Användarprofil Bokdjungeln / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Bokdjungeln

Antal betyg: 233
Antal recensioner: 229

Bemötandekoden : konsten att förstå sig på människor...

Lättläst och saklig

7 november 2018

I och med mitt arbete (jobbar som arbetsmarknadshandläggare för Borlänge & Falun kommun med fokus på människor som varit ute på glid men nu vill leva ett laglydigt och drogfritt liv och komma in i sysselsättning) så läste jag denna bok. Den är bra, för den tar upp ämnen som stress och förklarar också varför vi kan känna stress och hur vi kan reagera på det. Men den ger också tips på hur man kan agera och förbereda sig på stress, samt hur man kan bemöta människor som kan upplevas otrevliga och sura. Jag tycker boken är bra och innehåller relevant information som passar både den som inte kan något alls om stress och bemötande samt den som har en del kunskaper kring ämnena. Den är lättläst och beskriver sakligt hur vi människor fungerar och hur man kan bemöta andra. En bra bok som ökar ens kunskap kring ämnet.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Svenska drottningar : i blickfånget från Vasatiden t...

Fin kvalité

25 augusti 2020

Jag fick upp ögonen för denna författarinna efter att jag hade läst hennes bok "Vasadöttrarna" (har du inte läst den så gör det!). Eftersom jag gillade den så hade jag en hel del förväntningar på denna bok.
Boken har otroligt fin kvalité och passar därför perfekt att ge bort. Gillar man att läsa (och lära sig) om svenska kungahuset och dess drottningar genom tiderna så tror jag att man kommer gilla denna. Den innehåller bilder, anekdoter och känns väldigt välarbetad. Jag uppskattade den enormt mycket.

Mitt år : det som gått och det som kommer

Vacker!

22 november 2019

Så vacker! Jag älskar färgerna och hur denna bok är upplagd. Alltså jag vill ge bort en till alla jag känner, ung som gammal. Fint att spara som minne. Jag gillar också att man får reflektera över det som varit samtidigt som man längre fram i boken får sätta upp målbilder för kommande år.
Jag kommer absolut att köpa den och ha som ge-bort-present. Jag bara älskar den!

Livet är en fest

Bra tempo

8 februari 2019

Den här boken har ett härligt flow som gör att läsaren lätt hänger med i handlingen. Detta resulterar i att den absolut passar för lata dagar på stranden så väl som på bussen på väg till jobbet. Språket är lätt vilket passar bra till tempot boken har. Jag gillar verkligen böckerna av denna författarinna. Det passar alltid att läsa dom och de finns alltid humor med, vilket jag uppskattar. Det var även roligt att bli bekant med några nya personligheter. Har du inte läst de tidigare böckerna av H Olsson så tycker jag att du ska göra det. Dom är härliga!

Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som ...

Fantastisk

22 juni 2021

Första gången jag hörde Björn prata var förra året i Sommar i P1(lyssningsrekommendation 1), och jag blev väldigt tagen av hans ord. När jag i år fick denna bok i födelsedagspresent av 2 vänner (🙏) blev jag otroligt glad. Jag hann dock lyssna på när Björn intervjuades i Värvet (lyssningsrekommendation 2) innan jag satte tänderna i boken. Mycket av det som sägs i programmen går igen i boken, men det gör absolut ingenting. För det går inte att förklara men Björns ord når så djupt i mig. Kanske att vårt land hade behövt fler ledare som levt som buddhistiska skogsmunkar innan de klev in i politiken? Jag vet inte. Vad jag vet är att jag är tacksam för att jag fick denna bok och att jag starkt rekommenderar den till alla som behöver lite visdom och livskunskap i sitt liv. Ord jag tar med mig och verkligen ska försöka leva efter (till min makes glädje) är, "Jag kan ha fel".

Hittebarnet

Riktigt bra

13 december 2020

Att jag som småbarnsförälder var uppe och läste till närmare 03.30 säger en hel del om hur jag känner för boken.
Jag tyckte först att delen om den unga änkan var lite tråkig, men den blev faktiskt bara bättre och bättre. Jag tycker historian är väldigt stark och kanske är det för att jag just fått ett barn, och tidigare förlorat ett. Boken väckte väldigt många känslor hos mig. Berättelserna vävs samman på ett snyggt sätt och den har fina beskrivningar av både miljö och personer så jag kunde verkligen se allt framför mig. Jag tycker att detta är en av de bättre historiska romaner jag läst.

The beautiful ones : den officiella biografin

För musikfantaster

30 november 2020

Detta är nog första gången som jag läst en bok som har en inledning på 50 sidor. Men jag förstår varför den är så lång. Den ligger till grund för vad som komma skall kan man säga.
I ärlighetens namn så visste jag inte så mycket om Prince, förutom att det var han som sjöng Purple rain. Men i och med denna bok så har jag fått ett lite bättre grepp om honom och det känns som att hela boken är ett konstverk. Ett konstverk utan raka linjer. Ibland är vissa ord fetmarkerade, ibland är det stor bokstav på första bokstaven i ordet mitt i en mening osv. För mig som gillar att hålla mig innanför strecken när jag målar har lite svårt för denna konstnärliga layout, men jag förstår tanken med det.
Det finns många foton med i boken och det gillar jag.
Jag tror att denna bok kommer finnas hos musikfantaster runt om i världen.

Änkorna

5+

8 november 2020

Hur kan en bok på över 500 sidor kännas så kort?! Hur kan den vara så spännande hela tiden?! Jag har varit helt slukade av den och gått och längtat efter att få läsa. Så pass mycket att sömnen blivit ännu mer lidande. För ni som haft eller har bebisar vet hur mycket sömnen är värd. Att jag då valt att läsa på kvällarna tills jag nästan tappat boken i ansikten för att jag inte orkat hålla mig vaken istället för att somna i tid visar tydligt på hur grym den är. Hade jag inte haft min lilla skatt att ta hand om hade jag läst ut den direkt, för så spännande och bra tycker jag att boken är.
Jag vill påstå att författaren är en av Sveriges främsta och jag anser att det MÅSTE komma en till bok om Vanessa Frank! Har du inte läst någon av Engmans tidigare böcker så gör det, jag tror inte att du kommer bli besviken.

Pippi Långstrump

Bästa Pippi!

29 oktober 2020