Användarprofil - / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av -

Antal betyg: 193
Antal recensioner: 190

Det dåliga samvetet

Grymt spännande!

15 maj 2023

Jag fick upp ögonen för Pernilla Ericson i och med Spåren vi lämnar efter oss, vilken gav rejält med mersmak. Erlagruppen med sina omaka, genuina karaktärer är en intressant att följa. De gjorde mig verkligen inte besviken i Det dåliga samvetet heller. Intrigen är genomtänkt och obehaglig, det är lätt att sugas in i handlingen. Korta kapitel med olika perspektiv driver upp spänningen, och gör det direkt omöjligt att släppa boken.

Det dåliga samvetet känns på riktigt, i dubbel bemärkelse; verkligheten är starkt närvarande, och det är smärtsamt att den verkligheten är så fruktansvärt smutsig. Ilskan mot samhällets parasiter, de som raserar människors liv för sin egen vinnings skull, gör mig sååå förbannad. Ilskan eldar förstås också på läshastigheten. Det dåliga samvetet är med andra ord en deckare att rekommendera dig som gillar en bra, välskriven och snabbläst historia som verkligen engagerar!

Jag är glad att mamma dog

Gripande, rolig och välskriven

4 maj 2023

Jennette McCurdys memoarer i vilken hon ärligt och öppet berättar om sin barndom, kanske det som inte blev någon barndom. Hon var bara sex år när hennes mamma tog med Jennettes på hennes första filmaudition. Mammans dröm var att dottern skulle få det liv hon själv drömt om; att bli filmstjärna. Hollywood är tufft, stenhård konkurrens gäller men inget kan stå i vägen för moderns dröm.

Drömmen går i uppfyllelse när Jennette får sin stora roll i Nickelodeons iCarly. Samtidigt spårar moderns kontrollbehov ur fullständigt. Jennette fick aldrig vara ett vanligt barn, hennes uppgift bestod i att vara söt och hålla sin mamma glad. Jennette dras med svåra ätstörningar, ångest och tvångssyndrom - alltmedan modern njuter av stjärnglansen. När Jennette får huvudrollen i spinoff-serien Sam & Cat, dör mamman i cancer. Det blir vändpunkten för Jennette.

Det är med brutal ärlighet, stor insikt och humor som författarinnan skriver sin historia. Jennettes hade tidigt ett intresse för skrivande, en talang som hennes mamma dock inte uppskattade. Med boken Jag är glad att mamma dog visar Jennette McCurdy att hon har precis allt som krävs för att skriva en bok. Jag fastnar direkt och sträckläste boken. Välskriven, läsvärd och fängslande biografi som jag varmt vill rekommendera!

Släpp mig fri

Vässad uppföljare!

27 april 2023

Det var med höga förväntningar jag greppade Släpp mig fri. Jag kunde snart konstatera att författarinnan levererar en minst sagt vass uppföljare! Med genomtänkt intrig och lagom många detaljer och en skicklig spänningsbyggnad är det omöjligt att inte fastna mellan pärmarna. De korta kapitlen med de olika karaktärernas perspektiv plockar effektivt fram lusten att läsa ett kapitel till, och ett till...en tvättäkta bladvändare!

Det är till stora delar en otäck, och sorglig, historia att följa Camilla och hennes sargade familj. Samtidigt finns det så många bra element som gör det värt att läsa även om jag är känslig för teman som innefattar övergrepp mot barn. Här finns kärlek, kamp för det goda och upprättelse. Jag gillar författarinnans rappa, raka språk och dialogerna sitter som en smäck. Jag tyckte om Nu dör vi, men Stina har skruvat upp spänningen än mer i Släpp mig fri. Grymt bra. Ser redan fram emot nästa bok!

Vill du veta?

Intressant roman som väcker tankar!

