Användarprofil Tommaso / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Tommaso

Vendetta

Hamilton djupdyker i den Sicilianska kulturen

17 mars 2019

Vendetta utvecklar sig till just vad titeln beskriver, en personlig vendetta där psykologin blir den samma som motståndarnas -maffian och 'ndrangheta. Gillou försöker värdera några särskiljande element i mafians psykologi och sammanhållande tradition så som stå vid sitt ord och värna om sin familj. Gillou lyckas delvis med detta utan att sjunka ned i populära och nationalpopulära föreställningar.

Gott tempo, god research och spänning! Gillou lyckas nästan och tidvis beskriva den italienska de facto höga effektivitet men på ytan oförklarliga olikhet gentemot de svenska och anglosaxiska stereotyperna.

Hamilton upptäcker den italienska vin världen -meno male!

Den femte kvinnan

Du blir en av dom

16 februari 2019

Mankell när han är som bäst. Wallander drar dig in i undersökningen. Efter halva boken glömmer Du att det finns ett medium mellan dig och Wallander.

Mannen som sökte sin skugga

CRESCENDO

3 februari 2019

David Lagercrantz, det är oundvikligt att referera till tidigare böcker där Sallander är inblandad, saknar den internationella politiska dimensionen som andra har förde fram i tidigare böcker. Registret som macro element räcker inte riktigt till för att lyfta intrigen till skandalösa nivåer. Dett till trots, lyckas Lagercranz skapa en intensiv och nära känsla "under stundum". Mer än övertygande

T

Den enda segern

Hamilton lämnar, nästan. den hemliga världen

27 januari 2019

När Hamilton lämnar den hemliga världen och blir statsministerns speciella assisten i utrikespolitiken tappar han all kredibilitet. Inte bara för att Guillou inte uppskattar Carl Bildt som person eller den samhälls klass han företräder. Detta till trots, är boken full av referenser till den högborliga kulturen: kaviar, vin osv, som insveper Hamilton, förmodligen ännu mer så, i en tidvis förlöjliggande aspekt.