Användarprofil Linnéa Löfdahl / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Linnéa Löfdahl

Antal betyg: 1
Antal recensioner: 1

Vattendansaren

Välskriven och gripande historieskildring

31 augusti 2020

I Ta Nehesi-Coates senaste roman får vi följa Hiram. Han är son till en vit man och en svart kvinna och växer upp på plantagen som fadern äger och modern slavar på. Som slav kan man inte lita på att någonting i livet ska vara konstant, vilket visar sig när modern säljs och tvingas lämna sin son och plantagen bakom sig. Bandet mellan Hiram och hans mamma brister, men något som knyter dem samman är kraften som modern överfört till sonen. Denna kraft ska komma att rädda Hiram från att drunkna i en flod och driva honom till att fly från plantagen, det enda hem han någonsin känt till.

Vattendansaren tar med läsaren på en vindlande resa genom abolitionismens Amerika. Konflikten mellan norr och söder har sällan varit tydligare, och här skildras den i kampen som landets underjordiska motståndsrörelse för. En kamp som Hiram och hans övernaturliga förmågor ska komma att spela en avgörande roll i. Ta-Nehisi Coates språk är vackert och målande, jag blir fullkomligt uppslukad av Hirams livsöde. Att läsa den här boken är som att uppleva en tidsresa, karaktärerna och händelserna känns väldigt levande.

Trots inslagen av magisk realism upplever jag boken som trovärdig, det övernaturliga förtar inte den faktiska historieskildringen. Det är magisk realism med betoning på realism. I persongalleriet förekommer viktiga personer som Harriet Tubman, och jag uppskattar den roll hon ges. Att läsa om afroamerikaners historia är ständigt aktuellt, och det här är en bok som jag hoppas når ut till många.

Tempot i boken är högt och berättelsen handlingsdriven, spänningen är ständig. Jag minns inte när jag senast blev så här gripen av en bok. Vattendansaren är en stark och stundtals hjärtskärande roman som jag varmt kan rekommendera.