Användarprofil @karinaskerinforfattare / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @karinaskerinforfattare

Antal betyg: 83
Antal recensioner: 81

Bakom fasaden men framför allt

Boktips till alla över tolv år!

5 november 2022

Bakom fasaden men framför allt är en fantastiskt fin och bra bok om autism och adhd. Boken tar på ett lätt sätt upp hur världen kan upplevas när man har någon av dessa diagnoser, hur man kan uppfattas av andra, hur övriga familjen drabbas och får anpassa sig. I boken finns små tips på hur man kan underlätta olika situationer utifrån författarens erfarenhet. Linda Wallin slår också hål på vissa myter och boken innehåller även en del fakta. Bakom fasaden men framför allt är rikt illustrerad i vackra och varma illustrationer trots att många av illustrationerna beskriver förtvivlan och kaos. I texten och i illustrationerna finns även mycket humor som lättar upp och jag gissar att Linda Wallin har mycket att tacka sin humor och konstnärlighet för i sin vardag. Bakom fasaden men framför allt riktar sig främst till vuxna tolkar jag det som, men jag vill även tipsa om boken till barn från tolv år. Jag tycker verkligen att det här är en bok som alla vuxna, ungdomar och barn över tolv år ska läsa! Du som har barn med autism eller adhd, du som inte har barn med autism eller adhd, du som stör sig på "ouppfostrade ungar", du som jobbar i förskola eller skola, du som har ett syskon eller en kompis med autism eller adhd och vill få mer kunskap och förståelse, det här är mitt boktips till er!

Djävulsgapet

Välskriven, spännande och full av känslor

7 februari 2022

Jag har läst Djävulsgapet av LM Schön, boken är utgiven av Idus förlag 2021. Jasmin ska spendera sommarlovet på Teneriffa hos mamma och Stefan. Jasmin förstår inte hur hon ska klara sig utan pappa hela sommaren. Pappa tycker att det är bra att Jasmin och mamma får lära känna varandra. Jasmin vet inte om hon vill lära känna mamma, eller om hon någonsin kommer att kunna förlåta mamman som lämnade henne som liten. När hon väl är på Teneriffa lär hon känna grannpojken Eddie och tillsammans försöker de få svar på en gåta om vad som hände flickan som tidigare bodde i mammas och Stefans hus¿ Djävulsgapet är en välskriven och spännande bok full av känslor. Författaren beskriver fint och trovärdigt Jasmins ilska och sorg över att mammans svek. Hur de försöker lära känna varandra men att det inte alltid går så bra. Hur Jasmin saknar sin pappa som är hemma i Sverige och det är fint att läsa om deras relation. Det är också roligt och spännande att läsa om Jasmins vänskap med pojken Eddie och den mystiska gåta de försöker lösa tillsammans. Boken riktar sig till ålderskategorin 9-12 år och det tycker jag är en bra riktlinje, jag tror dock att den passar även lite äldre barn. Jag tycker mycket om Djävulsgapet som är den första i en serie om Jasmin och Eddie och jag ser fram emot att nästa bok ska bli utgiven.

Allas längtan

Fin bok om allas längtan

8 januari 2022

Jag har läst Allas längtan av Karin Jacov med illustrationer av Li Söderberg, boken är utgiven av Idus förlag 2021. Astronauten längtar ut i svarta rymden. Åke längtar efter sin mamma. Bengt längtar efter en säng. Knopparna längtar efter sol och värme¿ Allas längtan är en jättefin bok om allas längtan, att vi alla längtar och att längtan kan se olika ut. Språket flyter fint och känns nästan som poesi. Jag uppskattar att vi får möta så många olika "längtan" som t.ex. barnet, mamman, uteliggaren, skatan, knopparna och taxichauffören. Illustrationerna är snygga och jättefina i en egen och modern stil. Boken riktar sig till ålderskategorin 3-6 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror att den kan uppskattas av barn upp till åtta år. Ett fint boktips till förskolor och barnfamiljer!

