Användarprofil Susanne / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Susanne

Antal betyg: 9
Antal recensioner: 9

Sagan om den lilla farbrorn

bästa lilla barnboken!

14 augusti 2010

Det är en liten bok om att känna sig ensam, om behovet av vänner och om att man kan vara tre och leka. Den är en berättelse om kärleken till djur, om att man har känslor även när man är vuxen. En bok om hur elakt det är att retas och mobba andra, om vänskap över generationsgränserna. Ja Herre Gud! Man lär sig till och med att räkna när man läser Sagan om den lilla farbrorn.

Ni förstår ju att detta mästerverk är flerbottnat och har ett djup som vida överstiger den vanliga barnboken. Har ni inte läst Sagan om den lilla farbrorn än så bör ni genast se till att göra det. Ni blir inte besvikna!

Läs gärna mer i min blogg:

Momo eller kampen om tiden : en sagoroman

Älskade älskade Momo!!!

14 augusti 2010

Det är en helt fantastisk saga om barns fantasi och vuxenlivets stress och tidspress. Så många kloka tankar. Vad är det egentligen som är viktigt i våra liv? Är det värt att stressa fram och missa livet? Den underliga flickan Momo har en förmåga att leva i nuet och hänge sig åt sina medmänniskor. Men staden hon lever i hotas av de mystiska tidsspararna som stjäl de vuxnas tid och får dem att glömma allt som är vackert och lekfullt.

Jag tänker på allt jag själv stressar för att hinna med. Jobb, tvätt, städning, räkningar. Också jag har fastnat i tron att om jag skyndar, skyndar så kan jag på så sätt spara tid att använda någon gång i framtiden. Denna dumma, dumma tanke!

Momo eller kampen om tiden är en bok för både gamla och unga. Läs den tillsammans, ta lite tid och umgås och ha det fint ihop en stund.

Svantjuvarna

Årets finaste roman

16 juli 2010

Svantjuvarna sväljer en. Berättelsen om konstnären som blir besatt och handgripligen försöker knivskära en tavla på museum. Om psykiatern som förtvivlat försöker förstå och hjälpa, men som istället dras in i en mycket större och djupare gåta. Om en annan konstnär över hundra år tidigare, som försöker förstå sitt öde. Och trots att det går långsamt framåt, Kostova skriver detaljerat, målande som de tavlor hon skildrar, så driver den på. Det blir alldeles vansinnigt spännande.

Läs gärna mer på min blogg:

Den osynliga bron

Vacker vackrare vackrast

29 juli 2012

Om det var någon som läste och gillade "Svantjuvarna" så är detta en måstebok! Det är ett flytande språk, drivande handling, vackra personporträtt. Det är dekadens, 30-tal, Paris. Det är att ha ett vindsrum i Saint-Germain, att avlägga visit, att skicka telegram.

Det är en bok att älska!

Kall feber

Nägot att se fram emot!

14 augusti 2010

Dystopier har alltid legat mig varmt om hjärtat. Det är något otroligt fascinerande med framtida domedagsvisioner som sätter samtidsproblem på sin spets. Till en början kan jag tycka att Virdborg inte riktigt har någon tyngd i sitt berättande, men det tar sig stegrande fram till en hysteriskt paranoid avslutning. På samma sätt som i McCarthys Vägen står man som läsare i slutet av boken lika förvirrad som i början. Man är inte mycket visare. Men den stora skillnaden är att Vridborg inte förstör sin berättelse. McCarthy verkar inte våga lämna läsaren utan hopp om mänskligheten och lägger helt omotiverat in ett slut i värsta Hollywood andan. Virdborg lyckas istället behålla samma obehagliga känsla genom hela boken, och den stannar kvar även efteråt.

läs gärna mer på min blogg:

Förtrollerskan från Florens

Saga för vuxna!

14 augusti 2010

En man kommer till ett indiskt hov. Där regerar Akbar, Konungarnas Konung. Mannen har en hemlighet att berätta, som kommer avgöra hans öde och även Akbars. Och vilken fantastisk hemlighet det är! Den tar sin start i Italien med tre vänner och sträcker sig över hundra år och flera kontinenter, för att sluta med en kvinna och hennes återuppståndelse genom minnets kraft.

Men Rushdies nya roman är mycket mer. Den är mångbottnad. Vad betyder det att vara Konungarnas Konung? Hur långt sträcker sig den mänskliga makten? Kan människan vara Gud? Och framförallt, hur underbart mångfacetterad är inte världen?!

Läs gärna mer på min blogg:

Vänta, blinka

härlig samtidsskildring!!

14 augusti 2010

Små delar, fragment av människors tankar. Det är det som jag faller för. I livet och i litteraturen. Vänta, blinka av Gunnhild Øyehaug handlar om precis det. Den påminner starkt om Anna Gavaldas böcker, men lite mer dyster, eller om Johanna Nilssons böcker, men inte lika destruktiv. Jag skulle inte vilja dra det så långt som att säga att det är en feelgood-roman, men nästan.

Läs gärna mer på min blogg:

Pansarhjärta

Många timmars spänning

14 augusti 2010

Jag gillar Jo Nesbø. Har inte läst något av honom tidigare, men tänker definitivt läsa de första böckerna nu. Huvudkaraktären Harry Hole är härligt deprimerande och destruktiv. Han röker som ingen annan och vill absolut inte vara kriminalare längre. Fördomen om de glada norrmännen hamnar genast på skam. Nesbø lyckas skapa helt otroliga mord och intriger som jag ändå sväljer med hull och hår. Spänningen är olidlig.

Läs gärna mer på min blogg:

En sannolik historia

osannolikt bra!

14 augusti 2010

Jag har aldrig läst Alvtegens deckare, men alltid haft en känsla av att jag skulle tycka om dem. Och nu är det väl dags. Jag blev överraskad över hur smart och insiktsfullt hon skriver. En sannolik historia är full av karaktärer som lever i sin egen bubbla, som vägrar släppa taget som sin livslögn, och man känner lätt igen karaktärsdrag från människor i sin närhet. En av de största frågorna som boken ställer, enligt mig, är huruvida min självbild är mer eller mindre rättvis än andras bild av mig. vilken är mest giltlig?