Användarprofil Anna Bokmal / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anna Bokmal

Antal betyg: 16
Antal recensioner: 15

Anteckningar från en orolig planet

Jag mår bättre redan efter första kapitlet!

27 april 2019

Matt har levt med ångest och panikattacker under många år, och berättar om sina erfarenheter och vilka tankar det har väckt hos honom. Han börjar leta efter samband mellan hur kan mår, och hur världen han lever i ser ut.

"När till och med själva planeten vi bebor är stressad, är det så konstigt att vi också är det?"

Jag älskar den här boken redan efter den inledande delen.
Som det här med att vi är uppkopplade hela tiden. Med stor igenkänning nickar jag ivrigt, men ja! - det är ju precis så här jag känt och tänkt också! Jag läser högt för min man, som även han bekräftar att det är ju precis så det är. Skillnaden mellan min man och mig är att jag är den uppkopplade av oss två. Jag har upplevt att min skärmtid börjat besvära mig, medan min man knappt rör sin telefon om han inte ska ringa någon, han har inte ens skaffat Facebook. Han verkar klara sig bra ändå. Kanske bättre utan. Det kan inte kan vara sunt att fortsätta så här. Människor stirrar mer och mer på sina telefoner och kommer allt längre från varann, och oss själva. Så när jag får den här fantastiska boken i min hand, så är det klart att jag jublar.

Det här är en smart, skarpsint och filosofisk bok. Utan pekpinnar förmedlar författaren en rad kloka sanningar, och tankar, på ett kärleksfullt sätt om hur vi kan leva mer harmoniskt. Att kliva ut ur boxen, välja och tänka själva. Jag läste ut boken på bara några timmar, med stor behållning. "Anteckningar från en orolig planet" skänkte mig ett slags lugn i sinnet, en känsla av att jag är på rätt väg, och en stor glädje att vi är fler som tänker i samma banor. Det finns ett hopp för denna oroliga planet, och människorna som bor på den, ändå!

Trollsländan

Spänning på hög nivå!

7 april 2019

Den 23 december 1980 kraschar ett flygplan i de schwieziska alperna. Det är en enda människa som överlever, den tre månader lilla flickan som får smeknamnet "Trollsländan" i pressen. Utredningen visar att det fanns två spädbarn i samma ålder på planet; Lyse-Rose och Emilie. En rättsprocess dras igång, där bägge familjer så klart vill få vårdnaden om den lilla flickan.

Arton år senare är privatdektektiven som fått uppdraget att lösa mysteriet med flickans identitet på väg att ge upp. Han hittar plötsligt en ledtråd som för honom närmare sanningen. Då försvinner plötsligt Lylie utan ett spår. Vissa gör allt för att återfinna henne, när andra helst ser att hon aldrig återfinns...

Jag fick boken som pocket, den är 452 sidor lång - med rätt liten text. Det är alltså ganska lång bok, min känsla är att den har med fördel gärna kortats ner. Första delen var otroligt bra, jag kunde bara inte släppa den! Vilken story! Fullständigt lysande. Ett idé som fungerar mycket väl före DNA-teknikens genombrott. Med dessa två små flickebarn i en hemsk tragedi och en rik familj, De Carville, som kunde anlita de bästa advokaterna, och arbetarklassfamiljen Vitral som inte alls hade samma resurser - men vägrar att ge upp sitt barnbarn.

Tyvärr tappar boken fart efter ett tag, så litegrann känns det som att författaren "slarvar bort" en helt fantastisk story och idé. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, men med en sån fantastisk inledning så är det lätt att sätta upp höga förväntningar på resterande sidor. Så trots tappet så är det ändå en helt klart läsvärd bok. Bra, medryckande språk som passar en deckare, trovärdiga karaktärer och miljöbeskrivningar. Jag kommer definitivt att läsa Bussis igen!

Ett bättre jag : hur självhjälp (inte) förändrade mi...

Självhjälp eller självstjälp?

