Användarprofil Martin Kroon, Coach / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Martin Kroon, Coach

Att leva och verka till 100% eller De 7 goda vanorna

En väl genomtänkt teori och metod

1 november 2002

Jag påstår att det inte finns många böcker som tillför något egentligt nytt när det gäller personlig utveckling. Detta är ett undantag. Inriktningen ligger på vad som betyder mest för dig. Det är detta som ska styra ditt liv. Grunden är att hantera misslyckanden på ett fruktsamt sätt samt att definiera vad som skapar just din mening med livet - det är ju det som är drivkraften. Covey har studerat och tillämpat vad som utmärker effektiva och framgångsrika människor och han har gjort det bra, men det är ingen bok man sträckläser. Många kommer nog att omvärdera hur man ser på sin omvärld efter att ha läst den. Egentligen handlar den om 7 vanor som utmärker framgångsrika människor. Jag påstår att detta är en utmärkt teoribok för den som vill få några nya perspektiv på tillvaron. Vad som kanske saknas i boken är ett riktigt bra träningsprogram för att utveckla dessa 7 vanor. Jag rekommenderar den som en insikts- och teoribok som bör finnas som i din bokhylla före något annat i genren.

Ledarskapets fem frestelser

Fullträff - enkel, sann och nödvändig

28 februari 2003

Det är inte ofta det kommer något egentligt nytt på det här området, men detta är ett undantag. I samma anda som Ken Blanchard och Lundin har författaren använt novellformen som medium. Men inte bara det: boken har en mer analytisk och introspektiv del som följer på novellen - en diskussion. Vad som gör att denna bok bör läsas av alla med personalansvar är att den lägger ansvaret på dig och får dig att reflektera över hur du egentligen fungerar i din roll. Engagerande, kort och enkel men väldigt träffsäker. Just det här perspektivet har jag inte mött i någon annan bok hittills och det gör att den tar tag i dig på ett nytt sätt. Sedan är det en annan historia att utveckla de personliga egenskaperna som krävs för en framgångsrik ledare, men den här boken ger riktning och fokus för ett sådant fortsatt arbete.

Greatest Salesman In The World

Detta är kraftfullt!!

14 september 2002

Og Mandino dog visserligen 1996. men hans böcker fortsätter att inspirera. Jag tror inte att det skulle vara möjligt att översätta hans böcker till svenska utan att man skulle tappa stora delar av kraften i de affirmationer som Og använder. Det här är egentligen inte bara en bok för den som är intresserad av att utveckla sig som säljare. Det här är en bok som tar fasta på vilka karaktärer som är nödvändiga för att bli en bra säljare. Och det handlar lika mycket om att sälja in sig själv, sina idéer som att etablera bra kontakter med andra människor. Denna borde varje professionell och seriös människa läsa. Vi pratar inte om en quick-fix, utan om en livslång process med grundläggande värden. Det perspektiv Og använder gör att man inser att väldigt lite av de grundläggande värdena har förändrats de senaste 2000 åren.