Betyg & recensioner av Anders Lundkvist

Antal betyg: 1
Antal recensioner: 1

Vi är vad vi köper : konsumtionskulturen är här för ...

Utmanande lättläst

13 december 2018

En smart bok att läsa före, under och efter julafton. Bli inspirerad av och få möjligheten att inspirera andra. En bok för alla och särskilt för den som ser sig som lite extra modig.

Katarina Graffman och Jacob Östberg är just lite extra modiga att skriva boken om oss och om vad vi köper gör oss till dem vi är. Jag känner nämligen igen mig i texten. En konsument. Det känns nästan jobbigt och påträngande. Att behöva bli påmind om att jag inte alls är särskilt rationell. Inte ens känslomässigt längtande på toppen av Maslows pyramid. Just den där pyramiden som i boken raseras med stor lust och eftertanke. Boken raserar så många andra föreställningar om mig, om oss och de där andra. De som åker till Täby Centrum för att shoppa. Där finns ju Apple Store. Och hur jag älskar att åka dit för att klämma och känna på den senaste mobilen. En gång, flera gånger och även nästa gång. Tim Cook, Apples VD, är förknippad orden "Our whole role in life is to give you something you didn't know you wanted. And then once you get it, you can't imagine your life without it." Ett liv utan en mobiltelefon, det vore omöjligt hinner jag tänka, innan fingrarna smeker den vackra skärmen, den nya vackra skärmen. Det är just sådana relationer mellan konsumtion, materialitet och sociala samspel som författarna obarmhärtigt blottlägger. Sida upp, sida ner och exempel efter exempel blir jag påmind om de sociala och kulturella spelregler som omger oss. En god medborgare är en god konsument. Vi driver samhället framåt, inte av törst eller kärlek, utan av våra upplevda behov av att passa in. Författarna beskriver paradoxen att alla vill vara unika, men alla vill vara unika på nästan precis samma sätt. Nu står vi här, mitt i konsumtionssamhället och vi kan tydligt se spåren som ledde oss hit. Författarna gör historiska beskrivningar och samtida observationer. Längs vägen hinner de punktera många moderna marknadsföringsfenomen. Nästa gång jag hör ordet 'influencer' kommer det att låta precis lika platt, tråkigt och förutsägbart som forna tiders 'celebrity endorsers'.

'Vi är vad vi köper: konsumtionskulturen är här för att stanna' är helt enkelt en guide i det moderna konsumtionssamhället. Boken förenklar, roar och provocerar. Författarna själva är smarta, heta och duktiga marknadsförare. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på nästa steg. Är vi för alltid dömda till att bli konsumenter? Vilka nya sociala strukturer och beteenden skapas i samspelet med sökmaskiner? Var finns de nya brytpunkterna för identitet och social tillhörighet i ett samhälle med färre resurser?

Samtidigt som jag längtar efter nästa bok, kan även jag stanna upp, tänka till och även om så lite ändra en del i mitt eget beteende, genom att vara inspirerad, smart och modig.