, soppor, efterrätter och bakverk finns md i boken. Även rätter man åt till högtider och hur man förvarade maten. Allt snyggt uppdelade i kapitel med många kända recept som vi som är lite äldre väl känner till.

Jag känner igen många recept och när jag läste boken blev jag både hungrig och nostalgisk. Minns så väl att jag skulle klä upp mig på söndagarna och väntade på middagen som familjen skulle äta i lugn och ro efter en tung arbetsvecka för pappa och skolvecka för mig. På sextiotalet gick jag i skolan på lördagar och pappa jobbade till ett, så söndagen var den enda dagen vi var tillsammans hela dagen. Maträtter jag minns från min barndom var fisk i alla former, Rådjurssadel, Slottsstek, Pepparrotskött, som jag minns att pappa älskade, han älskade även inlagd strömming och kräftströmming. Farmor var fenomenal på att göra kalvsylta.

Men jag har även en helt annan erfarenhet av andra maträtter, min mamma är född i Norge och jag tillbringade alla somrar hos mormor och morfar. Där åt man mycket fisk, och ofta valkött på söndagarna och en rätt som heter Blannaball, ser ut som kroppkakor, men består av malen fisk. Är tacksam att fått uppleva två olika sorters matkulturer som barn och som jag tagit med mig som vuxen.
Jag saknar söndagsmiddagarna, i dag är ofta söndagar en dag man inte står vid spisen i flera timmar, fredagmyset har tagit över och jag tror att söndagar numera är Pizzans dag.

Jag verkligen älskade denna bok, och nu till julen när det är min tur att göra Janssons frestelse, så kommer jag att använda mig av receptet som finns i boken.

Har visat mina döttrar boken och de fullkomligt älskar att bläddra i den, för att se och även fråga mig vilka rätter jag åt som liten, de kommer alldeles säkert att prova att laga några rätter. Även mitt äldsta barnbarn som är utbildad kock tycker att det är spännande att bläddra i boken för att se hur annorlunda maträtterna var när jag var liten, mot de rätter de tillagar på restauranger i dag.

Kristina

Jag är Malala : flickan som stod upp för rätten till...

En stark och utlämnade, viktig bok

27 oktober 2015

Malala berättar öppenhjärtligt om sitt liv i Swatdalen och hur det förändras i och med talibanernas intåg 2007. Det är en skrämmande läsning att höra hur folket i Pakistan blir behandlade av talibanerna, och hon beskriver det så intensivt och välskrivet för att vara så ung. Jag grips tag i hennes berättelse och blir väldig emotionellt påverkad av den ondska som finns i världen. Det var en enorm tur att denna underbara flicka överlevde beskjutningen mot henne, så hon kan berätta sin story. En bok som jag tycker alla bör läsa och den bör vara obligatorisk i skolan. Här får man en inblick hur det är att leva i krig och tortyr, kanske många kan bättre förstå varför människor flyr till andra delar av världen när man läst den.

Älskaren från huvudkontoret

En psykologisk deckare när den är som bäst

27 oktober 2015

En riktigt, riktigt spännande psykologisk thriller. Både karaktärer och miljöer är beskrivna realistiskt och med stor närvaro. Jag som föredrar psykologiska deckare framför vanliga pusseldeckare sträckläste boken. Det gjorde ingenting att den hade många sidor, för den var lättläst, men språket var för det inte torftigt. Camilla Grebe behärskar en estetisk berättarteknik som gör att storyn aldrig blir långtråkig. Hon beskriver på ett starkt sätt en traumatisk barndom med en missbrukande förälder och även hur det sätter sina spår när man blir sexuellt utnyttjad som barn. Hur stora konsekvenserna kan bli av upplevt sådana hemskheter. Har läst de böcker hon skrivit tillsammans med sin syster Åsa Träff, som alla varit spännande och intressanta böcker, men hon klarar sig även utmärkt på egen hand. Längtar redan till nästa bok kommer ut.

Det som inte dödar oss - Millennium 4

Inte i närheten av Stieg Larsson

11 december 2015

Jag är väldigt tvetydig till denna fjärde del. Ibland gick det fort att läsa och det flöt på bra, för att i nästa stund vara trögläst och ointressant, orkade bara läsa några sidor, innan jag lade boken ifrån mig. Tycker att detta med att Lisbets Salander blir mer och mer en superkvinna känns fel. Det räcker med att hon är specialist på att hacka sig in på andras datorer, men att hon nu också är ett mattegeni stör mig. Att det även dyker upp en tvillingsyster som är otroligt vacker och som alla män charmas av känns också fel. Vacker men ond, lik sin hemske far, det blev lite för mycket, för min del. Jag är mycket tveksam till att det var en bra idé att göra en fjärde bok. Även om David Lagercrantz är en mycket duktig författare på alla sätt och vis, så var det inte Stieg Larssons ord.

Kristina

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Svenska skrivregler

Alla regler inom svenska språket du behöver kunna

25 september 2018

En perfekt bok både för dig som arbetar med att skriva svenska språket och du som vill kunna skriva korrekt.

Här finns exempel på hur dialoger ska skrivas, hur du skriver meningar grammatiskt korrekt, vilka högtider som ska stavas med versaler och vilka som stavas med gemener. Vilka ord som ska ska skrivas ihop och vilka som ska särskrivas, och mycket mycket mer.