Berget som gick sin väg

Finstämd

29 november 2021

Jag har läst Berget som gick sin väg skriven av Marléne Tamlin efter en idé av Sabine Noresson, Ulrika Thornéus har illustrerat, boken är utgiven av DT Drömträdet Text & Bild 2021. Berget är för högt för att leka på och det har nästan alltid huvudet i molnen. Kullarna som ligger bredvid brukar prata med varandra, men ingen vill prata med berget. Kullarna är små, dit når solen och där leker barnen, åker pulka och familjer har picknick. Berget känner sig ensam och en dag får det nog och går därifrån¿ Berget som gick sin väg är en finstämd och känslosam historia om att känna sig ensam, att inte höra till något sammanhang samt tro att man inte duger, men också att det går att förändra och att det kan bli bra. Texten flyter fint och är lätt att läsa samtidigt som känslorna verkligen kommer fram. Illustrationerna är fina, fantasifulla och visar den mångfald som finns i vårt samhälle. Boken riktar sig till barn mellan tre och nio år och det tycker jag är en bra riktlinje, som högläsningsbok för de yngre och att läsa själv för de äldre. Boktips!

Vill du bli min vän?

En toppenbok för förskolan!

26 oktober 2020

Jag har läst Vill du bli min vän? som är skriven av Marina Brovinger och illustrerad av Gabrielle Nilsson, boken är utgiven av Visto förlag 2019. "Hej, vad roligt att träffa just dig! Skulle du vilja bli vän med mig?" så här börjar den fina boken Vill du bli min vän? Det är den kaninliknande figuren Stråla som ställer frågorna till barnet som lyssnar på boken. Stråla berättar om sig själv och ställer frågor till barnet som leder till att Stråla och barnet blir vänner. Jag tycker jättemycket om boken som på ett lätt och roligt sätt får barn att öva på att lyssna och svara, att känna efter, att berätta. Av erfarenhet så brukar barn tycka om den här typen av böcker där barnen själva blir delaktiga genom att svara frågor. Illustrationerna är charmiga, moderna och fantastiskt fina i härliga färger. Författaren och illustratören har tidigare gett ut en bok som heter Oj, vad du är bra! på samma förlag som jag också vill rekommendera. Den är mycket populär på min förskoleavdelning där barnen är mellan 3 och 6 år. Vill du bli min vän? kommer nog att bli precis lika uppskattad och jag tar med den till jobbet på måndag!

Halvtid på hemmaplan

Om en ung tjejs liv på och utanför innebandyplanen

20 november 2022

Jag har läst Halvtid på hemmaplan av Elin Holmberg, boken är utgiven av Idus förlag 2022. Ruts mamma jobbar i Rumänien sedan flera månader och därför bor Rut på heltid hos pappa. Rut känner mer och mer att det är skönt att slippa flytta fram och tillbaka. Hos pappa fungerar allt bättre och hans sambo är engagerad och skjutsar till innebandyträningarna. På innebandyn är det inte som vanligt, Flisan som var Ruts bästis och lagets bästa forward har slutat att komma på träningarna och har börjat hänga med en TikTokkändis. Rut funderar på om hon ska fortsätta bo hos pappa när mamma kommer hem, men hur ska hon våga säga det till mamma? Hur ska det gå i innebandycupen som är på hemmaplan när Flisan inte är med? Och har Hugos lag anmält sig till cupen? Halvtid på hemmaplan är den andra delen i Elin Holmbergs innebandyserie, den tredje boken kommer inom kort. Halvtid på hemmaplan är precis lika bra som den första boken och vi får följa Rut och hennes liv hemma och på innebandyplanen. Vi får ta del av Ruts många känslor, hur hon saknar mamma, men också en oro över att flytta hem till mamma igen. Hur hon saknar hennes kompis som både har lämnat henne och laget. Vi får också följa Ruts glada känslor inför att hon ska få ett syskon, hur hon längtar till innebandycupen och hur hon hoppas på att få träffa Hugo igen. Författaren skriver väldigt bra och det är spännande på och utanför planen varvat med annat som händer i en ung tjejs liv. Jag uppskattar att boken tar upp vilka konsekvenser som kan uppstå om man publicerar något olämpligt på sociala medier. Boken riktar sig till ålderskategorin 9-12 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror att många upp till 15 år kan uppskatta den. Jag vill verkligen rekommendera Halvtid på hemmaplan, börja gärna med Högst upp på listan även om böckerna är fristående.

