Användarprofil Emelie / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Emelie

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Vem snodde osten?

Riktigt bra!

10 april 2017

Otroligt bra och lättgriplig bok. Väldigt bra om man har svårt för förändringar eller ska leda förändringsarbete. Jättebra bok som på ett lätt och underhållande sätt får en att tänka om. Man kanske kört fast i livet, man klarar inte av alla förändringar och man mår dåligt och är rädd. Någonting kan ha inträffat och man kommer inte vidare själv. Då är denna boken suverän. Den har hjälpt mig ändra synsätt på stora och mindre livsförändringar. Den är så otroligt enkelt skriven och kan verka basic när man bara läser utan att verkligen tänka vad det verkligen står, men den kan bli hur djupgående man vill beroende på hur man tar den till sig och läser den. Rekommenderas varmt!

Hjälp jag är utmattad

Ganska platt och enkel bok, men en del goda råd

9 september 2019

En ganska övergripande och enkel bok. Går inte jättemycket på djupet. Personlig och beskriver författarnas liv, ganska övergripande. Jag hade velat ha mer djup.

Dock mådde jag till viss del sämre av att läsa den, då den förutsätter dels att man har vänner och en fungerande familj, men även att man bor i närheten av Göteborg eller Stockholm. Många som bränt ut sig har just ensamhetsproblem och att man kanske inte har så mycket kompisar kvar. Vissa av råden i boken är just att ta hjälp av kompisar. Ringa dem när man har det svårt etc. Många jag känner som är utbrända + jag själv, har inte det. Likaså utgår den lite ifrån att man har barn och familj, vilket heller inte alla har. Och den rekommenderar att man söker hjälp, t.ex. i stressgrupper, vilket bara finns i Sthlm och Göteborg.

Men där är bra kortare listor i boken med varningstecken samt hur man behöver ändra sitt tänk att vara och tänka, ganska kortfattat och övergripande.

Så den kan vara en bra första bok för den som lever "som alla andra", dvs. inte har andra diagnoser eller trauman med sig, utan blivit utbränd via t.ex. jobbet, och som har nära till Sthlm eller Göteborg. Men har man mer problem sedan tidigare, kanske den inte ger lika mycket.

Jag har själv plockat russinen ur kakan och tagit till mig de delar där jag känner att jag kan få ut något av den. Resten har jag struntat i. Den gick väldigt snabbt för mig att läsa ut. Denna bok hade jag inte köpt själv, utan har bara lånat den.