Användarprofil - / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av -

Antal betyg: 117
Antal recensioner: 114

1 %-metoden : små förändringar, stora resultat : ett...

Inspirerande och lättläst!

30 april 2021

1%-metoden fokuserar på hur man bryter dåliga vanor, skapar de goda och behärskar de små beteenden som leder till anmärkningsvärda resultat. Clear menar att om du har problem med att ändra dina vanor är problemet inte du. Problemet är det systemen du använder.

Lite trögt i starten, inte så mycket nytt under solen där. Men när Clear går igenom de fyra lagarna: att göra det synligt, göra det lockande, göra det enkelt och gör det tillfredsställande - då börjar det hända något. Han plockar upp relevant och känd forskning, och levandegör innehållet med exempel ur det verkliga livet vilket gör boken både underhållande och lättläst. Pedagogiskt upplagd med korta kapitel som avslutas med bra sammanfattningar.

Riktning och mål är något som vi som arbetar med motivation är vana att använda oss av, så det är intressant att ta del av Clears sätt att se på mål kontra system. Det finns faror med att fokusera (för mycket) på målet, då risken kan vara att när målet är uppnått är det lätt att tappa motivationen. Med ett hållbart system som inbegriper att skapa regelbundna vanor kan man nå små, men viktiga förbättringar genom hela livet.

Kort och gott: En bok med massor av goda russin som jag glatt plockar med mig in i både arbetsliv och privatliv. Jag har klottrat boken full av stjärnor och markeringar, post it-lappar i olika färger som sticker ut både här och där. Så..är du intresserad av att göra en hållbar förändring i ditt liv: läs 1%-metoden och låt dig inspireras av James Clears klokheter och engagemang för förändringar.

6 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Skymningstid

Hemliga nätverk mitt i välfärdssamhället!

17 april 2021

I 70-talets välfärdssverige möter vi Gunnar Björk, major vid ett regemente i Strängnäs. Någon vidare karriär har han inte lyckats skapat sig. Även på det privata planet finns det mycket att önska. En dag får han ett erbjudande som kan ge hans liv en helt ny mening.

Monika Nilsson arbetar inom säkerhetspolisen, där hon kartlägger högerextremism. Hon får upp ett spår som leder henne rakt in i den svenska statsapparatens innersta kärna.

Boken pendlar mellan huvudkaraktärerna Gunnar och Monika. Gunnar som på sin sida trasslar in sig allt djupare i Stay behind-rörelsen, medan Monika på den andra sidan nystar i sina spår. Det skapar spänning och ett driv i berättelsen. Det tog några kapitel innan jag kom in i boken, men sen var jag helt fast. Gunnar är en intressant karaktär, jag läste snabbt Monikas delar för att få dyka in i Gunnars värld igen. Lockad av att försöka förstå vad det är som driver honom; det högst mänskliga i att vilja vara en del av något större, men den stora faran ligger i att tappa fotfästet om inte grunden är stabil, och paranoian tillåts att ta över? Eller är det besvikelsen i att inte duga, när hustruns psykiska hälsa sviktar och Gunnar står stilla i karriären?

Med ett gediget bakgrundsarbete bygger Bromander skickligt upp en fängslande historia. Stay behind-rörelsen, hemliga nätverk och kopplingar till mordet på Palme; storyn känns lika äkta och trovärdig som karaktärerna. Fiktionens spänning, med verkligheten som lurar precis bakom hörnet. Mycket av det som utspelade sig under 70-talet påminner om vår samtid. Terrorhoten, och grupperingar som växer till sig i det fördolda och kan hota vår demokrati.

Skymningstid är en spänningsroman som jag rekommenderar oavsett om du är politiskt intresserad eller inte, och oavsett var du befinner dig på den politiska skalan. Det räcker att du vill läsa en välskriven spänningsroman med intressanta karaktärer.

Anteckningar från en orolig planet

Jag mår bättre redan efter första kapitlet!

27 april 2019

Matt har levt med ångest och panikattacker under många år, och berättar om sina erfarenheter och vilka tankar det har väckt hos honom. Han börjar leta efter samband mellan hur kan mår, och hur världen han lever i ser ut.

"När till och med själva planeten vi bebor är stressad, är det så konstigt att vi också är det?"

