Användarprofil Enfiktivresa / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Enfiktivresa

Antal betyg: 15
Antal recensioner: 15

Arv och miljö

Trasiga relationer

9 september 2018

"Arv och miljö" är min typ av bok! Jag älskar att läsa om familjer i olika konstellationer, relationer till både föräldrar och syskon. Familjehemligheter och vad som egentligen sker under den välputsade fasaden. Gillar du dessa ämnen tycker definitivt att du ska läsa denna!

Bokens huvudperson och berättarröst är Bergljot, hon är i femtioårsåldern och har av olika orsaker (som efter hand dagas upp) brutit med sina föräldrar, det har även hennes bror Bård gjort. Däremot har systrarna Astrid och Åsa behållit en nära och varm relation till sina föräldrar.

Dessa trasiga relationer blir än mer söndriga och konflikten mellan syskonen och föräldrarna eskalerar när frågan om föräldrarnas arv kommer upp. Det visar sig att systrarna Astrid och Åsa kommer att få ärva varsin stuga som alla fyra syskonen har en relation till och att Bergljot och Bård kommer att kompenseras med en summa pengar var. Astrid och Åsa tycker att uppdelningen är rimlig medan varken Bergljot eller Bård känner sig tillfreds med denna uppdelning. Denna arvstvist är historiens startpunkt och nav.

Det är en starkt berörande och många gånger sorglig historia om en arvstvist som river upp gamla sår och skapar nya. Ett på många sätt ständigt aktuellt ämne. Hur denna typ av konflikt tenderar att gå i arv när de fyra syskonens barn tar ställning i en konflikt som inte är deras egen som påverkar dem djupt och få konsekvenser för deras relationer till sina kusiner. "Arv och miljö" är en läsvärd bok som väcker många tankar.

4 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Eremitkräftorna

Släkten & relationer i centrum

22 augusti 2009

Eremitkräftorna är den andra boken i en serie om tre böcker som Anne B Ragde har skrivit om familjen Neshov. Jag var inte jätte imponerad av den första boken, Berlinerpopplarna. Men den var trots allt lite mysig så jag bestämde mig för att ge bok nummer två en chans. Det var tur, för enligt mig är Eremitkräftorna bättre än sin föregångare.

Eremitkräftorna tar vid där Berlinerpopplarna slutar så det är en klar fördel att ha läst böckerna i ordning. Läsaren får följa dessa personligheter under en tid i deras liv. Handlingen går framåt i ett behagligt tempo och det är en mysig bok som ger mig en bra känsla. Jag sympatiserar med karaktärerna och deras vitt skilda problem. Klart läsvärd om man är ute efter något lättsmält med hög mysfaktor.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Om vänskap över generationsgränser

22 augusti 2009

Med tanke på hur fina recensioner denna bok fick då den kom ut, tog det lång tid innan jag läste den. Jag tror att jag helt enkelt var lite skeptiskt. Efter att ha läst den kan jag konstatera att det inte var helt fel. Jag tycker att det är en fin, lågmäld bok men inte bland det bästa jag läst.
Boken handlar om vänskap. Vänskap mellan en ung och en gammal kvinna. Veronika hyr ett hus i byn där Astrid bor. Orsaken är att hon behöver komma bort och skriva färdigt en bok som hon arbetar med. I grannhuset bor Astrid, som hela sitt liv har bott i detta hus. Sakta men säkert utvecklas det en vänskap mellan de båda kvinnorna och de delar med sig av sina hemligheter och sorger.
Det känns som att boken skrapar på ytan till olika intressanta områden som sorg, ensamhet, vänskap och svek. Men på något sätt är det på ytan som det stannar. Jag upplever inte något djup i varken karaktärerna eller i händelserna.

Häxan från Portobello

Fascinerande historia & berättarperspektiv

22 augusti 2009

Jag har läst några av Coelhos böcker och denna är (tillsammans med Zahiren) den bästa jag läst!
I centrum för bokens handling står Athena, häxan från Portobello. Frågan som boken ställer sig är vem är Athena, denna gåtfulla kvinna? För att få veta hennes historia berättas den av de människor som kände henne. Varje kapitel berättas av en person som kände Athena, de berättar om henne eller om någon händelse hon varit inblandad i. De olika berättarrösterna återkommer och sida för sidan så fogas deras berättelser samman till en bild av Athena.
Det som fascinerar mig med boken är främst den annorlunda berättarstilen. Historien är vacker och slutet oväntat.