Rima och ordfjärilarna

En bok för barn om selektiv mutism.

6 november 2022

Jag har läst Rima och ordfjärilarna med text av Kristina Collén och illustrationer av Ida Salomonsson, boken är utgiven av Idus förlag 2022. Hemma bubblar orden ur Rima, speciellt när hon pratar med morfar. När Rima är på förskolan så kommer orden inte ut, det känns som att dumma ordfjärilar flyger runt i magen. En dag följer morfar med till förskolan och han har med sig sitt trollspö ¿ Rima och ordfjärilarna är en bra och viktig bok om selektiv mutism. Jag tycker om berättelsen som beskriver Rimas känslor på ett trovärdigt sätt och även den fina relationen mellan Rima och morfar. Språket flyter bra och jag uppskattar att det inte är så mycket text. Illustrationerna är luftiga och fina i ljusa färger och passar fint ihop med texten. Boken är pedagogisk och jag tror att många föräldrar och förskolepersonal kan bli hjälpta av boken. Jag tror också att många barn kan känna igen sig oavsett om de har selektiv mutism eller bara är blyga. Jag har varit med om en liknande situation i min roll som förskollärare, både problematiken och att det vände. Rima och ordfjärilarna var en bok jag saknade då, så tack Kristina Collén för att du har skrivit boken. Boktips till barn i ålderskategorin 3-6 år och deras pedagoger!

Bäckahästen

En lättläst och spännande bok med läskiga inslag.

2 november 2022

Jag har läst Bäckahästen av Angelica Öhrn med illustrationer av Andrea Femerstrand, boken är utgiven av Bokförlaget Hedvig 2022. Jakob, Roya och Idriz myser bland djuren på Bäckbys 4H-gård. Jakob som gillar spökhistorier berättar en historia om en stor, vit och fin häst med silverfärgad man som äter barn. Idriz och Roya blir lite rädda även fast de vet att spöken inte finns, och det är nästan så att Jakob blir rädd för sin egen historia. En dag flyttar Loke in på 4H-gården, Loke är en stor, vit och fin häst med en man som glänser som silver. Alla vill klappa den nya ståtliga hästen, men Jakob känner att det är något som inte stämmer ¿ Bäckahästen är spännande och läskig samtidigt som den är lite gullig och skildrar hur det kan vara på en 4H-gård. En lite för läskig spökhistoria visar sig bli skrämmande lik verkligheten på 4H-gården och gör Bäckahästen till en riktig bladvändare. Språket är lätt att läsa, med mycket luft mellan raderna, korta kapitel och rikligt med illustrationer. Illustrationerna är jättefina och läskiga när så krävs, bilderna visar också fina bilder på djur, gården samt en kulturell mångfald bland barnen och den förortsmiljö de bor i. Bäckahästen är den första boken i serien Kompisarna i Bäckby och jag ser fram emot att läsa mer om kompisarna Jakob, Idriz och Roya. Boken riktar sig till ålderskategorin 6-9 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror att många upp till tolv år kan uppskatta boken.

Lugn & Fin på spökjakt

En härlig och spännande bilderbok!

30 oktober 2022

Jag har läst Lugn & Fin på spökjakt skriven av Nina Statheus och illustrerad av Kajsa Hallström, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Lugn och Fin ska flytta in i sitt nya hus. Ett hus med torn och en massa spännande ställen där man kan leka och gömma sig. När de ska gå in i huset ser de något på trappan, röda mystiska spår ¿ Lugn & Fin på spökjakt är en riktigt härlig och spännande bilderbok. Mystiken börjar redan i första uppslaget i både ord och bild, och fortsätter i samma anda genom hela boken. Språket flyter fint och känns ibland som poesi med en finurlig humor i allt det spännande som händer. Illustrationerna är jättefina och charmiga i blåa toner som spär på mystiken. Lugn & Fin på spökjakt är lite som en modern Historien om någon och perfekt att läsa nu i Halloweentider. Boktips till barn i ålderskategorin 3-6 år och även lite äldre barn!