Användarprofil molkosaki / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av molkosaki

Antal betyg: 46
Antal recensioner: 39

Äntligen icke-rökare! : det enkla sättet att sluta

Mycket bra ! En fungerande ingång till rökavslut.

22 februari 2017

Skriven av fd högkonsument-ingen "hälsosam" , beskäftig ingång med pekpinnar , tankar om avstå , drama-prat om skadeverkningar etc etc eller annat som INTE förmår en rökare överväga något. Smart och klok-psykologiskt rätt ingång. Bästa i genren.

Vindsjälar

Håller intresset uppe-något sämre jfrt tidigare

20 oktober 2014

Bra att författaren ger sig in i ett viktigt område - äldrevårdens villkor o kvalitet !! Bra Mons K med ytterligare en röst i detta! Om sen denna utgångspunkt i berättigad indignation gynnat läsupplevelsen som kriminalroman är jag inte lika säker på ?? Kan det vara så att detta - med känslomässigt inslag i samhällsdebatten - som finns där som del av berättelsen - kanske tunnat ut något i det som jag uppfattar som Kallentofts kännetecken - en lite feberaktig intensiv ,ångestladdad psykologisk högspänning. Kan det bli så när författaren tydligt har en annan mission med sig än det rena skrivandet?
Slutsats- Bra Mons ,jag gillar att Du vill ta ställning och på nåt sätt använda Ditt forum till att bidra till debatt för de som ingen röst har. Till författaren Kallentoft - Jag tror inte Du behöver vara så explicit med att tydliggöra ditt tema - hjärtat har Du ju med i detta , det kommer att höras och beröra - var kvar i Din nervighet - Du behöver inte överförtydliga de budskap/slutsatser Du kommit till. Det kanske blir ännu mer slagkraftigt då ?

Himmel över London

Nesser är fantastisk tycker jag som är stort fan till...

30 oktober 2013

Nesser är fantastisk tycker jag som är stort fan till honom. Konstigt att inte alla är det :) Den här boken känns vital, skröna, spänning, lekfullhet - och samtidigt har Nesser som alltid ett djup med sig utan rynkad panna och gravallvar. I denna boken finns en lek med fiktion/allvar som ett inslag.För mig känns det bra, lekfullt, skapar nyfikenhet.

Jag tycker det fungerar-på basen av den "människorespekt" som alltid finns där hos Nesser. Annars skulle det bara bli nånslags litterär ekvilibristisk övning - men nej, han är säker, leverar som alltid en berättelse om hur det kan vara att vara människa, om val, konsekvenser och annat centralt i livet.

Devils Peak

Högstaklassens spänningsroman med extravärden. Mycket...

30 oktober 2013

Högstaklassens spänningsroman med extravärden. Mycket välskriven,spännande och så finns en doft av Afrika, ett annat kulturområde. Detta är ingen psykologisk thriller-men inslagen av huvudpersonens "inre värld",och hans ställningstaganden kring livet,döden berikar berättelsen. Mycket bra!

Vauxhall/Opel Corsa Petrol and Diesel Service and Re...

Bra med GDS-handbok för att se hur saker sitter ihop,...

26 april 2013

Bra med GDS-handbok för att se hur saker sitter ihop, och med stegvis anvisningar demontering/montering. Detta till en förhållandevis låg kostnad. Har redan haft boken "i bruk". Blev dock besviken över att denna bok med inriktning "pedagogiskt bruksförmedlande" - med steg för stegbeskrivningar, inte tar upp en så enkel sak som angivande av t ex vilket torx eller hylsmått jag behöver ha med i det specifika arbetet. Naturligtvis bör det vara angivet både vilket material som skall vara på plats OCH specat vilka verktyg/dimensioner som skall användas - och det har det såvitt jag kommer ihåg gjort när jag tidigare använt Haynes. Detta blir nuförtiden viktigare då även standardbilar kräver verktyg som kanske inte finns på plats i standardverktygslådan.

Den orolige mannen

Riktigt dålig! Läsarsvek

24 februari 2010

Att boken är hafsigt och dåligt skriven är ju en sak,liksom att intrigen,sannolikhet,genomarbetning etc är riktigt dålig. Värre är att Mankell inte verkar ha gett ut den här boken för läsarnas skull-utan snarare försökt för egen skull äntligen få ett definitivt avslut på alla Wallander-berättelser som nu kanske står honom upp i halsen. Hela utformningen av slutet verkar gå ut på detta-att för Mankells egen del göra markeringar,att nu blir det inget mer. Positivt för läsare endast på det sättet att successivt sämre böcker i serien nu äntligen är slut. Grenen är avsågad!

Järtecken

Mycket bra !

16 maj 2019

I vissa stycken kan boken upplevas lite som en ungdomsroman...MEN , den fångar mig ,har ett djup och är spännande med flera bottnar. Mycket bra-sträckläste. Carlsson hör till samma lilla grupp som Sara Lövestam - dom skriver med hjärta och själ.Att dessa unga personer kan kännas så positivt kloka och insiktsfulla kring livets villkor förundrar. - Dessutom är Järtecken en bra skildring av landsortsbyns villkor och sociala mönster.

Hon tackade gudarna

Thriller och "pigroman" ,mångsidig-dvs många blad

14 augusti 2018

Tyvärr-Stor besvikelse-borde inte getts ut. Om nu författaren fått skrivkramp efter den bra serien om avdelning Q , så räddas INTE detta av att ge ut författarens tidiga alster som inte höll måttet.
OBS-inget ont om pigor ! Använder bara denna beteckning för en genre , för att beskriva hur researchat material kring världshändelser , företags-krig etc , blandas med rosatonad känslosamhet-orealistiskt och utan djup. Även ett inslag av mysticism finns med. Inte undra på att boken blivit alldeles för lång. Mycket sämre än författarens Washingtondekretet-som också hade blandning av intressant uppslag och mediokert skriven. Så även denna - detta kunde blivit något bra,med utgångspunkter i internationellt företagande , mörkade världshändelser mm. Men så blev det inte -tragglig att ta sig igenom , med skamkänslor som belastar , inför författarens "fjortis-tramsighet" i dom romantiska och vissa andra bitar.

1793

MYCKET BRA ! Flera böcker i en,begåvat , påläst.

15 februari 2018

Skulle kunna skriva så mycket , om denna ÅRETS BOK....Läs den. En upplevelse bland annat med språkbehandlingen - perfekt mix av 1700-talets vingslag i nutidsläsbar form. Begåvat , kunnigt liksom så mycket annat i denna bok. Samtidigt en socialrealistisk människoskildring , som förmedlas på ett sätt så att medmänniskor träder fram utan hinder av århundraden . Med flera lovord !!