2 april 2023

Det som ser ut att bli en helt vanlig morgon visar sig bli något allt annat än vanlig. Utanför varje dörr, oavsett var i världen personen bor eller befinner sig, möts hen av en likadan trälåda med ett snöre i. Snörets längd är lika långt som de år personen har kvar att leva. På ett ögonblick har hela världen förändrats. Nu står varje människa inför ett avgörande val; vill du veta när du ska dö? Om så är fallet, hur ska du använda den tid du har kvar?

Plötsligt ställs relationer och beslut på sin spets. Sättet att se på livet förändras, liksom sättet att se på varandra. Läsaren får följa åtta av de personer som vaknar upp till en ny, annorlunda värld. Några är långtrådar, andra är korttrådar, vissa väljer att inte veta alls.

Det här är en av de mest annorlunda böcker jag har läst på länge, för att använda ett slitet men väl passade ord i sammanhanget: så är den minst sagt utanför boxen. Den öppnar upp för helt nya tankar och funderingar, och behovet att prata om dess innehåll känns stort. För hur skulle jag, och samhället och dess strukturer, förändras om vi visste våra enskilda öden? Och hur kan reaktioner och orättvisor i boken, appliceras på strukturer som redan finns i den värld som vi lever nu i?

En genomtänkt, smart och bra roman som jag gärna rekommenderar dig som vill ha något annorlunda att läsa. Handlingen är intressant (underdrift) och språket har ett fint flyt, vilket tyvärr gjorde att den tog slut på tok för fort. Kan föreställa mig att Vill du veta? är den perfekta boken för en bokklubb, med tanke på hur starkt jag känner för att diskutera och reflektera efter att ha läst den.

Mitt betyg blir 4,5 av 5 möjliga!

När jag blundar är du fortfarande här

Stark och berörande berättelse från verkligheten!

10 mars 2023

Tove Oddsdotters ord tar vägen via bokstäver på ett papper, in genom mina rädda ögon och rakt in i mitt hjärta. Smärtan är bråddjup. Hon är rak, ärlig och jag förstår att jag inte längre har ett val. För Theo, och för Tove, och för all kärlek i hela världen så måste jag läsa. Så jag läser, och när tårarna hindrar mig från att läsa bokstäverna så tar jag faktiskt hem boken som ljudbok också. Jag kan inte sluta läsa, och behöver fortsätta även när sikten är skymd. Det är fint att höra Tove läsa in sin egen bok, det ger en extra dimension. Som att hon berättar just för mig. Med vidöppet sinne tar jag emot allt hon har att säga.

När jag blundar är du fortfarande här är en fin och välskriven bok. Smärtsam, jag behövde stänga av/lägga bort boken ibland för att storgråta. Jag tvingades rannsaka mig själv, skulle jag klara av det Tove gjort? Denna ljusets krigare, som med kärlek förflyttade så många berg för sin son. Det jag kommer att minnas mest av boken all kärlek. Inte ens döden kan stå i vägen för en sådan kärlek.

Tråkigt nog tar jag också med en rädsla över hur sårbar sjukvården i Sverige är. Det finns massor av hjältar som gör fantastiska insatser, men det finns också en rad svåra brister som bara måste rättas till. Boken avslutas med kloka och handfasta tips till den som befinner sig i sorg och trauma, och människorna i dess omgivning.

När jag blundar är du fortfarande här är en historia som gjort ett bestående intryck på mig, som jag vill varmt rekommendera fler att läsa.

En ärlig lögn

Spänning med sekt-tema

25 februari 2023

Jag har läst Tarryn Fishers tidigare böcker, och uppskattade hennes sätt att skriva spänning med en humoristisk ådra och minst en oväntad tvist. Förväntningarna var därför på topp inför En ärlig lögn.

Boken börjar bra; med skärpa, och en klurig intrig bådar det gott. Jag får direkt känslan av att nåt hemskt ska hända, men vad? Vad är det Rainy döljer? Tankarna vimsar hit och dit i jakten på karaktärernas avsikter och hemligheter. Det är svårt att veta vem det går att lita på...

I dåtid berättar Summer om ett kringflackande liv som slutar i en sekt och med en katastrof. I ärlighetens namn börjar jag bli ganska mättad på sekt-temat, så trots att den här delen av boken är den mest intressanta och faktiskt mest trovärdiga, så börjar mitt intresse tyvärr falna.

