Användarprofil Eva-May Melander / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Eva-May Melander

Antal betyg: 5
Antal recensioner: 5

M/S Estonia : svenska statens haveri

Från annan horisont

3 juli 2017

Torssell har skrivit en bok om Estonia haveri som makthavare inte vill höra talas om. Just därför är det viktigt att den läses och sprids. Med oerhörd frenesi och energi har han blottlagt händelser, beslut, mörkningar och politiskt spel efter förlisningen. Allra mest har det drabbat dem som miste sina kära och anhöriga där ute på havet. Torssell antyder konspirationer på hög nivå för att skydda dem som enligt hans uppfattning låg bakom katastrofen. Som motvikt till all officiell information är det viktigt att ta del av andra fakta så man kan bilda sig en uppfattning själv. Hur som helst: det måste ligga ett otroligt stort arbete bakom boken. Rekommenderas, nästan som att läsa en spännande deckare.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Framtidsstaden : om Sverige imorgon blir som Malmö i...

Viktig bok om utvecklingen i Malmö

3 juli 2017

Lugn, säkert och sakligt tar sig Lars Åberg igenom Malmö utveckling mot en alltmer problematisk situation i Malmö. En nödvändig bok, en sann bok av en person som är skribent och levt i Malmö i många år. Efter en stunds läsning känner man obehaget komma krypande - finns det någon hjälp eller räddning? Vad händer i Malmö? Vad händer med andra liknande städer? Vad är det för liv som levs i de marginaliserade områdena?
Vad kan göras?
Denna typ av skildringar är oerhört viktiga för att kunna lägga ut en kurs som förändrar på allvar och bryter den negativa trenden med utanförskap och - för många - hopplöshet. Bör läsas.

Den banala godheten : mångkultur, integration och sv...

Klarsynt och kunnigt om godhet

3 juli 2017

Ann Heberlein är orädd, klarsynt och disputerad moralfilosof. Det resulterar i en angelägen skrift om den "banala godheten" - den godhet som gör hjärtat varmt för den som är "god" men som får negativa konsekvenser för dem som utnyttjas och för samhället i stort. Jag tänker på sommarkatten som man tar hand om på sommaren på landet (för att det är gosigt med en tillgiven katt och för att man kan på pluspoäng som djurvän) men sedan lämnar vind för våg när man flyttar in till stan på hösten.
Vad Ann Heberlein vill lyfta fram att det är konsekvenserna av våra handlingar som är räknas, inte hur det känns att utföra dem. Hon gör det med kunnighet, djärvhet och frenesi och lämnar inga stenar kvar att vända på. Bör läsas av alla som är intresserade av nutida samhällsfrågor.

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Rutiga kokboken : grundkokboken för stora och små hu...

Bra grundkokbok

3 juli 2017

Det är denna kokbok som då och då kommer ut i ny upplaga. Den är bra. Man slipper mycket om det onödiga trams som alla dessa recept på nätet och i tidningar är fulla av. Den är saklig och enkel och har bra beskrivning av beredningen. Jag brukar ge den till ungdomar som flyttar hemifrån som en första hjälp att lära sig laga mat i eget hushåll. Min enda invändning är att den moraliserande präktigheten lite här och där liksom kantrar över i en uppfostrande attityd som finns lite här och där.

Massutmaning : ekonomisk politik mot utanförskap & a...

Om Massutmaning

2 mars 2017

Sällan får man ta del av en så genomarbetad framställning. Tino Sanandaji visar att han har djupa kunskaper och god analysförmåga. Han har forskarens perspektiv, noggrannhet och analysförmåga. Många tror att den är tendentiös men det är den verkligen inte. Heder åt Bolus som tillhandahåller den.

2 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.