24 mars 2019

Jag var inställd på att det här var en rolig och lättsam bok. Det ÄR en rolig bok. Bitvis även lättsam. Men den är mer än så, för Marienne gör inte bara dessa tokiga saker utan om tvingar sig själv allt djupare in i sitt inre - tills dess att hon står på kanten till avgrunden. Hon skriver på ett självutlämnande vis, och vågar bjuda på sina inre tankar och rädslor. Boken bjuder på många skratt, och många tankeställare. Vad är värdefullt i våra liv? Vad handlar vår besatthet av lycka egentligen om?

Hur gick det för Marianne, blev hon en bättre version av sig själv efter dessa tolv böcker? Det tänker jag inte avslöja, det får du själv se när du kommer till slutet (facit) av boken "Ett bättre jag, hur självhjälp (inte) förändrade mitt liv". Låt inte titeln leda dig till svaret...

"Faran med självhjälpsböcker är att de får en att tro att om man inte går omkring som en korsning mellan Mary Poppins, Buddha och Jesus så anstränger man sig inte tillräckligt mycket."

Klart läsvärd!

Vinterdöda ting

Stilfullt och makabert!

1 september 2019

Jag tyckte om Natten jag dog, skräckromantiken och miljön tilltalade mig direkt. Så mina förväntningar på nästa bok om Carl Cronhammer var förstås höga. Peter Erik Du Rietz gör mig inte besviken med Vinterdöda ting. Snarare tvärtom. Det här är en genomarbetad berättelse, hela Carls och vrikernas värld är väl uppbyggd och det är tydligt att författaren har en gedigen research i bagaget - precis som i Natten jag dog, men nu med en bättre skärpa och flyt genom hela boken.

Stil och klass ramar in Carls värld, med målande och vackert språk. Väl här låter jag mig underhållas och förfasas av de fantasifulla monster som lurar i mörkret, det är rått och makabert - precis så som jag hade hoppats. Karaktären Freja livar helt klart upp berättelsen, hon är på många vis Carls raka motsats - jag blir genast nyfiken på vad hon kan bidra med. Tänker inte avslöja hennes "vrik-gåva", men så mycket kan jag säga, att hennes är nog den grymmaste av alla! Rysligt läskigt, men ack så värdefull att ha i vissa situationer...

Jag rekommenderar alla som gillar skräcklitteratur att läsa Vinterdöda ting, men ett tips är att läsa Natten jag dog först för att få hela bakgrunden om Carl och vrikerna.

Brudslöjan

Mystiskt mord i stämningsfull natur!

23 juni 2019

Jag har läst serien om Stina Seger, så självklart vill jag läsa Oresvärds nya.
Jag blir inte besviken. Den inledande prologen försätter mig genast i mysrys-stämning, med en trolsk naturbeskrivning och med ett mysterium som lockar. Miljön för den här mordhistorien är naturlära glesbygd, till skillnad från Segers hemvist som var storstan - och det fungerar väl. Ta en extra titt på omslaget, riktigt snyggt och fantasieggande. Med ett sånt omslag, kan man bli annat än sugen att läsa boken?

I Brudslöjan finns allt en bra spänningsroman ska innehålla. En spännande intrig, suggestiv och med ett bra framåtdriv i berättelsen ända in i slutet. Med sina 318 sidor lämpar den sig mycket väl för en dag i hängmattan!

Jag gillar Mona som är en stark, mogen kvinna och lite av ett mysterium själv. Hon är en intressant och trovärdig karaktär, även om hon ibland tar sig lite väl utanför gengse ramar. Det ska bli spännande att se vad hon tar sig för i framtiden, och vad som döljer sig där bakom ytan.

Det enda jag hör i mitt huvud är ett lockrop från hi...

Tidstypisk och berörande

3 juni 2019

Det känns som en tidstypisk svensk idyll, med fotboll, after eight med varma päron, fumliga romanser och klassresor. Men mitt i detta döljer Oskar en hemlighet, som följer honom från tonåren upp i vuxen ålder. Rädslan för panikångest och depression är hans ständiga följeslagare.