Eftersom det är Språkrådets svenska regler som gäller och boken används också som studenlitteratur i svenskautbildningar på högskola/universitet, är boken ett måste för skribenter av alla slag.

Magiska fingrar

Både en välskriven och vackert illustrerad barnbok

25 januari 2016

Denna bok är en färgglad illustrerad barnbok, med text. Den handlar om Funny, som har tappat sin guldmedaljong och hon letar desperat efter den i trädgården. Var kan hon ha tappat den? Kanske vid den gamla eken? Hon funderar lite och kommer på att om hon provar att knäppa med fingrarna, kanske den dyker upp. Hon slår ihop tummen och långfingret! Oj, helt plötsligt kan hon prata med den gamla eken. Eken säger till Funny att hon ska leta under eken, och Funny ger sig på utflykt inne i eken, där träffar hon på en spindel, usch och fy, hon som är så rädd för spindlar och denna spindel verkar vara elak. Men Funny ger sig inte, att hitta medaljongen är viktigare, så nu får hon inte visa sig rädd. Hon träffar även på lysmaskar och en liten mus som försöker hjälpa henne. Hon får vara med om ett riktigt äventyr där nere under eken och tänk att hon verkligen hade magiska fingrar. Nu gäller det bara att hitta medaljongen.

En fantastisk barnbok, rolig text och underbara illustrationer i färgglada färger. Boken fick mig att tänka på Alice i underlandet, hon var också i underjorden och träffade på en massa märkliga pratande djur. Kan tänka mig att boken passar för barn som lärt sig läsa, kanske från nio-tio år för att själv läsa. Men en vuxen kan läsa den för yngre barn, och tillsammans med barnet titta på de fina bilderna och förklara bokens innehåll utifrån dem. Hoppas att Staffan Götestam och Louise Jacobsson skriver och illustrerar fler böcker om Funny, för den lilla flickan har nog många äventyr att uppleva.

Kristina

Färjan

En roman i Stephen Kings anda

5 oktober 2015

Äntligen har Sverige fått en författare som kan skriva i Stephen Kings anda. De flesta som rest med en Finlandsfärja vet nog hur det går till ombord och det belyser Mats Strandberg på ett perfekt sätt. Många dricker sig så berusade så de inte hittar sina hytter, och de spyr överallt, unga som gamla. Här är nog även många otrogna, men det finns även de som reser för matens skull och för att få se vår fina skärgård. Men ingen har nog upplevt en sådan skräck som i denna bok. Det var en sträckläsare och skriven med mycket inlevelse och bra gestaltning av både karaktärer och miljöer. Jag har läst alla böcker Mats Strandberg skrivit och han bemästrar all genrer lika bra. En sak har han lyckats övertala mig och det är att inte jag kommer resa med någon Finlandsfärja igen. För så skrämd som jag blev av denna resa, det räcker för hela livet. Känner bara att de var en otrolig tur att jag inte var fysiskt närvarande, för då hade nog denna recension inte blivit av.

Kristina

Det är något som inte stämmer

En mer tragisk roman av Martina Haag

18 november 2015

Läsaren får följa Petra Wallin när hon är i Lappland och de gäster som dyker upp där, och hur hon tänker tillbaka på det år som gått sedan skilsmässan från Anders. Parallellt får läsaren ta del av Petra och Anders sista tid tillsammans som gifta, hennes förtvivlan över att blivit sviken av den man hon älskar. Martina Haag, som brukar skriva roliga romaner om relationer, har verkligen lyckats att beröra mig med denna tänkvärda och dystra roman om hur ett äktenskap helt plötsligt går i kras. Martina Haag berättar med mycket inlevelse och gestaltar känslor på ett förträffligt sätt. Jag sträckläste ut boken samma dag som jag fick den, kunde bara inte lägga den ifrån mig den. Martina Haag har hittat en ny genre, att skriva sorgliga böcker med ett psykologiskt innehåll passar henne perfekt, precis som alla roliga böcker hon skrivit. Jag älskade boken och led med Petra Wallin.

Nazismen i Sverige 2000-2014

En välskriven och intressant faktabok om nazism

12 juni 2015

Detta var en mycket intressant och givande faktabok om nazismen i Sverige. Från 1980-talet och framåt är det många händelser som jag känner igen. Att en skinhead blev mördad på 1980-talet, minns jag väl. Bråket i Salem, nazisttågen i Stockholm, kravellerna i Kärrtorp och Svenskarnas parti som tågade genom Jönköping, där jag själv bor. Kyrkklockan i Sofiakyrkan ringde och motdemonstranter samlades där. Däremot hade jag inte klart för mig hur det var på 1930-1940-talet, att det redan då fanns främlingsfientlighet i den grad som författaren skriver om förvånade mig lite. Boken är akademisk skriven och innehåller många olika begrepp, förkortningar på olika partier och kan vara svårläst för de som inte är bevandrad med det språket. Jag själv kommer att läsa hennes andra böcker, som jag tyvärr har missat att läsa och främlingsfientlighet lär tyvärr inte försvinna, så jag hoppas Heléne Lööw skriver fler liknande böcker.

Kristina