Användarprofil Anna Bokmal / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anna Bokmal

Antal betyg: 73
Antal recensioner: 71

Anteckningar från en orolig planet

Jag mår bättre redan efter första kapitlet!

27 april 2019

Matt har levt med ångest och panikattacker under många år, och berättar om sina erfarenheter och vilka tankar det har väckt hos honom. Han börjar leta efter samband mellan hur kan mår, och hur världen han lever i ser ut.

"När till och med själva planeten vi bebor är stressad, är det så konstigt att vi också är det?"

Jag älskar den här boken redan efter den inledande delen.
Som det här med att vi är uppkopplade hela tiden. Med stor igenkänning nickar jag ivrigt, men ja! - det är ju precis så här jag känt och tänkt också! Jag läser högt för min man, som även han bekräftar att det är ju precis så det är. Skillnaden mellan min man och mig är att jag är den uppkopplade av oss två. Jag har upplevt att min skärmtid börjat besvära mig, medan min man knappt rör sin telefon om han inte ska ringa någon, han har inte ens skaffat Facebook. Han verkar klara sig bra ändå. Kanske bättre utan. Det kan inte kan vara sunt att fortsätta så här. Människor stirrar mer och mer på sina telefoner och kommer allt längre från varann, och oss själva. Så när jag får den här fantastiska boken i min hand, så är det klart att jag jublar.

Det här är en smart, skarpsint och filosofisk bok. Utan pekpinnar förmedlar författaren en rad kloka sanningar, och tankar, på ett kärleksfullt sätt om hur vi kan leva mer harmoniskt. Att kliva ut ur boxen, välja och tänka själva. Jag läste ut boken på bara några timmar, med stor behållning. "Anteckningar från en orolig planet" skänkte mig ett slags lugn i sinnet, en känsla av att jag är på rätt väg, och en stor glädje att vi är fler som tänker i samma banor. Det finns ett hopp för denna oroliga planet, och människorna som bor på den, ändå!

Mörkrets barn

Fantastisk läsupplevelse!

25 oktober 2020

Mörkrets barn är en historisk kriminalroman, och samtidigt så mycket mer. Det är en resa i det engelska klassamhället under 1880-talet och en vacker samkönad kärlekshistoria. Det är fantastiska miljöbeskrivningar och ett målande språk som placerar mig direkt i händelsernas centrum. Det är lika lätt att leva sig in i berättelsen, som det är lätt att bli kvar i den.

Med de närmare 500 sidorna ges det gott om tid att komma riktigt inpå karaktärerna, och spänningen byggs upp på ett skickligt sätt. Fascinerande att kunna berätta en romantisk och vacker kärlekshistoria och samtidigt lyckas med en berättelse om ond bråd död. Under läsningens gång kan jag inte bestämma mig för vilken av delarna i den som lockar mig mest att vända blad i en rasande fart; mordhistorien eller kärleksaffären?

Jag slås utav hur aktuell Mörkrets barn känns, trots att den utspelar sig på 1800-talets slut. Människors utsatthet, inte minst mäns syn på kvinnor och hur trångsynt samhället kan vara på flera plan, är en lika aktuell fråga nu som då. Samkönad kärlek som idag borde vara fullt ut accepterat, väcker fortfarande ilska hos vissa grupper i vårt svenska samhälle på 2020-talet.

Nästa! : en läkarroman

Träffsäker!

29 april 2020

Nästa! är en smart och trovärdig relationsroman med genomäkta karaktär. Jag kommer förmodligen aldrig att se på en allmänläkare med samma ögon igen efter att stiftat bekantskap med Dr Elin. Hennes tankar om patienterna får mig att skratta högt rakt ut flera gånger.

Samtidigt som Nästa! är underbart sarkastisk och slagfärdig så finns där en eftertänksamhet med ett litet skavande obehag över hur vi människor är och agerar ibland. Elins läkarroll står i bjärt kontrast till hur hon själv lever sitt eget liv. Hon har många tankar om och kring patienterna hon träffar, hur de borde leva sina liv medan hon själv inte alls lever upp till den standard hon sätter upp för andra.