Slutet känns tveksamt, även om det som förväntat kommer en och annan intressant tvist, så är det rörigt och ganska förutsägbart. Så det funkar inte hela vägen för mig den här gången, En ärlig lögn saknar den övertygelse som jag tycker Tarryn Fischer haft i sina tidigare böcker. Men visst, som sagt hade jag förväntningarna i taknivå också. Betyget hamnar därför på medel, bra och läsvärd. Jag tror att den som uppskattar sekt-temat, kan gilla boken som bitvis är galet spännande och snabbläst.

Amerikansk melankoli

Vass, ömsint, hudlös och briljant

27 januari 2023

Jag har läst flera av Joyce Carol Oates romaner, även några av hennes noveller, men poesin har gått mig förbi fram tills Amerikansk melankoli. Hennes säregna stil känns igen, och jag förvånas inte över den spännvidd hennes dikter påvisar. Några dikter är fåordiga, med bara några få rader, medan andra är mer som korta noveller. Några dikter talar inte till mig särskilt mycket, medan andra går rakt in i hjärtat.

Jag grips av berättelsen om den lille Albert (Lille Albert, 1920), som är en av de längre texterna, om ett spädbarn som utsätts för betingningsexperiment. Jag berörs också starkt av Hjälp mig, doktorn. Även det en längre text, vilken ger en inblick i en utsatt kvinnas tankar kring abort. Ett hett ämne i USA nu, då högerextrema krafter vill förbjuda kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp. Kontemplationen över katten Cherie (Jubilate: En kat(t)alektisk hyllning) gör mig glad. Den fångar katten, och kattmänniskans, inre väsen till punkt och pricka.

Jag läser gärna mer poesi av Joyce Carol Oates. Vill varmt rekommendera Amerikansk melankoli till dig som gillar hennes romaner och noveller. Du kommer garanterat att känna dig som hemma. Oates är, som hon brukar vara. Vass, ömsint, hudlös och briljant. Allt på en gång.

Kanin, soldat, ängel, tjuv

Välskriven och gripande!

27 januari 2023

Bokens dramatiska inledning fångar snabbt in mig. Genom sina samlade föremål minns Sasja från sitt liv, och vi får följa med på hans resa genom de två tidslinjerna. Levande språk och gestaltningar gör det lätt att leva sig in i handlingen.

Ett barn mitt i ett brinnande krig, det är både aktuellt och högst skrämmande. Inget barn behöva uppleva kring, ändå är det vad som hänt genom tiderna och fortfarande händer i detta nu. Svårt ämne att skriva om för barn, men författarinnan lyckas fint med att få läsaren att behålla hoppet mitt i krigets elände. Bokens tema förutom förlust och hopp, är mod, kärlek och att hitta sin egen tröst i det svåra. Att vara en vanlig person som kan förändra tillvaron, för sig själv och för sina medmänniskor, med de få medel som står till buds.

Kanin, soldat, ängel, tjuv är fin bok som varmt rekommenderas, jag tänker mig att den är väl passande att högläsa tillsammans med barn i åldrarna nio till tolv år.

Hidden Winter : kreativitet och inspiration för vintern

Ljuvlig inspirationsbok!

10 december 2022

idden Winter är en ljuvlig inspirationsbok inför julen, full att roliga tips och pyssel både för barn och vuxna. Det är generöst med vackra och stämningsfulla bilder som gör bläddringen till en ren fröjd, det är omöjligt att inte dras med och vilja göra alla pyssel som finns i den. Vad sägs om tygfåglar, kransar, pappersblommor (Sofias specialitet!), girlanger, trummor av toapappersrullar och (mina favoriter) - veckade hjärtan och stjärnor?

En helt magisk pysselbok som ger en lyxig och påkostad känsla, och en fin julklapp till någon som gillar pyssel och vackra ting. Jag skulle bli överlycklig över att hitta Hidden Winter bland mina paket! ;)