Användarprofil Ante / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Ante

Antal betyg: 16
Antal recensioner: 16

Midvintermörker

Okej krigsskildring utan djup

22 maj 2017

Läser normalt sett inte denna typ av böcker om de inte fokuserar på vad som händer med människors psyke under ett krig. Denna bok är till 99% inriktad på beskrivning av militära strategier, uppräkningar av olika vapen och militära fordon samt förstås en hel del våldsamt dödande. Det positiva är väl att författaren bygger upp ett intressant scenario med en rysk invasion av Gotland som känns rätt realistiskt och tänkvärt. Det negativa är att det mest blir en platt krigsskildring där de flesta inblandade inte verkar påverkas av att kolleger och vänner skadas och dödas.

Ingen bok för mig, men gillar man militär action så är den nog helt i nivå med andra i samma genre. Språket tycker jag varken är bättre eller sämre än många andra mer etablerade författares.

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Mästare, väktare, lögnare, vän

Välskriven och trovärdig

14 juni 2017

Tycker Christoffer Carlssons deckare om Leo Junker är riktigt bra. Allra bäst är den första, men även denna är en välskriven och spännande historia som hoppar fram och tillbaka i tiden på ett lyckat sätt. Person- och miljöskildringen är mycket bra. Intrigen är trovärdig och säkert förekom en del affärer av detta slag på 70- och 80 talet. Hoppas och tror på en bra avslutning av serien i nästa bok.

Leona. Alla medel tillåtna

Okej spänning

4 maj 2017

Tycker den första boken om Leona var otroligt spännande, annorlunda och välskriven. Spänningen finns kvar även i denna men ibland blir skildringen av Leona upprepande och endimensionell. Dessutom känns mycket av det som Leona planerar här inte alls så smart och genomtänkt som i första boken och det blir inte trovärdigt. Men totalt sett är denna deckare ändå mycket bättre än vad de flesta andra svenska "deckardrottningar" åstadkommer.

Tomma luften

Välskriven men...

4 maj 2017

Jag tycker verkligen om Ann Cleeves miljöskildringar i deckarna från Shetlandsöarna och blir oerhört sugen på att åka dit. Tycker också om persongalleriet i böckerna med den komplicerade och empatiske Jimmy Perez i spetsen. Denna gång tycker jag dock att intrigen känns lite konstruerad och inte helt trovärdig. Men boken är absolut några timmars bra verklighetsflykt.

Själens dunkla rum

Välskriven men lite trist historia

23 mars 2017

Jag har läst alla Robinsons deckare. Jag tycker att han håller en hög lägstanivå och även här har han fått till en läsvärd historia, men kanske med lite småtrist tema. Jag märker att jag uppskattar miljöskildringarna av det engelska landskapet och personskildringarna mer än själva historien som handlar om en traktorstöld (!) och mordet på en småkriminell kille från landsbygden. Slutet känns lite torftigt, men totalt sett är det absolut en bok man med stor behållning kan ägna några timmar åt. Ser som vanligt fram emot nästa bok där man kan följa Banks och hans underlydandes mordutredningar och privatliv.

Falleri, fallera, falleralla

En bra avslutning

17 augusti 2016

Jag kommer att sakna Carin Gerhardsens skildringar av Hammarbypolisens arbete. Och inte minst skulle jag även vilja fortsätta följa Connys Sjöbergs och hans medarbetares brokiga privatliv. Denna är inte den bästa i serien, men hamnar på den övre halvan. Spänningen hålls vid liv nästan till den sista sidan.

Utmarker

Läs!!!

17 augusti 2016

Har inte läst någon av Arne Dahls tidigare böcker, men denna kan jag verkligen rekommendera! Välskriven, oförutsägbar och otroligt spännande. Kommer definitivt att fortsätta följa Sam Berger och Molly Blom i kommande böcker.

Det andra ansiktet

Hoppa över denna

17 augusti 2016

Varför skriva en deckare när alla kan räkna ut hur det hänger ihop efter 50 sidor? Det som möjligen gör denna läsvärd är personskildringen och miljöerna från Gotland. Men knappast värt att kasta bort tid bara för det. Kan man hoppas på att Jungstedt avslutar denna serie i nästa bok? Har läst alla och kvalitén har stadigt gått nedåt.

Fruktans tid

Rekommenderas till alla!

16 september 2015

Finns det ingen som kan övertala Mattsson att skriva fler 40-talsdeckare om kriminalpolisen Douglas Palm i Malmö? Alla tre delarna av denna historiska deckarserie är både välskrivna och spännande. Suverän miljö- och tidsskildring av en tid som jag inte själv har erfarenhet av, men som jag upplever skildras på ett mycket initierat och intressant sätt. Att dessutom deckarhistorierna är smarta och oväntade gör inte saken sämre. Denna tredje del tycker jag är den bästa i trilogin.
Rekommenderas till alla som fastnat i Läckberg- och Jungstedt-träsket.