Författaren låter oss se det mindre smickrande beteende människor uppvisar när vi inte orkar ta ansvar för en situation eller relation fullt ut. Som läsare utmanas jag att tänka själv, jag får inte "det korrekta" serverat på nåt silverfat, ingen uppläxning alls. Jag finner det befriande, samtidigt bidrar det också till karaktärernas äkthet. För säg den relation som är perfekt, eller följer mänskligt uppsatta normer? Allt sammantaget gör Nästa! tilll en smått beroendeframkallande roman. Det är en sån bok man både vill läsa ut snabbt, men samtidigt vill spara på för att den är så bra.

Trollsländan

Spänning på hög nivå!

7 april 2019

Den 23 december 1980 kraschar ett flygplan i de schwieziska alperna. Det är en enda människa som överlever, den tre månader lilla flickan som får smeknamnet "Trollsländan" i pressen. Utredningen visar att det fanns två spädbarn i samma ålder på planet; Lyse-Rose och Emilie. En rättsprocess dras igång, där bägge familjer så klart vill få vårdnaden om den lilla flickan.

Arton år senare är privatdektektiven som fått uppdraget att lösa mysteriet med flickans identitet på väg att ge upp. Han hittar plötsligt en ledtråd som för honom närmare sanningen. Då försvinner plötsligt Lylie utan ett spår. Vissa gör allt för att återfinna henne, när andra helst ser att hon aldrig återfinns...

Jag fick boken som pocket, den är 452 sidor lång - med rätt liten text. Det är alltså ganska lång bok, min känsla är att den har med fördel gärna kortats ner. Första delen var otroligt bra, jag kunde bara inte släppa den! Vilken story! Fullständigt lysande. Ett idé som fungerar mycket väl före DNA-teknikens genombrott. Med dessa två små flickebarn i en hemsk tragedi och en rik familj, De Carville, som kunde anlita de bästa advokaterna, och arbetarklassfamiljen Vitral som inte alls hade samma resurser - men vägrar att ge upp sitt barnbarn.

Tyvärr tappar boken fart efter ett tag, så litegrann känns det som att författaren "slarvar bort" en helt fantastisk story och idé. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, men med en sån fantastisk inledning så är det lätt att sätta upp höga förväntningar på resterande sidor. Så trots tappet så är det ändå en helt klart läsvärd bok. Bra, medryckande språk som passar en deckare, trovärdiga karaktärer och miljöbeskrivningar. Jag kommer definitivt att läsa Bussis igen!

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Renoveringsobjekten

Underbar!

29 maj 2020

Till att börja med behöver jag erkänna en sak:
Jag är ingen van feelgood-läsare. Nej. Jag tillhör kanske mer feelbad-facket...? nej, skämt åt sido. Men jag gör mina tappra försök då och då, tyvärr slutar det ofta med att jag tappar intresset efter ett par kapitel. Men så ramlar jag över en feelgood som får mig att fastna totalt. Det här är definitivt en av dem.

Underbar historia, genuint äkta och trovärdig på alla sätt med fina karaktärs- och miljöbeskrivningar. En feelgood som har allt; ett mysigt litet samhälle med engagerade människor som vill göra skillnad, och förstås kärlek och ett spänningsmoment. Jag vill packa ihop mitt bohag och sticka till det charmiga Grävinge på stört. Språket flyter lättsamt och självklart, vilket bidrar till att boken bara kan läsas på ett sätt; i ett enda sträck! Det här kommer att vara en av bästa böckerna 2020, utan någon som helst tvekan!

Alicia Månstjärna och den femte pelaren

Sträckläsningsfantasy

2 maj 2020

Det är en bra story och uppbyggnad. Flickan som lever under hemska förhållanden kommer fri och får uppleva en helt annan värld. Intressanta och spännande karaktärer blandas på skolan, olika väsen och personligheter men detta till trots accenteras de precis som de är. Samtidigt finns där förstås spänning och en fara som lurar. Jag gillar hur det övernaturliga vävs samman med det djupt mänskliga; att få höra till och hitta sig själv. Att få vara den man är och leva sitt eget liv.

