Användarprofil Mattias Lindberg / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Mattias Lindberg

Die Wise

Respektfullt och utmanande

4 januari 2016

Stephen Jenkinson är den mest gedigna tänkaren jag stött på. Med störst intellektuella hederlighet och respekt för ämnet och för alla inblandade parter tar han sig an frågan vad döden är och vad det skulle kunna vara i det nordamerikanska samhället. Stephen menar att det är ett dödsfobiskt samhälle och om detta även gäller för Sverige få var och en själv avgöra. Lyssna gärna några av intervjuerna med honom som finns länkade på hans hemsida som ett komplement till boken för att få en känsla för Stephens personlighet och djup.

Great Crash 1929

För höga förväntningar

4 januari 2016

I många sammanhang där det skrivs om ekonomiska bubblor och krascher så refereras det till denna bok som en bra genomgång av den amerikanska börskraschen 1929. Boken är en ganska detaljerad genomgång av utveckling under hela 20 talet, detaljerat dag för dag under de största kursrörelserna runt själva kraschen och sedan en del om efterspelet. Boken läses bäst som en lång artikel som redovisar mycket information och ger sig ut på en del tyckande men som saknar en övergripande idé eller analys som skulle kunna hålla ihop berättelsen. Boken ger fakta men inte förståelse.

Nollsummespelet : teknikfetischism och global miljör...

Bra sammafatning av nuläget

4 januari 2016

Detta är den efterlängtade uppföljaren till myten om maskinen från 2007. Där Myten om Maskinen var en samling mer eller mindre sammanhängande artiklar är detta en genomtänkt bok. Här tar Alf Hornborg ett helhetsgrepp på frågan om hur ekologi och ekonomi hänger ihop och formar vårt världssamhälle igår, idag och imorgon. Bl.a. visar han hur modern teknik omfördelar resurser på det globala planet snarare än att skapa nya vilket har stora konsekvenser för vilka utvecklingsmöjligheter som är möjliga. Ambitionen är att forma ett teoretisk ramverk som går bortom de begränsande uppdelningarna i natur och samhälle i alla dess former utan att förlora nyttan av dessa aspekter. Han gör detta på ett noggrant och övertygande sätt med bibehållen akademisk hederlighet. Texten är befriande saklig och ger förutom en Alfs egna slutsatser en bred genomgång av ämnen som miljöhistoria och miljögeografi m.m.