Getting Over It

Kluven

20 augusti 2009

Egentligen finner jag själva handlingen i Gå vidare ganska platt. Huvudpersonen Helen har ett rörigt och icke tillfredsställande liv. Hon trivs inte med sitt jobb, har problem med kärleken och inte heller relationen till familj eller vänner är okomplicerad. Så boken har alla de vanliga chic lit -ingredienserna. Trots det funkar inte handlingen det är som att den inte lossnar. Att boken tog den engelska publiken med storm har jag lite svårt att förstå. Det konstiga är att jag ändå blir fast i boken, jag gillar Helen och tycker om att få följa hennes liv. Boken är humoristisk och har sina poänger. Det är en semesterbok som passar att läsa när man inte vill anstränga sig.

Mord.net

Bok skriven som en film

20 augusti 2009

Boken är uppbyggd av flera sepparata livsöden som nästan beskrivs i novellform. Dessa livsöden är riktigt bra berättade och flera av dem är värda en egen bok. Alla dessa livsöden kopplas samman genom en övergrippande historia som enligt mig är alldeles för svag. Den övergripande historien är långtifrån så intressant som de små novellerna. Boken är spännande och man vill hela tiden läsa mer. Det ryktas om att boken kommer att bli en hollywoodfilm och det förvånar mig inte alls, det verkar nästan som att den skrivits för att bli film.

Detta är den första bok jag läst av Dan Buthler och Dag Öhrlund och jag kan rekommendera den men samtidigt är jag tveksam till om jag kommer att läsa deras andra böcker.

Maisie Dobbs

En lagom bok

27 juli 2009

Året är 1929 och handlingen utspelar sig i London där Maisie Dobbs precis startat en privatdetektivbyrå. Boken har två huvudspår, dels får läsaren följa Masie i hennes arbete som privatdetektiv. Men vi får också lära känna Masie och de personer som står henne nära. Läaren få bland annat veta hur det kommer sig att en flicka som började in karriär som tjänsteflicka startar en egen privatdetektivbyrå.

Detta är en bok som jag skulle beskriva som lagom. Den är inte dålig men den är inte heller något utöver det vanliga. Enligt min uppfattning beskriver författaren miljöerna och tidsandan på ett trovärdigt sätt. Även porträttet av Maisie är övertygande, det känns som att jag lär känna henne. Tyvärr finner jag inte bokens handling speciellt intressant vilket drar ner helhetsomdömet.

Ur vulkanens mun

Realistiskt skildring

23 juli 2009

En realistisk berättelse om en helt vanlig familj i kris. Föräldrarna Anna och Mats osämja går ut över både dem själva och deras två barn. För att försöka vända den negativa trend de hamnat i beställer de alldeles för dyr charterresa till Sicilien med höjdpunkten att besöka vulkanen Etna. Naturligtvis löses inte alla problem för att familjen åker bort, problemen packas ner och följer med. Något måste hända, förändras annars kommer relationen mellan Anna och Mats att krascha och ofrivilligt tar de med sig barnen i fallet.

Berättarrösten är Annas, det är ur hennes perspektiv vi får följa familjen. Jag hade tyckt det vore intressant att även få följa Mats tankar och reaktioner utifrån ett inifrånperspektiv. Boken är engagerande. När jag hade börjat läsa gick det fort till sista sidan, dels eftersom språket är vardagligt men även för att jag vill veta hur det kommer att gå för familjen.

Tusen strålande solar

En stark, levande roman

23 juli 2009

Tusen strålande solar är en stark, levande roman om livet i nutida Afghanistan. Den handlar om makt och vänskap, starkare än livet.

Genom boken får vi lära känna kvinnorna Mariam och Laila. Vi får följa dem genom deras uppväxt och vuxenliv. Deras liv sammanflätas och mellan dem växer det fram en orubblig vänskap. Vi får följa deras liv och genom dem får läsaren även en inblick i Afghanistans situation de senaste årtiondena. Det är en lärorik aspekt av boken då krig och politiska beslut blir lättare att ta till sig då man ser hur det påverkar vanliga människor.

Detta är en gripande historia som är svår att lägga ifrån sig. Den speglar kvinnans situation på ett realistiskt och osentimentalt sätt. Många gånger glömmer jag att Mariam och Laila är uppdiktade karaktärer, personporträtten och deras öde är så levande och verkligt beskrivna.

Språket är vacker och samtidigt lättillgängligt. Det är en njutning att läsa.