Användarprofil Bokmal / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Bokmal

Antal betyg: 5
Antal recensioner: 5

Staden som försvann

En klassisk vampyrroman

5 september 2010

Den andra roman som King publicerade och i mina ögon ett stort steg framåt jämfört med debutromanen Carrie. Här visar han redan prov på att vara en mästerlig historieberättare och har man aldrig läst King och vill prova så är det här en lämplig bok att börja med då den på många sätt är en typisk King-bok. Själva grundkonceptet med en småstad som långsamt sönderfaller på grund av ondskan har han ju återkommit till fler gånger efter denna bok. Dock är Staden som försvann fortfarande en av de bästa. Dessutom är ju vampyrer på modet just nu, fast här är det vasstandade varelser av den gamla skolan som gäller, något jag föredrar framför den moderna typen av vampyrer som numera syns nästan överallt i böcker och film

Varsel

Varsel

28 november 2010

Ännu en klassiker med King i högform. Efter att ha avverkat vampyrer i Staden som försvann tog han sig an ett annat klassiskt skräcktema i denna bok; spökhuset. Även om han inte nöjde sig med vilket vanligt hus som helst utan ett stort hotell. Hur som helst blev resultatet minst lika bra här än i nyss nämnda vampyrroman. Kanske något bättre. Här finns en klaustrofobisk känsla av isolation som höjer skräckstämningen ett snäpp till, då den till största delen utspelar sig på ett hotell och koncentrerar sig på de tre personer som tillbringar vintern där. Jämförelser mellan boken och Stanley Kubricks filmversion brukar oundvikligen dyka upp i diskussioner om den ena eller andra. Vilken som är bäst är väl mest en smaksak.

Det

Det

27 juni 2010

Kings bästa roman och nog den bästa bok jag nånsin läst. Smått otroligt hur han lyckas hålla spänningen vid liv över 1000 sidor utan att det nånsin blir tråkigt. Här spelar han verkligen ut hela sitt register när det gäller att skapa intressanta och trovärdiga karaktärer och ingjuta skräck i vardagssitutioner

Midnatt

Midnatt

27 juni 2010

En av Koontz bästa. Överlag så är hans 80-talsromaner mycket bättre än de böcker han skrivit på senare tid. Den bästa är kanske Främlingar. Phantoms och Blixtsken är ett par andra som är värda att kolla in

Trasdockan

Trasdockan

27 juni 2010

Smaken är som baken heter det ju. Själv tycker jag nog det här är Koontz sämsta bok (som jag läst). Bara fånig och inte ett dugg spännande. Ett problem som jag tycker återkommer i princip alla böcker Koontz skrivit från 90-talet fram till nu. Mycket på grund av den udda humor som genomsyrar de nyare böckerna och som förstör spänningen och att det känns som att han numera bara upprepar sig