Användarprofil Aurakin / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Aurakin (Skövde)

Antal betyg: 58
Antal recensioner: 10

Bränn alla broar

En pyspunka utan klimax eller mening

4 mars 2018

Stor besvikelse. Klyschor och floskler haglade genom hela boken. Platta och stereotypa karaktärer. Ingen gick att tycka om, och ingen fångade ens intresse. Både story och karaktärer följde förutsägbara spår och de sa exakt det som förväntades. Karaktärerna omkring huvudpersonen var uppenbart bara där som verktyg, för att författaren skulle kunna projicera Livs egna problem och idéer på dem. Karaktärerna hade inga djupare bottnar, storyn inga överraskningar. Den kom och den gick, utan att lämna några intryck annat än irritation. Första halvan kämpade jag mig igenom. Kände att den åtminstone var en bra studie i hur man INTE skriver en medryckande bok. Boken faller i alla gropar man bör undvika som författare. Slitna repliker. Osannolika dialoger. Bikaraktärer utan egna drivkrafter och bottnar. Andra halvan av boken hoppades jag på något mer. En spännande vändning. Ett djupare dyk. Men något sådant kom aldrig. Jag hade hört innan jag köpte boken att författaren var psykolog i grunden, och tyckte det lät lovande. Kanske kunde det bjuda på mer komplexa människoporträtt? Ack så jag bedrog mig. Det som mötte mig var istället en handling som från början till slut liknar en klyschig Hollywoodfilm. En pyspunka som startar med ett litet hål och slutar med ett platt däck. Var det allt? Ja, det var visst det.

The Design of Everyday Things

Trögläst, men många aha-upplevelser

14 mars 2018

Läste den som en del av vår kurslitteratur inom kognitionsvetenskap. Boken var lite trögläst då jag inte var intresserad av det specifika ämnet (produktdesign). Men den gav många ögonöppnare, framförallt kring hur mycket design påverkar hur väl vi förstår ett objekts användningsområde och hur man hanterar det. Att det många gånger handlar mer om dålig design än att vi är "korkade" när vi inte förstår hur man använder en produkt, till exempel.

Tiger, tiger

Inte för den som är snar att döma traumaoffer

11 oktober 2018

Det var ett tag sedan jag läste boken. Men jag minns den som nyanserad och realistiskt skildrad. Flera här säger att de ogillar boken för att de inte kan relatera till flickan i boken. Jag tycker personligen att det säger mer om läsarnas förmåga till empati, än om hur boken är skriven. Boken lyckas fånga hur man ofta får ett komplicerat och ambivalent förhållande till sina förövare, inte minst som barn. Grova skildringar och antagligen inte för alla. Men läsvärd för den som vill försöka förstå offren på riktigt.

Mistborn. Sista riket

Välskriven och mångbottnad

10 juni 2018

Intelligent skriven. Genom hela boken blottläggs nya lager, och författaren använder sig skickligt av foreshadowing. Uppskattar också den kvinnliga huvudkaraktären i boken, som har en enorm karaktärsutveckling. Detta är överhuvudtaget något som kommer igen bland karaktärerna - de är mångfacetterade och tillåts växa och helt byta sida. Inget är svartvitt. Skulle verkligen rekommendera den här boken till alla som välskrivna historier i allmänhet och fantasy/scifi i synnerhet.

Magical Girl Raising Project, Vol. 1 (light novel)

Rekommenderas för de som gillar animen

24 november 2017

Lättläst engelska. Animeserien är bättre, men det var ändå givande läsning. Ser fram emot att läsa kommande volymer av bokserien då övriga story arcs inte fått någon anime-adaption ännu.

Brida

En av Coelhos bästa böcker!

2 december 2016

En av mina absoluta favoriter bland Coelhos böcker! Fin relationsskildring, och andligheten i historian vävs in på ett skickligt sätt vilket förhöjer känslan i boken. Varmt rekommenderad!

Mitt liv & jag

Inte för mig

2 december 2016

Så urtrist historia, att jag efter några kapitel slutade läsa och gav bort boken till en vän. Tycker man om uselt skriven chicklit generellt kanske man ska plocka upp den här... Skulle själv aldrig rekommendera den till någon.

Girl Friends: 1 Complete Collection

Hjärtevärmande yuri-historia!

2 december 2016

Detta är den bästa mangan med yuri-tema (kärleksrelation mellan tjejer) som jag har läst hittills. Otroligt söt och relaterbar historia, och väldigt feelgood! Man får följa tjejerna i deras vardag och se hur deras relation gradvis växer. Rekommenderas varmt!

Girl Friends: No. 2 Complete Collection

Hjärtevärmande yuri-historia!

2 december 2016