Det går förstås inte att skriva om den här boken utan att dra paralleller till Harry Potter. Övernaturliga krafter och en skola för magiker. Jag kan tänka mig att författaren hämtat inspiration från Rowlings Potter, men det här är på intet sätt någon blek kopia. Nej, Alicia Månstjärna går helt sin egen väg!

Ser fram emot en fortsättning! :)

Ordentliga människor : hur du styr upp ditt liv så a...

Hej jag heter Anna, och jag är (snart) ordentlig

9 januari 2020

Ordentliga människor är en kombination av en självhjälpsbok för slarviga personer, och en hyllning till ordentliga människor. I en gränslös Pippi-Långstrumps-värld där slarv är normen och det nära på har blivit en diagnos att vara duktig och ordentlig, är det dags att ge upprättelse till Annika-typerna som faktiskt ser till att saker och ting blir gjorda och får vardagen att fungera. Skugge träffar ömma punkter med sitt rättframma och ofta provocerande sätt. Hon är engagerad och brinner för att återupprätta den ordentliga människans rätt att få vara det, utan att skämmas. Jag jublar inombords när jag läser, även om jag ibland blir provocerad, för det är precis det som behövs när man vill göra en förändring. Sanningen! Vill du få ordning på din skit? Gör jobbet då! Sluta maska!

Ordentliga människor är en träffsäker, lättläst, humoristisk och lagom provocerande bok som piggar upp. Med bra och tydliga exempel på hur man kan gå tillväga för att hålla ordning på sina saker, även i det lite större perspektivet - sluta skjuta upp saker för den som har en benägenhet att göra det. En härlig bok att inleda 2020 med! =)

Ett bättre jag : hur självhjälp (inte) förändrade mi...

Självhjälp eller självstjälp?

24 mars 2019

Jag var inställd på att det här var en rolig och lättsam bok. Det ÄR en rolig bok. Bitvis även lättsam. Men den är mer än så, för Marienne gör inte bara dessa tokiga saker utan om tvingar sig själv allt djupare in i sitt inre - tills dess att hon står på kanten till avgrunden. Hon skriver på ett självutlämnande vis, och vågar bjuda på sina inre tankar och rädslor. Boken bjuder på många skratt, och många tankeställare. Vad är värdefullt i våra liv? Vad handlar vår besatthet av lycka egentligen om?

Hur gick det för Marianne, blev hon en bättre version av sig själv efter dessa tolv böcker? Det tänker jag inte avslöja, det får du själv se när du kommer till slutet (facit) av boken "Ett bättre jag, hur självhjälp (inte) förändrade mitt liv". Låt inte titeln leda dig till svaret...

"Faran med självhjälpsböcker är att de får en att tro att om man inte går omkring som en korsning mellan Mary Poppins, Buddha och Jesus så anstränger man sig inte tillräckligt mycket."

Klart läsvärd!

Den onda systern

Galet spännande!

24 november 2020

Rachel Cunningham har frivilligt tillbringat femton år på en psykiatrisk klinik efter morden på sina föräldrar. Nya detaljer framkommer som gör att Rachel börjar tvivla på sin skuld. För att söka svar behöver hon återvända till familjens timmerstuga, djupt inne i Michigans otillgängliga skogar.

Det är ett starkt familjedrama, samtidigt som det är en ryslig spänningsroman. Till en början är tempot relativt lugnt, för att med stigande spänning explodera mot slutet.

En bok som väcker både känslor och tankar. Hur långt är en förälder beredd att gå för att skydda sitt barn? Hur länge går det att blunda och bortförklara det icke önskvärda? Tankar om ondska i dess värsta form, och kärlek i sin allra renaste. Trovärdiga karaktärer som med motsatta egenskaper skapar fantastisk dramatik i berättelsen. Många vackra och långa naturskildringar som gör det lätt att leva sin in i miljön, och väcker en längtan att få uppleva det Michigan författaren beskriver!