Författaren är i likhet med huvudpersonen Oscar själv uppväxt i Karlshamn, och boken är skriven som en självbiografi med endast en berättarröst - men jag vet inte hur mycket av Oskars liv som är upplevt av Henrik själv. Beskrivningarna av psykisk ohälsa känns genuint äkta, och vissa scener är så starka att jag nästan kan förnimma Oskars desperata panikkänsla. Han vill så gärna vara som alla andra, eller rättare sagt, som han tänker sig att alla andra är. De som slipper ångest och panikattacker.

Oskars mormor hade en mycket speciell plats i hans liv, och det är när de ses som Oskar har ett lugn som jag inte upplever att han har annars. Hon var en trygg famn, någon som förstod och även den som bar på vetskapen om vad som egentligen hände Oskars med morfar.

"Det enda jag hör i mitt huvud är lockrop från himlen" känns på riktigt, och jag som läsare känner med Oskar. Jag tycker om honom, han är en sympatisk och varm person med goda värderingar. Det är även ett otroligt viktigt ämne, psykisk ohälsa kan vi inte nog lyfta upp och prata och skriva om. Speciellt att visa på att det kan finnas var som helst, även för en ung kille i en i en rätt idyllisk miljö. För det är ju precis så som det är; Depression, ångest och panikattacker kan drabba vem som helst.

(hela recension kan läsas på bloggenhttps://annabokmal.blogg.se/)

Bättre logistik helt enkelt : effektivare flöden uta...

Logisk logistik!

3 juni 2019

På ett lättsamt och roligt sätt tar Nina Modig läsaren genom logistikens historia, dess byggstenar, anatomiska noder och flödesscheman, och vi får även lära oss FIESTA-modellen. Med många exempel, tydliga förklaringar och konkreta tips blir det en intressant logistisk resa, helt utan flaskhalsar och stopp längst vägen. Ganska snart inser jag att logistik inte alls behöver vara så krångligt och invecklat som jag inbillade mig, att det faktiskt går att använda logistiska recept även i ett helt vanligt hem.

Jag mötte Jesus : bekännelser av en motvilligt troende

Berörande!

31 maj 2019

Jag mötte Jesus är en personlig, existentiell berättels om tro och tabu i Skandinavien, där religiösa upplevelser är något av det mest privata. Många i hennes situation hade förmodligen valt att hålla tyst om upplevelsen i rädsla för att uppfattas som märklig och konstig. Charlotte väljer att tala om händelserna, och dessutom skriva denna bok om det. Fantastiskt modigt av henne att våga. Det är en varm och kärleksfull berättelse vi får ta del av, välskriven och spännade.

Jag blev berörd av Charlottes upplevelse och berättelse. Det är svårt att recensera något så personligt som ett möte med Guds son. Det tog ett tag för mig att läsa boken, och smälta den tillräckligt mycket för att skriva något om den - för det är en bok som drabbat mig på djupet. Många kloka ord och fina budskap, som värmer och väcker hopp. Jag är glad att boken kom i min väg.

Stenbrons hemlighet

En härlig fantasyroman!

20 maj 2019

Det här är en väl underbyggd magisk värld, med kungar och magiker, med en stor uppsättning av karaktärer. Till en början upplever jag att det är svårt att hålla reda på alla personerna, men tack vare persongalleriet i början av boken kan jag orientera mig tills jag fått ordning på alla. Det går relativt fort att sugas in i berättelsen, med korta kapitel och relevant språk går det sedan undan att läsa. Jag gillar författarens berättarstil.

Jag har haft perioder i då jag läst mycket fantasy, dock har det varit glest mellan böckerna under senare år tyvärr. Så jag uppskattar verkligen Stenbrons hemlighet, och kan varmt rekommendera den till den unga vuxna fantasyläsaren också. Ett plus för att den har en tjej i huvudrollen!

Kuriosa till boken är att den gamla stenbron i Hova finns på riktigt, och kan besökas när man åker E20 mot Göteborg från Örebro. Nu väntar jag med spänning på Röda Spiran, del två i Sägnen om Amornia!