Användarprofil Anne / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anne

Antal betyg: 120
Antal recensioner: 29

Lystra : från uppmärksam valp till tjänstvillig hund

Obligatorisk valpköparläsning!

16 juni 2011

Jag vet av erfarenhet att Memea Mohlin är en supderduktig hund(ägar)coach som jobbar med mjuka metoder och god pedagogik. Efter att ha läst Lystra är jag lika imponerad av henne som författare. För denna bok borde vara obligatorisk läsning i god tid före varje valpköp."Lystra" ger fantastiska verktyg för att från första dagen leda valpen mot en positiv utveckling till vuxen hund med en gedigen grund till all träning senare i livet.

Memea Mohlin ger mig, inför den stundande hemkomsten av nästa valp, precis de verktyg jag behöver för att ta vara på den oersättliga, formbara första valptiden. Denna bok rekommenderas för alla hundägare, och extra mycket för dig som också stått och hojtat efter en hund som plötsligt blivit döv fast han hörde så bra några minuter tidigare....

Lethal White

Vad hände?!

15 oktober 2018

Kanske hade jag för höga förväntningar. Kanske har J.K. Rowlings kidnappats av marsianer och ersatts av en robot (!). Det senare skulle kunna förklara en del om den fjärde delen av Strike-serien. Jag vet inte hur många gånger jag läst om de tidigare böckerna i serien; berättartempot, person- och miljöskildringarna (jag vill åka till London NYSS), dialogen, intrigen som blivit allt mer raffinerad från del till del, spänningen, humorn - och så en intelligent men överraskande upplösning ¿ de är helt enkelt beroendeframkallande.

Kort sagt; jag har sett fram mot del fyra. Så det tog ett tag innan jag accepterade hur undermålig den är. Att en av världens bästa författare satt sitt namn/pseudonym på detta oengagerade, långrandiga och låååångtråkiga alster är bara sorgligt. Den har några namn gemensamt med tidigare delare, men är för övrigt ett bottennapp. Nu ska jag försöka komma över besvikelsen/chocken och hoppas att nästa del svingar sig upp på höjderna igen. Kom igen J.K. - du kan tusen gånger bättre än det här.

Blue Lightning

Ren och intelligent

16 juni 2011

Ann Cleeves är en ny bekantskap för mig som gärna läsare engelska deckarförfattare. Och det är en bekantskap som absolut kommer att fördjupas. För "Blue Lightning" är spännande med enkla medel, ger en god och trovärdig inblick i kulturen och psykologin bakom specialintressen som blir en livsstil och utspelar sig på en ovanlig plats - en kärv Shetlands-ö där invånarna lever nära varandra på gott och ont. Jag gillar också språket, det är till synes enkelt men suger snabbt tag i läsaren och bär genom läsningen på en mjuk och snäll våg av eleganta men inte otillgängliga formuleringar. Det är en klassiskt elegant deckare med modern twist. Rekommenderas!

Snap

Bäst på länge!

5 januari 2020

Fantastiskt välskriven, rörande, rolig, originell, och SPÄNNANDE!! Dessutom fri från alltför mycket blodiga detaljer. Bästa kriminalroman jag läst på flera år - missa inte!

Swing Time

Får mig att le

23 augusti 2018

Swing Time är underbart rolig, tänkvärd och skriven med en imponerande känsla för hur det lilla formar det stora, det tidlösa formar det samtida.

Berättelsen om vänskapen mellan de två små flickorna - som från första dagen präglas av både beundran och konkurrens - och de omständigheter som formar oss när livet fortfararande borde få vara ett oskrivet blad fullt med möjligheter kommer nära hjärtat.

Sedan älskar jag författarens (kanske) cyniska men väldigt underhållande skildring av några av vår tids populärkulturella fenomen, komplett med de välmenande men kanske inte alltid helt genomtänkta ambitionerna att förändra världen som vi ser den - men utan att fråga den vars värld vi väljer att möblera om. (Det är inte utan att tankarna går till en viss popikon som nyss fyllde jämt.)

Nu är det säkert tre månader sedan jag (tyvärr) kom till sista sidan av Swing Time. Men nästan varje dag händer det något i media som får mig att tänka på romanen - och igenkänningsfaktorn får mig att le brett för mig själv.

The Trouble with Goats and Sheep

Underbar och lagom skruvad

14 augusti 2018

En växa-upp-roman med underbar känska för tiden och samhället som formar berättarjaget. Rolig, skarpsynt, ömsint och vemodig med träffsäker berättarrös om allt från barndomens till vuxenlivets utmaningar - som mellan raderna påminner om att det alltid är möjligt att utvecklas och att livets glädjeämnen och storslagenhet ofta döljer sig i det ganska vardagliga.

President Is Missing

Tänkvärd och välskriven

14 augusti 2018

Perfekt med en välskriven thriller på semestern och den här satt som en solhatt. Välskriven, initierad (såklart) med ett fantastiskt berättartempo och många tänkvärda och obekväma konstateranden om it-samhällets sårbarhet. Tycker att det då och då är lite väl mycket "apple pie" och flaggviftning på ett sätt som skorrar lite, annars skulle den få högsta betyg. Men rekommenderas varmt!

Old Filth

Sagolikt välskriven

2 augusti 2017

En underbar läsupplevelse som gav mig en ny bild av Storbritannien, men kanske framför allt en rörande och stark beskrivning av hur livet formar oss utan att vi riktigt märker det själva men ändå försöka leva så gott vi kan enligt dessa förutsättningar.Otroligt vackert skriven och en påminnare om att aldrig förblindas av yta och första intryck.

Before the Fall

Blandade känslor

2 augusti 2017

Jag hade ganska höga förväntningar när jag började läsa Before the Fall och det har ju alltid för- och nackdelar. Hur som är detta en välskriven läsupplevelse som framför allt är en intressant beskrivning och genomlysning av det mediasamhälle vi lever i och kanske inte ens märker vidden av. Svagheten är att den är lite längre än den borde/behöver vara och det drar ner tempot en del och försvagar helhetsintrycket. Men rekommenderas absolut.