Jag älskar den här boken redan efter den inledande delen.
Som det här med att vi är uppkopplade hela tiden. Med stor igenkänning nickar jag ivrigt, men ja! - det är ju precis så här jag känt och tänkt också! Jag läser högt för min man, som även han bekräftar att det är ju precis så det är. Skillnaden mellan min man och mig är att jag är den uppkopplade av oss två. Jag har upplevt att min skärmtid börjat besvära mig, medan min man knappt rör sin telefon om han inte ska ringa någon, han har inte ens skaffat Facebook. Han verkar klara sig bra ändå. Kanske bättre utan. Det kan inte kan vara sunt att fortsätta så här. Människor stirrar mer och mer på sina telefoner och kommer allt längre från varann, och oss själva. Så när jag får den här fantastiska boken i min hand, så är det klart att jag jublar.

Det här är en smart, skarpsint och filosofisk bok. Utan pekpinnar förmedlar författaren en rad kloka sanningar, och tankar, på ett kärleksfullt sätt om hur vi kan leva mer harmoniskt. Att kliva ut ur boxen, välja och tänka själva. Jag läste ut boken på bara några timmar, med stor behållning. "Anteckningar från en orolig planet" skänkte mig ett slags lugn i sinnet, en känsla av att jag är på rätt väg, och en stor glädje att vi är fler som tänker i samma banor. Det finns ett hopp för denna oroliga planet, och människorna som bor på den, ändå!

Kaosvego

Inspirerande och gott!

30 mars 2021

En bra kokbok är inte bara goda och näringsriktiga recept, det är snygga bilder som inbjuder till att laga maten också. Och när hungern slår till så är det skönt att rätterna är snabblagade, och inte innehåller en massa knepiga ingredienser, utan helt vanliga grejer som de flesta har hemma.

Jag gillar de små tipsbubblorna som finns lite här och där i olika färger och former, de drar ögonen till sig och ger många sköna tips till att bli den fulländade köksninjan. En annan bonus är kapitlet med solorätter, anpassade för en person.

Jag har hunnit testa ett par av recepten, så långt är tacodaal min STORA favorit. Vilken hit!

För att sammanfatta Kaosvego:
En användbar och inspirerande kokbok för dig som redan är vegetarian, eller dig som vill komma igång med mer vegetariska matlagning. Okomplicerade recept som peppar till att laga maten själv, även de dagar det lockar att ringa pizzerian!

Midnattsbiblioteket

Bokmagi i dubbel bemärkelse

3 november 2020

"Mellan liv och död finns det ett bibliotek", sa hon. "Och i det biblioteket fortsätter hyllorna i alla evighet. Varje bok ger dig möjligheten att ta reda på hur saker och ting kunde ha blivit om du hade tagit andra beslut... Skulle du ha gjort något annorlunda om du fick chansen att göra ogjort det du ångrar?"

Matt Haig är en av mina stora favoriter. Så mina förväntningar var på topp när jag greppade Midnattsbiblioteket. Alla mina förväntningar infriandes. Och överträffades. Lika finurlig, klurig och genialisk som hans tidigare böcker.

Haigs böcker gör mig så berörd och tacksam. Kanske till och med till en lite bättre människa?! Okej, okej, jag kanske överdriver en smula med det sista - men det är snudd på!? Hans berättelser öppnar för fantasin att flöda fritt, och att ta sig en titt på sitt eget liv och vad som är viktigt.

Alla borde läsa Midnattsbiblioteket. Mitt tips är att köpa den som tryckt upplaga, då boken kommer med härliga insikter man vill återkomma till. Kan även slå fast; alla borde även ha en egen Mrs Elm. En klok bibliotikarie som rymmer oceaner av visdom. Jag kan känna en viss avund till dig som ännu inte bekantat dig med Mrs Elm och Nora Seed. Du har ett helt underbart bokäventyr framför dig!

Mörkrets barn

Fantastisk läsupplevelse!

25 oktober 2020

Mörkrets barn är en historisk kriminalroman, och samtidigt så mycket mer. Det är en resa i det engelska klassamhället under 1880-talet och en vacker samkönad kärlekshistoria. Det är fantastiska miljöbeskrivningar och ett målande språk som placerar mig direkt i händelsernas centrum. Det är lika lätt att leva sig in i berättelsen, som det är lätt att bli kvar i den.

Med de närmare 500 sidorna ges det gott om tid att komma riktigt inpå karaktärerna, och spänningen byggs upp på ett skickligt sätt. Fascinerande att kunna berätta en romantisk och vacker kärlekshistoria och samtidigt lyckas med en berättelse om ond bråd död. Under läsningens gång kan jag inte bestämma mig för vilken av delarna i den som lockar mig mest att vända blad i en rasande fart; mordhistorien eller kärleksaffären?

Jag slås utav hur aktuell Mörkrets barn känns, trots att den utspelar sig på 1800-talets slut. Människors utsatthet, inte minst mäns syn på kvinnor och hur trångsynt samhället kan vara på flera plan, är en lika aktuell fråga nu som då. Samkönad kärlek som idag borde vara fullt ut accepterat, väcker fortfarande ilska hos vissa grupper i vårt svenska samhälle på 2020-talet.

