Användarprofil Bokdjungeln / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Bokdjungeln

Antal betyg: 74
Antal recensioner: 74

Bemötandekoden : konsten att förstå sig på människor...

Lättläst och saklig

7 november 2018

I och med mitt arbete (jobbar som arbetsmarknadshandläggare för Borlänge & Falun kommun med fokus på människor som varit ute på glid men nu vill leva ett laglydigt och drogfritt liv och komma in i sysselsättning) så läste jag denna bok. Den är bra, för den tar upp ämnen som stress och förklarar också varför vi kan känna stress och hur vi kan reagera på det. Men den ger också tips på hur man kan agera och förbereda sig på stress, samt hur man kan bemöta människor som kan upplevas otrevliga och sura. Jag tycker boken är bra och innehåller relevant information som passar både den som inte kan något alls om stress och bemötande samt den som har en del kunskaper kring ämnena. Den är lättläst och beskriver sakligt hur vi människor fungerar och hur man kan bemöta andra. En bra bok som ökar ens kunskap kring ämnet.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Jag ska slakta dig som ett lamm och torka golvet med...

Skrämmande

23 februari 2019

En hemsk historia. Ännu värre blir det när man förstår att den är sann, och att den utspelar sig i Sverige.
Den har korta kapitel och ibland går det lite väl snabbt. Men den är lätt att förstå, även om dess innehåll är sjukt obehagligt. Man undrar hur man kan behandla en människa på detta sätt?!
Jag förstår att man kan känna ett avsky mot den/det som gör att man fallit illa. I detta fall gäller det islam. Boken försöker i vissa fall förklara att en del människor bara lyssnar på andra utan att ifrågasätta och att det grundar sig i bristande läs- och skrivkunskaper. Men jag upplever att den blir väldigt vinklad i en riktning där man som läsare kan uppleva att alla kvinnor inom islam blir illa behandlade eller underkuvade män. Om det är sant eller ej finns det delade meningar om.
Förutom detta tycker jag att boken är bra, intressant, och skrämmande.

Elton får en idé

Fantastisk

4 oktober 2017

Helt fantastiskt, för visst är det så - alla kan göra något för att hjälpa andra! Elena (6 år) säger så här om boken "Den här boken var bra för att han hjälpte de som är fattiga och de som flydde från kriget". Hon tyckte även att den var bra för att Elton var modig som vågade göra något för världen
Barn är så kloka, och jag tycker att denna bok borde finnas i alla skolor för barn. Mer kärlek åt världen!

Otrohet

Bra

3 oktober 2017

Som jag älskar Paulo Coelho och hans böcker. Dock blev jag lite besviken på denna bok. Jag vet inte om det har att göra med att jag hade stora förväntningar innan eller om den faktiskt inte är lika bra bra som många av Coelhos tidigare verk. Men den är ändå helt ok och jag tycker att man verkligen får tänka till om hur man själv ser på otrohet och kärlek.

Bokhandeln på Riverside Drive

Härlig bok med drama

22 augusti 2019

Den som inte blir sugen att besöka, jobba eller äga en bokhandel/bokcafé efter att ha läst denna bok tror jag inte riktigt är så förtjust i böcker. För jag blev i alla fall sjukt peppad på att ta upp den gamla drömmen om att starta ett bokbytarcafé när jag var färdig med den. Det är en härlig bok som också innehåller en liten twist vilket jag gillar, lite drama har väl aldrig skadat en bok?! Har du inte läst den men gillar feelgood och böcker - gör det!

Hennes nya namn. Bok 2, Ungdomsår

Bättre än den första boken

14 augusti 2019

Efter att ha läst (och gillat) den första delen av denna kvartett så var jag spänd på hur bok nummer två skulle kunna hålla måttet. Jag måste säga att jag gillar denna bok mer än den första. Trots att det är fler sidor i denna så kändes den kort. Det händer så mycket i flickornas respektive liv och i deras relation till varandra att man hela tiden vill läsa mer, och därav går den snabbt att läsa ut.

Stanna hos mig

Lite TV-såpa över det hela

9 augusti 2019

När jag började läsa denna bok blev jag otroligt tagen. Kanske led jag extra och grät med Yejide i barnfrågan då jag själv precis förlorat mitt ofödda barn. Boken är väldigt bra skriven och jag gillar att man både får följa Yejide och hennes man utifrån hur de tänker och mår kring allt som händer. Jag tycker verkligen om hur boken börjar, men allteftersom historien flyter på så känns det lite TV-såpa över det hela. Så tyvärr håller boken inte den höga standarden hela vägen fram till slutet, men är ändå en helt ok bok.

Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Skapar en Italienlängtan

5 augusti 2019

Några år senare än andra har jag nu äntligen läst den första delen av författarpseudonymen Elena Ferrantes kvartett om Elena och Lila. Jag kan inte förstå hur jag inte har kunnat läsa denna bok tidigare!Men nu är jag med i matchen och förstår vad alla pratar om, den är riktigt bra! Boken skapar verkligen en Italienlängtan och man kan se Neapel framför sig. Jag var lite orolig i början att det skulle vara för många personer att hålla reda på men när man väl kommit in i boken faller de alla plats. Boken slutar på samma sätt som en del serier gör när man efter ett avsnitt kan tänka "men nej! Hur ska jag kunna vänta till nästa vecka?!". Jag känner lika inför denna bok. Jag tycker som sagt om boken och är glad för att jag har de 3 resterande delarna av serien hemma för detta kan bli riktigt bra om Ferrante fortsätter leverera.

Alla känner apan

Speciell

2 augusti 2019

En annorlunda bok som både innehåller sorg och skratt. Jag gillar att det är en medelålders man boken handlar om då jag upplever att det oftast annars är kvinnor som man får följa i sökandet efter sig själva. Tempot och språket i boken kompletterar varandra och man flyter med som läsare. Jag tycker att boken var väldigt underhållande och det gick otroligt snabbt att läsa ut den på grund av detta. Blev också väldigt sugen på att läsa mer av Varg Gyllander. Kontentan: Läs den, den är speciell!