Användarprofil Maarit Karppinen / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Maarit Karppinen

101 historiska myter

101 historiska myter är underhållande, emellanåt...

30 april 2013

101 historiska myter är underhållande, emellanåt förvånande, lättillgänglig populärhistoria, lättsmält och tar tyvärr slut alldeles för fort och lämnar en suktande efter mer, mer, mer! För historienörden (som jag) är den på ett sätt kanske lite simpel, men definitivt en stunds läsvärd, lättsam lightläsning, som omväxling från tegelstensluntorna. För den historieintresserade genomsnittsläsaren är den ett måste. Det enda jag saknar är källor och obestridbara fakta, men jag förstår att Perssons och Oldrups intention var populärvetenskap. I och för sig passar det ämnet ganska väl - mytbildningar är osäkra i sin sanningshalt, och utan källor lämnar boken en undrande om huruvida myten eller krossandet av den är det riiiktigt korrekta. Sammanfattningsvis; mycket underhållande och varmt rekommenderat!

Svenska mord : märkliga mordfall ur den svenska krim...

Jan-Öjvind Svahn rider på kriminalvågen i sin...

30 april 2013

Jan-Öjvind Svahn rider på kriminalvågen i sin lättsmälta lilla bok, och gärna för mig. Som kriminalnörd och slukare av allt relaterat, skrapar boken bara lite på ytan, men jag kunde ändå hitta massor av små guldkorn av information, som jag inte var bekant med sedan tidigare, vilket gjorde boken till en mycket läsvärd upplevelse även för mig. För en inte alltför insatt läsare, är boken suverän i sin lättillgänglighet och sin uppdelning av små utsnitt av svensk kriminalhistoria.

Det är spännande, fascinerande, gott om små bitar av extra information, och man sträckläser. Kriminalrelaterad facklitteratur ÄR spännande för de flesta, människan är ett nyfiket djur, vem kikar inte efter offer när ambulanserna och poliserna skockas? Hur mycket man än vill förneka det, fascineras vi av blod och död, skräckblandat förtjusta. Jag tror att boken skulle ge de flesta läsare en intressant lässtund, och för de krimintresserade är den helt klart läsvärd i sin populärvetenskapliga utformning.
Läs!

Hitler's Gay Traitor

Gedigen, välskriven biografi över Ernst Röhm, en...

19 juni 2013

Gedigen, välskriven biografi över Ernst Röhm, en prominent förgrundsgestalt inom Nazismens tidiga historia, ofta bortglömd i skuggan av Himmler och andra inom Nationalsocialismens innersta kretsar.
Röhms bufflige, högljudda person beskrivs ur ett brett perspektiv och ger stor inblick i en djupt fascinerande person, om än Nazist. Boken fördjupar sig dessutom på ett sällan välbeskrivet område av Röhms liv där han var tämligen unik - i sin öppet homosexuella läggning, vilket ur Nazismens (icke-)värdegrunder var helt oacceptabelt och därmed mycket kontroversiellt. Homosexualitet är oftast ett tabu ämne inom en stor del av historieskrivningen, men även den aspekten är en pusselbit i beskrivningen av Röhms person och hur omvärlden såg och förhöll sig till honom. Saknas den pusselbiten, sedd ur ett djupare perspektiv, presenteras en ofullständig bild av situationen med hur han utmanövrerades och eliminerades ur politiken.
Röhms unika (vänskapliga) förhållande till Hitler - enligt de flesta i den inre kretsen var Röhm Hitlers enda vän, om än Albert Speer var en nära konfidant - gör honom intressant även ur den synpunkten.
Bion är mycket välskriven och väl faktaförankrad och jag uppskattar stort det faktum att den är relativt objektiv i förhållande till Röhms gärningar. Atcherley och Carey visar att de personligen inte stödjer Röhms åsikter men samtidigt visar de en akademisk respekt för hans person och användandet av fördömande superlativ är sparsamt. (Något jag ofta ser och finner irriterande för min egen läsupplevelse då jag inte är ute efter moralkakor utan historisk inblick och utbildning). En historiker ska vara objektiv, annars är deras arbete inte trovärdigt eller ens intressant i mina ögon. Åsikter ska bildas av läsaren.

Bilden av Röhm som framträder är rik och bred. Bilden av den ondskefulle (jag tror inte på ondska, bara vilsenhet, sjukdom och desillusion) Nazisten, balanseras med ett porträtt av en modig, ansvarsfull ledare som värnade om sina mannar, var obrottsligt lojal, vågade opponera sig och stå på sig.
Röhm hade kärleken och stödet från en hel armé - inte på grund av hjärntvätt eller skräckstyre, utan för att han var en av dem, och behandlade dem som sina jämlikar, i motsats till andra militära ledare som satte sig själv över sina trupper och inte beblandade sig med dem.
Mycket läsvärt för alla WWII-intresserade eller för de som bara vill läsa en intressant biografi om en färgstark person som ofta glöms bort i utbudet av böcker om andra viktiga gestalter i beskrívningar om Hitlers Tyskland.

Som avslutning vill jag påpeka något som kanske inte är självklart för alla läsare av litteratur om människor som begått sådana brott som Nazisterna; att människor är mångfacetterade och att även de som begått avskyvärda handlingar kan ha inneboende goda egenskaper.

"Röhm was a rarity in the modern world, he was a man who boasted of being brave and yet was brave." - Anthony Eden, Lord Avon

Sankta Psyko

30 april 2013