Nästa! : en läkarroman

Träffsäker!

29 april 2020

Nästa! är en smart och trovärdig relationsroman med genomäkta karaktär. Jag kommer förmodligen aldrig att se på en allmänläkare med samma ögon igen efter att stiftat bekantskap med Dr Elin. Hennes tankar om patienterna får mig att skratta högt rakt ut flera gånger.

Samtidigt som Nästa! är underbart sarkastisk och slagfärdig så finns där en eftertänksamhet med ett litet skavande obehag över hur vi människor är och agerar ibland. Elins läkarroll står i bjärt kontrast till hur hon själv lever sitt eget liv. Hon har många tankar om och kring patienterna hon träffar, hur de borde leva sina liv medan hon själv inte alls lever upp till den standard hon sätter upp för andra.

Författaren låter oss se det mindre smickrande beteende människor uppvisar när vi inte orkar ta ansvar för en situation eller relation fullt ut. Som läsare utmanas jag att tänka själv, jag får inte "det korrekta" serverat på nåt silverfat, ingen uppläxning alls. Jag finner det befriande, samtidigt bidrar det också till karaktärernas äkthet. För säg den relation som är perfekt, eller följer mänskligt uppsatta normer? Allt sammantaget gör Nästa! tilll en smått beroendeframkallande roman. Det är en sån bok man både vill läsa ut snabbt, men samtidigt vill spara på för att den är så bra.

Trollsländan

Spänning på hög nivå!

7 april 2019

Den 23 december 1980 kraschar ett flygplan i de schwieziska alperna. Det är en enda människa som överlever, den tre månader lilla flickan som får smeknamnet "Trollsländan" i pressen. Utredningen visar att det fanns två spädbarn i samma ålder på planet; Lyse-Rose och Emilie. En rättsprocess dras igång, där bägge familjer så klart vill få vårdnaden om den lilla flickan.

Arton år senare är privatdektektiven som fått uppdraget att lösa mysteriet med flickans identitet på väg att ge upp. Han hittar plötsligt en ledtråd som för honom närmare sanningen. Då försvinner plötsligt Lylie utan ett spår. Vissa gör allt för att återfinna henne, när andra helst ser att hon aldrig återfinns...

Jag fick boken som pocket, den är 452 sidor lång - med rätt liten text. Det är alltså ganska lång bok, min känsla är att den har med fördel gärna kortats ner. Första delen var otroligt bra, jag kunde bara inte släppa den! Vilken story! Fullständigt lysande. Ett idé som fungerar mycket väl före DNA-teknikens genombrott. Med dessa två små flickebarn i en hemsk tragedi och en rik familj, De Carville, som kunde anlita de bästa advokaterna, och arbetarklassfamiljen Vitral som inte alls hade samma resurser - men vägrar att ge upp sitt barnbarn.

Tyvärr tappar boken fart efter ett tag, så litegrann känns det som att författaren "slarvar bort" en helt fantastisk story och idé. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, men med en sån fantastisk inledning så är det lätt att sätta upp höga förväntningar på resterande sidor. Så trots tappet så är det ändå en helt klart läsvärd bok. Bra, medryckande språk som passar en deckare, trovärdiga karaktärer och miljöbeskrivningar. Jag kommer definitivt att läsa Bussis igen!

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Konspirationsfeber

Lärorik och intressant!

26 oktober 2021

Jag har, som så många andra, förfasats över hur humbug och falska påståenden spridits i sociala medier under pandemin. Människor i ens bekantskapskrets man sett som förnuftiga och resonabla, har fallit dit och ogenomtänkt delat vidare uppenbart falska påståenden. Eller rent av själva kommit ut som antivaxxare eller covid-förnekare.

Boken är indelad i nio kapitel, som på ett pedagogiskt sätt tar läsaren på en resa mot en klarhet i hur konspirationsteorierna har fått fart, och hur (dåligt) människan faktiskt genom historien har handskats med pandemier.

Warne skriver på ett intresseväckande sätt med ett lättläst språk vilket gör det enkelt att hänga med och få ihop de märkliga trådar konspirationsteoretikerna vävt. Lärorik och underhållande läsning, samtidigt som det också är skrämmande att inse hur tokigt det kan bli när människor väljer att tro på falska profeter.

Rekommenderar Konspirationsfeber till dig som vill koppla greppet om konspirationsteorierna som cirkulerar runt detta coronavirus, låt dig underhållas och undervisas. Ett julklappstips kanske? :)