Användarprofil Alexander Schlayer / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Alexander Schlayer

Antal betyg: 11
Antal recensioner: 2

Silver

Underbar bok som jag givit bort till flera vänner

25 november 2015

Det är en av det mest givande böcker jag läst på mycket länge. Ingen bok som man läser rakt igenom, från pärm till pärm. Man läser en sida och fördjupar sig i den och bara tänker. Det är sextio fristående betraktelser om viktiga livsfrågor, och allting har på ett eller annat sätt med tid att göra. När jag hade läst den första var jag fast. Jag ska inte heller glömma att lovorda det utsökta bildmaterialet. En trädstam, och vi får veta att inte den ena eller den andra eller den trettionde årsringen är trädet, utan alla årsringarna ihop på en och samma gång utgör trädet. Och vi, när vi upplever något idag, så är vi den femåringen och femtonåringen och tjugotreåringen och sextionioåringen som vi en gång var, och summan av alla dem är vårt jag som lever vårt liv idag. Som fyraåring funderade den kloka kvinnan Bodil Jönsson över vår existentiella släktskap med träd. Det är den jag kan känna i mig själv. Vilken bok!

Alwisam svensk-arabisk ordbok. Ca 70 000 ord

Utomordentligt bra hjälpmedel

21 oktober 2015

Ordboken är mycket omfattande och innehåller t.o.m. vanliga förkortningar som ABF. Till ovärderlig hjälp för alla som har med flyktingar från arabisktalande länder (Syrien o.a.) att göra och försöker ge stöd vid inlärning av svenska. Särskilt beröm förtjänar de sista 15 sidorna som oaktat det begränsade utrymmet erbjuder en rikedom av fina och tydliga bilder, med förvånansvärt många detaljer, som exempelvis tänger: polygriptång, spetstång, avbitare, hovtång. Jag slår upp det svenska ordet, sedan kan inte jag läsa något mer - men det kan ju dom. En ordbok av yppersta klass!

Alexander Schlayer (hjälpreda i SFI)

Solidärer

12 mars 2018